Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2164086_0001.png
Tale
13. marts 2020
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål G (Alm. del)
fra Folketingest Kulturudvalg
Samrådsspørgsmål G
”Vil ministeren redegøre for forløbet omkring
udbuddet af en ny digital public
service-radiokanal, herunder hvilke drøftelser der har været henholdsvis internt i
ministeriet og internt i regeringen om udbudsprocessen både før og efter, udbuddet
blev afgjort?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Britt Bager (V), Jens Rohde (RV), Birgitte
Bergman (KF), Morten Messerschmidt (DF), Lars Boje Mathiesen (NB) og Henrik
Dahl (LA).
Svar:
1
[Indledning og beskrivelse af politisk forløb frem til
udstedelse af udbudsbekendtgørelsen]
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålet og for muligheden for at komme i samråd her i
dag. Jeg har virkelig glædet mig til at få en mulighed for at give en samlet
fremstilling af denne sag, som jeg tror har fyldt meget for alle os, der ønsker de
stabile og troværdige medier, som er så vigtige for et demokrati.
Jeg kan til fulde følge det mange, som sidder tilbage med følelsen af, at denne
sag har haft et uskønt forløb og også endte anderledes, end man havde troet.
Rammen for det, vi skal debatterer i dag, er nemlig dels overleveringer fra den
tidligere regering, hvor det uskønne og dermed mistilliden blev sået. Dels
beslutninger truffet af den nuværende under stort tidspres. Når man bliver
minister, og når man bliver indkaldt i samråd, skal man vedstå sig arv og gæld,
og det skal jeg også nok. Men med den indledende bemærkning vil jeg slå fast,
at jeg stadig ikke kan se, hvordan den nuværende regering kunne have handlet
anderledes, hvis man
som den nuværende regering er
drevet af et ønskede
af at oprette tillid til mediebilledet, og oprette tillid selvom vi overtog
regeringsmagten i noget af et rod.
For da den nuværende regering trådte til, havde jeg oplevelsen af at træde ind i
et meget rodet og langvarigt forløb omkring udbud af to radiokanaler. Et forløb,
som jeg også kan forstå, at mange af de centrale aktører sidenhen har mere
eller mindre fortrudt, og respekt for det. Men det ændrer ikke på, at det
forudgående forløb havde efterladt alle med et indtryk af, at den forrige
regering og det forrige flertal først med udbuddet af FM-kanalen havde gjort
1.1
Jour. nr. 20/00689-33
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
det så svært som muligt for Radio24syv at byde. Derefter med DAB-udbuddet
at prøve at trække i land ved at give Radio24syv en ny chance.
Da den nuværende regering trådte til, var der store beslutninger omkring
begge udbud, som stod og krævede handling hurtigt. Det var også under stor
tilskyndelse fra næsten samtlige partier i Folketinget. I den situation valgte
den nuværende regering at videreføre udbuddet omkring FM4-radiokanalen,
som gik til Radio4. Og vi besluttede at videreføre processen med at udbyde en
ny DAB-kanal. Alt sammen med det fokus at genoprette stabilitet og tillid til
de beslutningsprocesser, som vi politikere har omkring de danske medier.
Regeringen har med udbuddet og den reviderede og forkortede tidsplan givet
Radio24syv alle chancer for at byde i forbindelse med udbuddet af den nye
DAB-kanal. Jeg vil derfor på det bestemteste afvise, at det er den nuværende
regerings handlinger, der kan og har givet anledning til beskyldninger om en
”Kafkask proces”, og afvise at den nuværende regering har modarbejdet
Radio24syv i forbindelse med udbuddet.
Den nuværende regering har hele tiden været meget opmærksom på at
tilrettelægge et forløb, som var mest fair for så mange bydere som muligt,
dermed også radio24syv. Det har vi gjort på de forudsætninger, den arv og
gæld, vi overtog fra den tidligere regering. Forløbet blev tilrettelagt som det
gjorde, netop for også at give Radio24syv en chance for at byde og videreføre
deres udsendelser, før de lukkede ned, i fair og lige konkurrence med øvrige
bydere.
Jeg kan derfor klart afvise, at jeg, min særlige rådgiver, embedsmændene i
Kulturministeriet eller regeringen har forsøgt at påvirke Radio- og TV-nævnets
afgørelse vedrørende DAB-udbuddet.
