Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2253513_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Kulturudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 359 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 359:
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang om Arbejdsmarkedets
Feriefond og tilbagebetaling af lån redegøre for de forvaltningsmæssige overvejel-
ser i forhold til ligebehandlingsgrundsætningen
gerne med input fra justitsmini-
steriet
i forhold til behandlingen af de 4 kommuner Tønder Kommune, Randers
Kommune, Roskilde kommune og Bornholms Regionkommune, herunder i rela-
tion til de forbehold, som flere af kommunerne tog i forhold til deres retsstilling
ved deres førtidsindfrielse og en eventuel efterfølgende generel aftale, og om
der forvaltningsretlige regler har været overholdt?”
Svar:
Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur og i retspraksis, at der for den
offentlige forvaltning gælder en almindelig, uskreven lighedsgrundsætning. Det
følger af denne grundsætning, at væsentligt lige forhold skal behandles lige i retlig
henseende. Den offentlige forvaltning må således ikke foretage usaglig forskelsbe-
handling.
Det en betingelse for at kunne støtte ret på lighedsgrundsætningen, at der er tale om
identiske omstændigheder.
I denne konkrete sag er samtlige låntagere blevet oplyst om, at AFF som følge af
en vedtægtsændring med virkning fra 1. juli 2014 skulle afvikle eksisterende låne-
bevillinger.
På den baggrund er der i alt 11 låntagere, der i perioden 2014 til 2017 har indfriet
deres lån før forfald.
Den 22. december 2017 blev der truffet en bred politisk beslutning ud fra et objek-
tivt kriterium om, at en løsningsmodel alene skulle gælde for låntagere med aktive
lån på tidspunktet for aftalen. På det tidspunkt var der en gruppe låntagere med ak-
tive lån og en gruppe låntagere, der havde indfriet deres lån og derfor ikke længere
havde aktive lån hos AFF.
30. september 2020
J.nr.
2020 - 5246
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm., om de forvaltningsmæssige overvejelser i forhold til ligebehandlings grundsætningen i forhold til behandlingen af de 4 kommuner Tønder Kommune, Randers Kommune, Roskilde kommune og Bornholms Regionkommune, til beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet vurderer derfor, at der ikke er tale om forskelsbehandling
mellem de to grupper af låntagere hos AFF, da omstændighederne for de to grupper
ikke kan antages at være identiske på tidspunktet for aftalens indgåelse.
På den baggrund er der efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse ikke tale om en
aftale i strid med den uskrevne forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
Dialogen med Europa-Kommissionen har bygget på den politiske aftale af 22. de-
cember 2017. Hvis nedskrivningsmodellen skal udvides til at omfatte samtlige lån-
tagere, der i ovenstående periode har indfriet deres lån før tid, vil dette kræve en
fornyet forhandling med Kommissionen om den samlede løsning.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2