Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2102453_0001.png
4. november 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Camilla Marta Giordano
Sagsnr.: 2019-0035-0112
Dok.:
1293197
Dato:
Kontor:
UDKAST TIL TALE
til brug for
besvarelsen af samrådsspørgsmålene C-D fra Folke-
tingets Kulturudvalg stillet den 11. oktober 2019
Samrådsspørgsmål C:
”Mener
ministeren, at det er foreneligt med demokratiet og ytringsfriheden,
at Facebook, som nær-monopol på danskernes brug af sociale medier, be-
grænser muligheden for at debattere bestemte samfundsmæssige emner el-
ler personer og i benægtende fald, hvilke skridt mener ministeren, at rege-
ring og Folketing bør tage?
Samrådsspørgsmål D:
”Vil
ministeren redegøre for regeringens holdning i forhold til Facebooks
begrænsninger af ytringsfriheden for borgerne og den fri presse, set i lyset
at den seneste sag, hvor Facebook sletter opslag og hele brugerkontoer, der
nævner personen Tommy Robinson?
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Lad mig starte med at understrege, at det her er en vigtig
debat, og at vi i regeringen kommer til at se på, om de
krav, vi stiller til de store Tech-giganter, stemmer
overens med den betydning, som de har fået i vores sam-
fund. Det kommer jeg nærmere ind på om lidt.
[Om sociale mediers adgang til indholdsmoderation]
2.
Sociale medier som f.eks. Facebook har som private
virksomheder som udgangspunkt et stort frirum til at de-
finere, hvilke regler og vilkår der skal gælde for det ind-
hold, som bliver delt ud til offentligheden via deres plat-
forme.
Forholdet mellem en bruger og et socialt medie reguleres
altså som udgangspunkt af virksomhedens betingelser
for, hvordan brugerne må anvende dets sider og plat-
forme.
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
Når man opretter en brugerprofil på et socialt medie som
f.eks. Facebook, så er det et krav, at man udtrykkeligt ac-
cepterer de betingelser, som opstilles. Det kan være vil-
kår om, at platformen kan fjerne opslag, som efter plat-
formens opfattelse krænker andres rettigheder, lovgiv-
ningen eller virksomhedens interne politikker.
Denne adgang til såkaldt indholdsmoderation har de se-
nere år udløst en større
og i mine øjne meget vigtig
debat.
Det principielle spørgsmål, der er på spil her, er, om alle
har ret til og krav på at kunne udtrykke deres holdninger
på alle platforme. Men vi ville jo aldrig overføre den
samme logik på de traditionelle medier: jeg har som bor-
ger for eksempel ikke krav på at få et debatindlæg trykt i
Berlingske. Berlingske er et privat medie, som selv be-
stemmer, hvad de vil bringe.
På samme måde opstiller f.eks. Facebook også nogle reg-
ler for, hvad der må ligge på
eller hvad der skal tages
ned fra
deres platforme.
Derfor vil det også være en nyskabelse
i hvert fald i
sammenligningen med traditionelle medier
hvis sociale
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
medier skulle tvinges til at have indhold liggende på de-
res platforme, som de ikke ønsker at have liggende.
[Det uregulerede marked]
3.
Og det leder mig videre til en anden væsentlig pointe,
nemlig at vi her har at gøre med et område, som er vokset
frem, uden at vi som lovgiver har grebet ind eller sat
nogle klare rammer for den virksomhed, der foregår på
de sociale medier.
Nu står vi så med udfordringen: Hvordan skal vi agere
for at håndtere den indvirkning, som sociale medier har
på vores samfund og på vores demokratiske samtale.
Skal vi f.eks. omfavne de intolerante, der ønsker at om-
styrte vores demokrati, og skal vi lægge ryg til alt, hvad
der kommer fra den kant?
Eller, skal vi ikke netop sætte ind for at værne om vores
demokrati?
Problemet er, at hvis vores tolerance ingen grænser har,
vil de, der ønsker et samfund uden tolerance, kunne
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
bruge vores naive tolerance til voldsomme angreb på vo-
res samfund
den frie verdens samfund
og dermed
ødelægge vores samfunds værdier og dermed tolerancen.
Derfor mener jeg, at vi som samfund har en helt legitim
interesse i og ret til at beskytte os selv mod det, der truer
vores åbne og frie demokrati.
Jeg tror, at de fleste vil være enige med mig i, at ind-
holdsmoderation har en vigtig funktion for eksempel i
forhold til fjernelse af terrorrelateret indhold.
De fleste vil f.eks. nok også være enige i, at vi skal fort-
sætte vores bestræbelser på at dæmme op for onlineter-
rorisme, og at det forløb vi så efter terroranslaget i New
Zealand, hvor angrebet blev live streamet og lagt til of-
fentligt skue, må og skal bekæmpes.
I forhold til fjernelse af ulovligt og skadeligt indhold har
vi altså også en vigtig
og vanskelig
diskussion af,
hvordan vi håndterer de udfordringer, vi står over for.
Bare med et modsat fortegn i forhold til det, der er ud-
gangspunktet for det spørgsmål, som er stillet til dette
samråd. Jeg er nemlig ikke fortaler for ubegrænset tole-
rance.
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
[Det fremadrettede spor]
4.
Men det er så her, at vi er inde ved problemets kerne:
Nemlig, at vi ikke direkte kan overføre kendte redskaber
på den her type virksomheder.
Ytringsfrihedskommissionen ventes i slutningen af året
at komme med anbefalinger, der også omfatter overve-
jelser om regulering af sociale medier, herunder den be-
tydning for ytrings- og informationsfriheden, som de so-
ciale medier har i dag.
De anbefalinger, som Ytringsfrihedskommissionen kom-
mer med, vil selvfølgelig blive inddraget i overvejel-
serne.
For jeg kan jo godt se problemet, og jeg kan også sagtens
forstå og sætte mig ind i, at det kan opleves som indgri-
bende
ja begrænsende
hvis man oplever at få fjernet
indhold fra et socialt medie. Men jeg er nok i højere grad
optaget af, hvordan vi sikrer, at skadeligt og ulovligt ind-
hold ikke spredes på de sociale medier.
Så jeg er sådan set enig i, at sociale mediers betydning
kalder på overvejelser og muligvis regulering.
6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 6/11-19 om Facebooks begrænsninger af ytringsfriheden, til kulturministeren
Om der så skal indføres en retlig regulering, og om det
skal være på EU-plan eller nationalt, det må vi tage en
drøftelse af, når Ytringsfrihedskommissionen har færdig-
gjort sit arbejde.
Jeg har ikke en snuptagsløsning med i dag, men jeg vil
gerne love, at det er en problemstilling, som regeringen
tager alvorligt, og som vi vil handle på.
Tak for ordet.
7