Radio- og TV-nævnets formand, Caroline Heide-Jørgensen har ligeledes
helt og
aldeles
afvist, at der har været politisk indblanding i afgørelsen, samtidig med
at hun har slået fast, at nævn og sekretariat udelukkende har haft fokus på en
saglig vurdering af de indkomne ansøgninger i forhold til de krav og kriterier,
som fremgik af udbudsmaterialet.
Og jeg mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er fremkommet oplysninger,
som rokker ved afgørelsens lovlighed.
Jeg vil nu påbegynde min redegørelse med den mente, at den
ud over
beslutninger truffet af den tidligere regering
også vil omfatte forløb og
beslutninger, truffet under min egen orlov.
Afslutningsvis håber jeg også, at udvalget vil have lyst til at drøfte det
fremadrettede, så vi kan forebygge, at vi ender i en situation som denne, hvor
der er blevet skabt mistillid til afgørelsen og den måde, den er truffet på. Det
kan ingen være tjent med.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
1.2
[Medieaftale for 2019-2023]
For at forstå forløbet
og hvorfor vi sidder her i dag
er det nødvendigt at gå
tilbage til Medieaftale for 2019-2023, der blev indgået mellem den tidligere
VLAK-regering og DF i juni 2018.
Her vil jeg særligt fremhæve medieaftalens punkter om, at ”FM4
skal
genudbydes”,
og at der skal ”gennemføres
et udbud af en ny digital radiokanal
til formidling af kultur”.
Det fremgår nærmere af Medieaftale for 2019-2023, at der skal udbydes en ny
digital radiokanal til formidling af kultur, herunder klassisk musik.
Kanalen skulle udbydes med et årligt offentligt tilskud på 30 mio. kr. og med
adgang til reklameindtægter. Hovedsædet skulle placeres vest for Storebælt, og
produktionen skal finde sted uden for hovedstadsområdet.
Det fremgår endvidere nærmere af Medieaftale for 2019-2023, at der skal ske
et genudbud af FM4, når den gældende tilladelse til Radio24syv på den fjerde
landsdækkende FM-kanal (FM4) udløb ved udgangen af oktober 2019.
I henhold til aftalen skulle hovedsædet for radiokanalen placeres vest for
Storebælt, og mindst halvdelen af de redaktionelle medarbejdere samt alle
administrative medarbejdere skulle være ansat vest for Storebælt.
1.3
[Radio24syv imod lokalitetskrav]
Radio24syv valgte efterfølgende at klage til EU-Kommissionen over
medieaftalens lokalitetskrav i relation til genudbuddet af FM4.
På denne baggrund indledte Kammeradvokaten på vegne af Kulturministeriet
dialog med EU-Kommissionen om lokalitetskravet.
Den 22. marts 2019 blev regeringen og DF, bl.a. på baggrund af dialogen med
EU-kommissionen, enige om de endelige udbudsvilkår for FM4.
Lokalitetskravet blev i den forbindelse fastsat til, at mindst 70 pct. af de
redaktionelle medarbejdere skal have ansættelsessted i en afstand af mindst
110 km fra centrum af København. Den ændrede formulering i forhold til
medieaftalen skyldtes bl.a., at der i henhold til de EU-retlige rammer ikke kan
stilles krav til de administrative medarbejderes lokalisering.
Udbudsvilkårene blev offentliggjort den 28. marts 2019. Ansøgningsfristen var
den 20. maj 2019.
Den daværende tilladelseshaver på FM4
Radio24syv
meddelte den 28.
marts 2019, at stationen
ikke
ville ansøge om forlængelse af tilladelsen på
grund af lokalitetskravene.
Side 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Det medførte en række politiske reaktioner, og der viste sig et politisk ønske
om at afsøge mulighederne for at give Radio24syv muligheden for at fortsætte.
1.4
[Tillægsaftale om udbud af ny DAB-kanal]
Det førte til, at den daværende regering og DF den 3. maj 2019 indgik en
tillægsaftale til Medieaftalen for 2019-2023 om en ny DAB-radiokanal.
Tillægsaftalen ændrer kravene til kanalen i forhold til den DAB-kanal, som
medieaftalen oprindeligt opererede med.
Tillægsaftalen angiver for den nye DAB-kanal en ændret økonomisk ramme,
lokalitetskravet er fjernet og programkrav samt vurderingskriterier er justeret,
så de i højere grad svarer til rammerne for udbuddet af FM4 (bortset for
lokalitetskravet). Der er således fortsat tale om en kulturkanal, men
beskrivelsen af programkravene er ændret.
