Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2232978_0001.png
19. august 2020
J.nr. 2020 - 6121
Til Folketinget
Kulturudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 364 af 26. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvilket merprovenu en stigning på 1 pct. point i bundskatten ville medføre samtidig med, at man fjernede førnævnte sænkelse af personfradraget, til skatteministeren
2232978_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilket merprovenu en stigning på 1 pct. point i
bundskatten ville medføre samtidig med, at man fjernede førnævnte sænkelse af
personfradraget, og hvordan ville det påvirke den gennemsnitlige husholdning,
ramme de forskellige indkomstgrupper samt påvirke arbejdsudbuddet?
Svar
Som led i medieaftalen fra juni 2018 reduceres personfradraget gradvist i årene 2019-2022
fra 48.100 kr. i 2018 (2020-niveau) til 45.700 kr. i 2021 og 45.000 kr. i 2022,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Reduktion af personfradraget i 2019-2022
Kr. (2020-niveau)
Personfradrag
2018
48.100
2019
47.300
2020
46.500
2021
45.700
2022
45.000
En tilbagerulning vil således indebære, at personfradraget skal forhøjes med 2.400 kr. i
2021 og 3.100 kr. i 2022 målt i 2020-niveau. Det skønnes i 2022 at medføre et mindrepro-
venu på ca. 5,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og på ca. 4,3 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 2.
En forhøjelse af bundskattesatsen med 1 pct.-point, fra 12,11 pct. til 13,11 pct. i 2021 og
fra 12,12 pct. til 13,12 pct. i 2022, samt en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft for per-
sonlig indkomst, skønnes i 2022 at medføre et merprovenu på ca. 11,9 mia. kr. i umiddel-
bar virkning og ca. 8,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af forhøjelser af personfradraget og bundskatten
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Forhøjelse af personfradraget
Forhøjelse af bundskattesatsen med 1 pct.-point
1
I alt
Virkning efter tilbageløb
Forhøjelse af personfradraget
Forhøjelse af bundskattesatsen med 1 pct.-point
1
I alt
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af personfradraget
Forhøjelse af bundskattesatsen med 1 pct.-point
1
I alt
1.
2021
2022
Varigt
-4,0
11,8
7,8
-5,2
11,9
6,7
-5,1
11,7
6,6
-3,1
9,1
6,0
-4,0
9,1
5,2
-3,9
9,0
5,1
-3,3
8,4
5,1
-4,3
8,4
4,2
-4,2
8,3
4,1
Forudsat en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst med 1 pct.-point.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet til 2020 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvilket merprovenu en stigning på 1 pct. point i bundskatten ville medføre samtidig med, at man fjernede førnævnte sænkelse af personfradraget, til skatteministeren
2232978_0003.png
Den samlede omlægning skønnes dermed at medføre et merprovenu på ca. 4,2 mia. kr. i
2022 efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Arbejdsudbuddet skønnes at blive reduceret med ca. 4.100 fuldtidspersoner, hvoraf ca. ¾
kan henføres til forhøjelsen af bundskattesatsen og det skrå skatteloft, der forøger den
højeste marginalskattesats med 0,92 pct.-point.
Omlægningen skønnes at medføre en gennemsnitlig reduktion af den disponible ind-
komst med 0,7 pct., svarende til godt 1.500 kr. pr. person. Personer i første indkomstdecil
vil få en gennemsnitlig forøgelse af den disponible indkomst, idet værdien af forhøjelsen
af personfradraget overstiger værdien af forhøjelsen af bundskatten. Personer i de øvrige
deciler vil få en gennemsnitlig reduktion af den disponible indkomst,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser af forhøjelser af personfradraget og bundskatten
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Pct.
0,4
-0,1
-0,3
-0,4
-0,6
-0,7
-0,7
-0,8
-0,9
-0,9
-0,7
Kr.
350
-170
-390
-740
-1.130
-1.510
-1.860
-2.250
-2.800
-4.830
-1.530
Anm.: 2020-niveau. Befolkningen er inddelt i indkomstdeciler baseret på deres familieækvivalerede disponible indkomst i
2017, som er det seneste år med detaljerede indkomstoplysninger. Virkningen i kroner er opgjort i ikke-ækvivalerede be-
løbsstørrelser for de voksne i husstanden.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2017 fremskrevet til 2020 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020.
Indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten skønnes at blive reduceret med 0,16
pct.-point
1
.
1
Gini-koefficienten er senest opgjort til 27,8 pct.,
jf. Fordeling og Incitamenter 2018,
Økonomiministeriet 2018
Side 3 af 3