Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
2. juni 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 19. maj 2020, efter ønske fra Peter Skaarup (DF),
stillet følgende spørgsmål, nr. 291 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren og
kulturministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål:
Hvad er den nærmere begrundelse for, at Sundhedsstyrelsen vælger ikke at
fortsætte en corona-informationskampagne på de private medier The Voice, Nova
og Radio 100, som når ud til næsten 3 mio. lyttere ugentligt?
Svar:
Hermed afsendes efter aftale med sundheds- og ældreministeren fælles
ministerbesvarelse af spørgsmålet, eftersom de samme spørgsmål er stillet til os begge.
Sundheds- og ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som bemærker følgende:
"Det
er afgørende, at Sundhedsstyrelsens budskaber og råd om ny coronavirus når ud til
hele befolkningen. Kommunikationsindsatsen er derfor blevet gennemført via mange
forskellige kommunikationskanaler og ved brug af forskellige formater. Råd og
handleanvisninger er kommunikeret med et stort tryk på en lang række private medier
og via forskellige formater som digitale bannere, printannoncer, radio- og tv-spots,
indhold til sociale medier mv. for at nå ud til hele befolkningen.
Sundhedsstyrelsen vurderer løbende sammen med kommunikations- og mediebureauer,
hvilket mix af kommunikationskanaler og medier, det er mest hensigtsmæssigt at lave
indryk i, så budskaberne når ud til hele målgruppen. Dette ændrer sig løbende, og det er
derfor ikke alle medier og kanaler, der benyttes konstant.
Dok. nr. 20/02218-3