Implementering af tillægsaftalen om udbud af en ny DAB-radiokanal sker ved
en udbudsbekendtgørelse, der udformes af Kulturministeriets departement og
underskrives af kulturministeren forud for udbuddet. Samme dag som
tillægsaftalen indgås, altså den 3. maj 2019, sendes et udkast til en
udbudsbekendtgørelse ”Bekendtgørelse
om udbud af digital public service-
radiokanal med fokus på kultur”
i høring via Høringsportalen hos en lang
række brancheaktører med høringsfrist den 20. maj 2020.
Den 27. juni 2019 besluttede Radio- og tv-nævnet at udskyde sin stillingtagen
vedrørende tildeling af sendetilladelsen til den fjerde landsdækkende FM-
radiokanal. Radio- og tv-nævnet henviste bl.a. til, at det fremgår af det
politiske forståelsespapir udarbejdet af S RV, SF og EL, at der efter
folketingsvalget ikke længere er et flertal bag medieaftalen, som danner
grundlaget for udbuddet af radiokanalen. Radio- og tv-nævnet var forinden i
dialog med Kulturministeriet og Justitsministeriet om spørgsmålet, og det var
vurderingen, at der var en saglig grund til at udskyde beslutningen, indtil den
nye regering ville have mulighed for at tage stilling til, om udbuddet af
radiokanalen skal gennemføres på det foreliggende grundlag. Vurderingen skal
særligt ses i lyset af, at det ville kunne påføre statskassen et ikke-ubetydeligt
økonomisk tab, hvis en ny regering eksempelvis måtte beslutte at tilbagekalde
en allerede udstedt tilladelse til at drive den fjerde FM radiokanal.
1.5
[Regeringen gav Radio24syv alle muligheder for at byde]
Den nye regering (Socialdemokratiet) tiltræder den 27. juni 2019.
Efter regeringsskiftet beslutter den nuværende regering at fortsætte udbuddet
af den fjerde FM-kanal, og at fortsætte udbuddet af den nye DAB-kanal med
baggrund i den udbudsbekendtgørelse, som var udarbejdet af den tidligere
regeringen, og som havde været sendt i høring.
Den 4. juli 2019 orienterede jeg i en mail til medieordførerne fra alle partier
om, at regeringen havde besluttet, at udbuddet af den fjerde FM-radiokanal
kunne fortsætte på det foreliggende grundlag. Regeringens overvejelse var, at
Side 4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
vi ikke ville gennemføre et DAB-udbud uden, at Radio24syv også havde en fair
chance for at byde og vinde udbuddet. I mailen orienterede jeg også om, at
regeringen havde besluttet hurtigst muligt at udstede bekendtgørelse om
udbud af en digital public service-radiokanal med fokus på kultur.
På baggrund af en henvendelse, der så kom fra Radio24syv om tidsplanen for
DAB-udbuddet og et politisk ønske fra en række partier om en revidering af
tidsplanen for DAB-udbuddet, blev udbuddet af DAB-kanalen drøftet på et
ordførermøde med støttepartierne i Kulturministeriet den 8. juli 2019 med
deltagelse af Jens Rohde (RV) (via Skype), Uffe Elbæk (ALT), Charlotte
Broman Mølbæk (SF) og Søren Søndergaard (EL). På mødet var der opbakning
fra alle de deltagende ordførere til en komprimeret tidsplan for udbuddet.
Desuden bliver der udtalt et ønske om, at reklamer ikke skulle være
tilgængelige i radioens sendeflade. Derudover var der ikke ønsker til ændring
af indholdet af bekendtgørelsen.
På denne baggrund blev der formidlet kontakt til Radio- og tv-nævnet om
muligheden for at komprimere tidsplanen, ligesom Kammeradvokaten blev
bedt om at vurdere muligheden for at komprimere tidsplanen. De bekræftede
begge instanser
både Radio- og tv-nævnet og Kammeradvokaten
at det godt
kunne lade sig gøre.
Den 9. juli og 10. juli 2019 orienterede jeg medieordførerne fra RV, SF, ALT,
EL og S og sidenhen medieordførerne fra alle partier om, at
udbudsbekendtgørelsen vil træde i kraft den 12. juli 2019. Vedhæftet de to
mails var tidsplanen for udbuddet og den endelige bekendtgørelse inkl. bilag.
