Folketingets Kulturudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Kulturudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 359 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 359:
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang om Arbejdsmarkedets
Feriefond og tilbagebetaling af lån redegøre for de forvaltningsmæssige overvejel-
ser i forhold til ligebehandlingsgrundsætningen
–
gerne med input fra justitsmini-
steriet
–
i forhold til behandlingen af de 4 kommuner Tønder Kommune, Randers
Kommune, Roskilde kommune og Bornholms Regionkommune, herunder i rela-
tion til de forbehold, som flere af kommunerne tog i forhold til deres retsstilling
ved deres førtidsindfrielse og en eventuel efterfølgende generel aftale, og om
der forvaltningsretlige regler har været overholdt?”
Svar:
Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur og i retspraksis, at der for den
offentlige forvaltning gælder en almindelig, uskreven lighedsgrundsætning. Det
følger af denne grundsætning, at væsentligt lige forhold skal behandles lige i retlig
henseende. Den offentlige forvaltning må således ikke foretage usaglig forskelsbe-
handling.
Det en betingelse for at kunne støtte ret på lighedsgrundsætningen, at der er tale om
identiske omstændigheder.
I denne konkrete sag er samtlige låntagere blevet oplyst om, at AFF som følge af
en vedtægtsændring med virkning fra 1. juli 2014 skulle afvikle eksisterende låne-
bevillinger.
På den baggrund er der i alt 11 låntagere, der i perioden 2014 til 2017 har indfriet
deres lån før forfald.
Den 22. december 2017 blev der truffet en bred politisk beslutning ud fra et objek-
tivt kriterium om, at en løsningsmodel alene skulle gælde for låntagere med aktive
lån på tidspunktet for aftalen. På det tidspunkt var der en gruppe låntagere med ak-
tive lån og en gruppe låntagere, der havde indfriet deres lån og derfor ikke længere
havde aktive lån hos AFF.
30. september 2020
J.nr.
2020 - 5246