Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2190084_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
13. maj 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 12. marts 2020, efter ønske fra Jens Rohde (RV),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 177 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at Radio- og tv-nævnet har bekræftet, at nævnet og
mediesekretariatet har kendt navnene på byderne på DAB-kanalen, da man
fastlagde spændet i den objektive del af udbuddet, og at man dermed har kunnet
regne tilbage?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Radio- og tv-nævnet om et
bidrag. Nævnet oplyser følgende:
”Radio-
og tv-nævnet
antager, at spørgeren med formuleringen ”spændet i den objektive
del af udbuddet”
henviser til hældningsgraden, som Nævnet fastsatte på baggrund af
den forventede spredning i summen af tilskuddet og den faktiske spredning i de
indkomne ansøgninger til brug for evaluering af priselementet. Den forventede
spredning blev endelig fastsat af Nævnet den 22. oktober 2019. Den faktiske spredning
er ikke fastsat af Nævnet, idet den blot er udtryk for spredningen i de indkomne bud.
Radio- og tv-nævnet henviser til svar på spørgsmål 68 i den særlige spørgerunde efter
udbuddet, som blev offentliggjort på
www.slks.dk
den 1. november 2019, hvori Nævnet
svarede følgende:
’Grænsen på 250 mio. kr. er endeligt
fastsat af Radio- og tv-nævnet på deres møde den
22. oktober 2019. Det bemærkes, at de tre tilbud fordeler sig med dk4 som det laveste
Dok. nr. 20/01639-25
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om at Radio- og tv-nævnet har bekræftet, at nævnet og mediesekretariatet har kendt navnene på byderne på DAB-kanalen, da man fastlagde spændet i den objektive del af udbuddet, til kulturministeren
bud, LOUD som det næstlaveste bud og Radio24syv som det højeste bud. Uanset valg af
bundgrænse ville pointene blive
fordelt ud fra denne placering.’
Nævnet henviser endvidere til svar på spørgsmål 73 i samme dokument, hvor Nævnet
svarede, at ’…
evalueringsmetoden ved lineær interpolation fremgik af
udbudsmaterialets afsnit 6.2.3. Hældningsgraden fremgik ikke af udbudsmaterialet, da
der skulle tages hensyn til både den forventede og faktiske spredning i det indkomne
bud, hvormed hældningsgraden ikke kunne fastlægges på forhånd.’
Endelig henviser Nævnet til Rigsrevisionens notat af 30. marts 2020, hvoraf det
fremgår, at
’Det
er Rigsrevisionens opfattelse, at en fastlæggelse af den forventede
spredning, efter at ansøgningerne var åbnet, ikke udgjorde et brud på de
forvaltningsretlige regler. Det fremgår ikke af udbudsmaterialet, at den forventede
spredning skulle fastlægges på et bestemt tidspunkt. At Radio- og tv-nævnet først lagde
den forventede spredning fast, efter at ansøgningerne var åbnet, medførte dog en
mulighed for, at nævnet også kunne basere sin forventning på de indkomne bud.’”
Jeg henholder mig til nævnets oplysninger.
Joy Mogensen
Side 2