Af mailen af 10. juli 2019 fremgik beslutningen om at komprimere tidsplanen
for gennemførelsen af udbuddet. Jeg citerer:
”Som I måske har bemærket i presseomtalen, har jeg besluttet at fremrykke
tidsplanen for gennemførelsen af udbuddet, så det er muligt for vinderen at
have sendestart tidligst fra den 1. november 2019 og senest fra den 1. juli 2020.
Med en endnu større fleksibilitet i startdatoen for den nye kanal er
forhåbningen, at der alt andet lige vil være endnu flere kvalificerede ansøgere
til udbuddet. Det har været muligt at fremrykke tidsplanen bl.a. fordi Radio-
og tv-nævnet har tilkendegivet, at de med en ekstraordinær arbejdsindsats kan
udarbejde udbudsmateriale hurtigere end planlagt og ligeledes nedsætte deres
sagsbehandlingstid i slutfasen. Kammeradvokaten har vurderet, at ændringen
af tidsplanen ikke strider mod udbudsretlige principper eller statsstøtteretlige
og konkurrenceretlige regler.”
Af mailen fremgik også, at muligheden for reklamer på DAB-radiokanalens
sendeflade var blevet fjernet i udbudsbekendtgørelsen. Kulturministeriet
modtog ikke efterfølgende ønsker om ændringer fra ordførerne til det
fremsendte materiale.
Side 5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
På denne baggrund trådte bekendtgørelsen om udbud af en ny DAB-kanal i
kraft den 12. juli 2019.
2
[Radio- og tv-nævnets proces frem til nævnets afgørelse]
Jeg har i forbindelse med samrådsspørgsmålet bedt Radio- og tv-nævnet
redegøre for nævnets proces
frem til
nævnets afgørelse om DAB-udbuddet den
22. oktober 2019. Radio- og tv-nævnet har oplyst følgende:
”Frem til offentliggørelsen af udbudsmaterialet den 26. juli 2019 pågik der i
samarbejde mellem sekretariatet og nævnsformandskabet et betydeligt arbejde
med at udarbejde materialet som en udmøntning af udbudsbekendtgørelsen.
Fra offentliggørelsen af udbudsmaterialet og frem til den 26. august 2019 var
der mulighed for at stille skriftlige spørgsmål. Der blev ligeledes holdt et
informationsmøde den 19. august 2019 og svar på spørgsmål blev offentliggjort
2. september 2019.
Ansøgningsfristen var den 20. september 2019. Der var i alt tre ansøgere.
Efter udløbet af ansøgningsfristen pågik der et betydeligt arbejde i
sekretariatet for Radio- og tv-nævnet med at sagsbehandle ansøgningerne. Fem
medarbejdere og en chef brugte således en meget væsentlig del af deres
arbejdstid i de følgende uger på netop dette. Arbejdet bestod i mange
forskellige delelementer. Som eksempler kan nævnes følgende:
-
Indhentning af præciseringer fra alle tre ansøgere til fuldstændiggørelse af
ansøgningerne.
Aftaleindgåelse med og indhentelse af en ekstern vurdering fra et eksternt
revisionsselskab vedrørende visse økonomiske aspekter.
Vurdering af ansøgningerne ud fra de krav og kriterier, der fremgik af
udbudsbekendtgørelsen og udbudsmaterialet, herunder løbende intern
kvalitetssikring af disse vurderinger.
Løbende dialog med formanden for Radio- og tv-nævnet.
Udarbejdelse af indstilling til Radio- og tv-nævnet.
-
-
-
-
Indstillingen og materiale, herunder evalueringsrapport, blev den 18. oktober
2019 sendt til nævnet. Nævnet havde i god tid forinden godkendt, at
indstillingen kunne sendes ud på dette tidspunkt. Det var drøftet i god tid
forinden, således at nævnsmedlemmerne kunne planlægge deres forberedelse
af nævnsmødet. Nævnsmedlemmerne fik allerede den 4. oktober 2019 tilsendt
selve ansøgningerne.
Side 6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Nævnet substansbehandlede ansøgningerne og indstillingen på mødet den 22.
oktober 2019. Der var også øvrige punkter på dagsordenen, men disse var ikke
omfangsrige. Langt størstedelen af mødet forløb derefter med en grundig
drøftelse af sagen. Nævnet drøftede alle delkriterier. Nævnet var enig med
sekretariats indstilling vedrørende pointtildeling, men foretog seks
substansændringer primært i begrundelserne for pointgivning. Nævnet havde
på mødet den 22. oktober en grundig drøftelse af alle tre ansøgninger i forhold
til kriterier og krav i udbudsmaterialet.
