Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2201631_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
2. juni 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 19. maj 2020, efter ønske fra Peter Skaarup (DF),
stillet følgende spørgsmål, nr. 291 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren og
kulturministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål:
Hvad er den nærmere begrundelse for, at Sundhedsstyrelsen vælger ikke at
fortsætte en corona-informationskampagne på de private medier The Voice, Nova
og Radio 100, som når ud til næsten 3 mio. lyttere ugentligt?
Svar:
Hermed afsendes efter aftale med sundheds- og ældreministeren fælles
ministerbesvarelse af spørgsmålet, eftersom de samme spørgsmål er stillet til os begge.
Sundheds- og ældreministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som bemærker følgende:
"Det
er afgørende, at Sundhedsstyrelsens budskaber og råd om ny coronavirus når ud til
hele befolkningen. Kommunikationsindsatsen er derfor blevet gennemført via mange
forskellige kommunikationskanaler og ved brug af forskellige formater. Råd og
handleanvisninger er kommunikeret med et stort tryk på en lang række private medier
og via forskellige formater som digitale bannere, printannoncer, radio- og tv-spots,
indhold til sociale medier mv. for at nå ud til hele befolkningen.
Sundhedsstyrelsen vurderer løbende sammen med kommunikations- og mediebureauer,
hvilket mix af kommunikationskanaler og medier, det er mest hensigtsmæssigt at lave
indryk i, så budskaberne når ud til hele målgruppen. Dette ændrer sig løbende, og det er
derfor ikke alle medier og kanaler, der benyttes konstant.
Dok. nr. 20/02218-3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvorfor regeringen ikke vil være med til at sætte gang i hjulene hos annoncørerne ved at købe plads til oplysningskampagner hos private, danske medier, til kulturministeren og sundheds- og ældreministeren
En stor del af medieindrykket har Sundhedsstyrelsen betalt for. Således havde
Sundhedsstyrelsen ved den sidste opgørelse pr. 5. maj 2020 brugt 8 mio. kr. på
medieindryk digitalt og på print om ny coronavirus. Sundhedsstyrelsen har samtidig
oplevet, at mange leverandører og medier har tilbudt lave priser, og nogle medier har
endda stillet deres platforme gratis til rådighed for Sundhedsstyrelsen, begrundet i et
ønske om at hjælpe i indsatsen og kommunikationen om ny coronavirus/COVID-19 til
befolkningen. Sundhedsstyrelsen har ikke lavet indryk via Danmark Radios kanaler,
men det har Det Centrale Operative Kommunikationsberedskab (DCOK), som en del af
det myndighedsfælles beredskab i den Nationale Operative Stab (NOST).
Sundhedsstyrelsen har kvalitetssikret indsatser som DCOK har igangsat, hvis det har
haft et sundhedsfagligt indhold.
Sundhedsstyrelsen har fået gennemført en række analyser af befolkningens kenskab til
de væsentligste budskaber og råd om ny coronavirus. Af den seneste kendskabsanalyse
fra begyndelsen af april 2020, fremgår det, at kendskabsniveauet til de generelle
smitteforebyggende tiltag er udbredt blandt befolkningen, hvor mellem 92 – 98 pct.
svarer, at de kender til de forebyggende tiltag om at vaske hænder tit eller brug
håndsprit, holde afstand, hoste og nyse i ærmet og begrænse den fysiske kontakt, og en
lige så stor andel kender til de hyppigste symptomer på COVID-19. Der ses et stort
kendskab på tværs af forskellige aldersgrupper, køn og uddannelsesbaggrund. Det er
derfor Sundhedsstyrelsens vurdering, at brugen og mixet af forskellige medier og
kommunikationskanaler har været rigtig."
Vi kan henholde os til Sundhedsstyrelsens bidrag.
I forlængelse heraf bemærker vi, at medierne spiller en væsentlig rolle under kriser, da
de hurtigt kan videreformidle information til en stor del af befolkningen.
DR er pålagt en beredskabsforpligtigelse og skal udsende meddelelser, der angår en
akut situation af livstruende karakter for et større antal mennesker. I tillæg hertil
ligger det inden for DR's public service opgave at sikre befolkningen fri adgang til
væsentlig og uafhængig samfundsinformation.
Det fremgår af DR’s public service-redegørelse for 2019, at 93 pct. af danskerne i 2019
benyttede et tilbud fra DR hver uge enten via tv, radio eller de digitale platforme.
Desuden fremgår det af redegørelsen, at danskerne igen i 2019 mente, at DR er den
vigtigste danske medieudbyder for både dem selv som enkeltpersoner og for samfundet
som helhed.
Vi finder det derfor naturligt, at DR løfter en særlig opgave med at formidle
myndighedernes budskaber og råd om ny coronavirus til hele befolkningen.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvorfor regeringen ikke vil være med til at sætte gang i hjulene hos annoncørerne ved at købe plads til oplysningskampagner hos private, danske medier, til kulturministeren og sundheds- og ældreministeren
Afsluttende kan vi oplyse, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgik en aftale
om en kompensationsordning for tabte annonceindtægter til medierne før påske.
Magnus Heunicke og Joy Mogensen
Side 3