Radio- og tv-nævnet
offentliggjorde samme dag vinderen af udbuddet.”
Kulturministeriet og daværende fungerende kulturminister Rasmus Prehn var
således ikke involveret i sagsbehandlingen. Kulturministeriet og
kulturministeren blev dagen før nævnsmødet orienteret via sekretariatet på
sekretariatets foranledning om sekretariatets indstilling. Men det var det man
vidste, og man agerede ikke på denne orientering.
3
[Proces efter Radio- og tv-nævnets afgørelse]
Jeg har i forbindelse med samrådsspørgsmålet også bedt Radio- og tv-nævnet
redegøre for nævnets proces
efter
nævnets afgørelse om DAB-udbuddet den 22.
oktober 2019. Radio- og tv-nævnet har bidraget med følgende oplysninger:
Den 25. oktober 2019 indbød Radio- og tv-nævnet de tre ansøgere til at stille
spørgsmål af juridisk og administrativ karakter. Der indkom i alt 86
spørgsmål.
Den 25. oktober 2019 afholdes ordførermøde med støttepartierne i
Kulturministeriet bl.a. med drøftelse af DAB-udbuddet. Senere samme dag
sender RV, V, EL, SF og K et åbent brev til kulturministeren om DAB-
udbuddet, hvor de udtrykker bekymring i forhold til udbudsprocessen, ligesom
de stiller en række spørgsmål til udbudsmaterialet mv.
Den 26. oktober 2019 svarer fungerende kulturminister Rasmus Prehn på det
åbne brev. I svaret gøres opmærksom på arbejdsdelingen mellem det politiske
niveau (som udsteder udbudsbekendtgørelsen) og det uafhængige Radio- og tv-
nævn, der konkretisere udbudsbekendtgørelsen i et udbudsmateriale.
Ministeren besvarer spørgsmål om dækningsgrad/definitionen af
landsdækkende radio, som er et krav i udbudsbekendtgørelsen. Derudover
henviser ministeren til Radio- og tv-nævnet fsva. spørgsmål til
udbudsmaterialet.
Den 28. oktober 2019 udsender Kulturministeriet en pressemeddelelse om
opfølgning på DAB-udbuddet.
Den 29. oktober 2019 kl. 12 udløber fristen for byderne til at stille juridiske og
administrative spørgsmål til Radio- og tv-nævnet.
Side 7
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Den 31. oktober 2019 afholdes et bredt ordførermøde i Kulturministeriet om
status for opfølgning på DAB-udbuddet med Kammeradvokatens redegørelse
for muligheder for at aflyse eller omgøre udbuddet.
Den 1. november 2019 afsluttes den skriftlige spørgsmål- og svarrunde. Alle
spørgsmål og svar bliver offentliggjort på Slots- og Kulturstyrelsens
hjemmeside efterfølgende.
Den 1. november 2019 offentliggjorde Radio- og tv-nævnet besvarelsen af
spørgsmålene. Kammeradvokaten blev rådført i forbindelse med besvarelsen af
visse af spørgsmålene. Det eksterne revisionsselskab, der havde bidraget med
en vurdering i processen, bidrog også til besvarelsen af spørgsmålene.
Den 3. november udarbejdede Slots- og Kulturstyrelsen et notat, der
konkluderer, at styrelsen ikke er inhabil som sekretariat i forbindelse med
Radio- og tv-nævnets afgørelse i sagen, hvilket efterfølgende tiltrædes af
Justitsministeriet.
5. november 2019 afholdes et bredt ordførermøde i Kulturministeriet med
deltagelse af formandsskabet for Radio- og tv-nævnet samt repræsentanter fra
nævnets sekretariatet, der besvarer spørgsmål fra ordførerne.
Den 5. november offentliggøres et notat fra Kammeradvokaten, der vurderer og
tilbageviser påstande i Berlingske om ulovligheder vedrørende hældningsgrad.
4
[Proces for eksterne parters inddragelse til sagen]
I forlængelse af beskrivelsen af forløbet i Kulturministeriet og i Radio- og tv-
nævnet vil jeg kort beskrive en række eksterne parters involvering i sagen:
Kammeradvokaten har af Kulturministeriet været inddraget i sagen i
forbindelse med dialog med EU-kommissionen om lokalitetskrav og
statsstøtteretlige spørgsmål. Kammeradvokaten har bistået Kulturministeriet i
forbindelse med kvalitetssikring af udbudsbekendtgørelsen og i forbindelse
med overvejelser om at komprimere tidsplanen.
Radio- og tv-nævnet har anvendt Kammeradvokatens bistand både forud for
offentliggørelsen af udbudsmaterialet og efterfølgende til rådgivning i
forbindelse med vurdering af ansøgningerne. Kammeradvokaten repræsenterer
endvidere Radio- og tv-nævnet i retssagen mod PeopleGroup Five A/S.
Kulturministeriet fremsender den 5. november en note til EU-Kommissionen
vedr. statsstøtte i forbindelse med DAB-udbuddet.
Folketinget Ombudsmand offentliggør den 8. november 2019 sin beslutning om
ikke
at gå ind i sagen under henvisning til, at afgørelsen hviler på en vurdering
af en række forhold, som Folketingets Ombudsmand ikke har særlig fagkyndig
viden om.
Side 8
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Radio24syv
eller retteligt PeopleGroup Five A/S
stævner den 22. november
2019 Radio- og tv-nævnet. bl.a. med påstand om, at afgørelsen er ugyldig.
PeopleGroup Five A/S påstod endvidere, at sagsanlægget skulle have
opsættende virkning, således at Radio- og tv-nævnet ikke kunne udbetale
tilskud til Radio LOUD, og at sagen skulle henvises til landsretten, da sagen
havde principiel betydning og væsentlig samfundsmæssig rækkevidde.
Den 2. december 2019 anmoder Statsrevisorerne Rigsrevisionen om et notat,
der indeholder en faktuel beskrivelse af sagsforløbet i forbindelse med Radio-
og tv-nævnets behandling af og stillingtagen til udbudsmaterialet fra de tre
ansøgere samt en vurdering af, om gældende love og regler på området er
blevet overholdt.
Radio- og tv-nævnet afgiver den 23. december svarskrift til stævningen.
Den 14. februar 2020 afsiger Københavns Byret kendelse i spørgsmålene om
opsættende virkning og henvisning til landsretten og afviste de to krav fra
People Group Five A/S.
5
[Armslængde, nævnskonstruktion, sekretariatsbetjening
og arbejdsdeling]
[Armslængde]
Den nuværende regering efterlever
ligesom tidligere regeringer
et
armslængdeprincip, der indebærer, at afgørelser om udbud på radio- og tv-
området og andre kulturområder træffes uafhængigt af den politiske proces.
Som minister hverken kan eller vil jeg derfor blande mig i Radio- og tv-nævnets
eller andre uafhængige nævns sagsbehandling eller beslutninger.
5.1
5.2
[Anvendelsen af nævn på Kulturministeriets område]
Konstruktionen med Radio- og tv-nævnet er i øvrigt velkendt, som også Jørgen
Grønnegaard Christensen bemærker i Weekendavisen d. 21. februar. Jeg
citerer:
Radio-tv-nævnet
”… ligner alle andre nævn, og dem er der mange af på
Kulturministeriets område. De knæsætter det armslængdeprincip, som er én
del af det kulturadministrative
kompleks.”
Eksempler på andre medierelaterede nævn og udvalg på Kulturministeriets
område er ”Medienævnet” og ”Bladpuljens fordelingsudvalg”. Eksempler på
andre råd, nævn og udvalg på Kulturministeriets område er Europa-Nævnet,
Biblioteksafgiftsnævnet, Biblioteksrådet, Kulturværdiudvalget, Rådet for
zoologiske anlæg og Refusionsudvalget.
5.3
[Slots- og Kulturstyrelsens to funktioner]
Jeg vil også benytte lejligheden til kort at beskrive, hvordan Slots- og
Kulturstyrelsens overordnet set har to forskellige funktioner:
Side 9
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Slots- og Kulturstyrelsen er sekretariat for en række nævn og råd, fx Radio- og
tv-nævnet, Medienævnet og Bladpuljens fordelingsudvalg. Slots- og
Kulturstyrelsen yder sekretariatsbistand til Radio- og tv-nævnet, jf. § 14, stk.
2, 1. pkt., i forretningsordenen for Radio- og tv-nævnet. Slots- og
Kulturstyrelsen er uafhængig af Kulturministeriet, når styrelsen yder
sekretariatsbistand til Radio- og tv-nævnet.
Slots- og Kulturstyrelsen yder også faglig rådgivning til kulturministeren og
bidrager til udmøntningen af lovgivning på kulturområdet. På medieområdet
anvendes embedsmænd i Slots- og Kulturstyrelsen som eksperter i
medieforhold, når departementet forbereder medieaftaler og politiske oplæg,
eksempelvis i forbindelse med udarbejdelse af statistik om mediebrug,
indhentning af faglig viden og lovgivningsarbejde, og de sørger for udbetaling
af f.eks. mediestøtte og støtte til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-
stationer.
5.4
[Arbejdsdeling mellem departement og nævn]
Arbejdsdelingen mellem Kulturministeriet og Radio- og tv-nævnet er sådan, at
jeg i min funktion af kulturminister udsteder bekendtgørelser på baggrund af
den politiske proces. Det kan eksempelvis være udbudsbekendtgørelser på
radio- og tv-området.
Herefter udarbejder det uafhængige Radio- og tv-nævn på baggrund af
udbudsbekendtgørelserne, når det drejer sig om udbud på radio- og tv-området,
selve udbudsmaterialet, gennemfører udbuddet, vurderer de indkomne tilbud
og træffer afgørelse om en vinder.
Denne arbejdsdeling er helt klar og betyder, at sagsbehandlingen i denne sag i
perioden fra udbudsbekendtgørelsens ikrafttræden den 12. juli 2019 og frem til
Radio- og tv-nævnets møde den 22. oktober 2019 har ligget i Radio- og tv-
nævnet og i Slots- og Kulturstyrelsen i styrelsens egenskab af sekretariat for
Radio- og tv-nævnet.
5.5
[Om Radio- og tv-nævnets opgaver og lignende afgørelser]
Radio- og tv-nævnet er nedsat af kulturministeren og varetager en række
opgaver på radio- og tv-området. Nævnet træffer bl.a. afgørelser om tilladelse
til programvirksomhed, udsteder sådanne tilladelser og fører tilsyn med
programvirksomheden.
Radio- og tv-nævnet har truffet flere lignende afgørelser gennem tiden i
forbindelse med ansøgninger om ledige frekvenser og tilladelser. Eksempelvis
kan næves udbud af FM4 i 2011, udbud af FM5 i 2014, udbud af FM6 i 2018,
genudbud af FM4 i 2019, udbud af tilladelse til distribution af danske og
udenlandske kanaler ved hjælp af det jordbaserede sendenet (Boxer), ligesom
programtilladelser på lokalradio- og tv-området også typisk tildeles ved udbud.
Side 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Eksempelvis i forbindelse med udbuddet af tilladelsen til FM5, hvor NOVA FM
vandt, og tilladelser til lokale radio- og tv-stationer, har der været flere bydere.
Radio- og tv-nævnet har eksisteret længe, og varetager i øvrigt en række andre
forskelligartede opgaver. Eksempelvis afgiver nævnet udtalelser om DR, De
regionale TV 2-virksomheder
og TV 2’s årlige public service-redegørelser,
registrerer foretagender, som udøver programvirksomhed ved hjælp af satellit
mv., bevilliger driftstilskud til ikke-kommercielle, lokale radio- og tv-stationer
og træffer afgørelse i sager om reklamer, sponsorering og produktplacering.
6
[Ministeriets og regeringens interne drøftelser om
udbudsprocessen før og efter udbuddet]
[Redegørelse for drøftelser om udbudsprocessen internt i
ministeriet og internt i regeringen]
Der spørges i samrådsspørgsmålet ind til, hvilke drøftelser, der har været
henholdsvis internt i ministeriet og internt i regeringen om udbudsprocessen
både før og efter, udbuddet blev afgjort.
Den nuværende regering er
ligesom tidligere regeringer
ud fra et hensyn til
regeringens interne beslutningsproces tilbageholdende med at redegøre for
regeringens interne overvejelser og drøftelser.
Men jeg vil gerne slå konklusionen fast: Nemlig at Radio24syv skulle have
muligheden for at byde på fair og lige vilkår med andre og dermed også have
muligheden for at vinde og dermed fortsætte med at sende radio uden
afbrydelse.
6.1
6.2
[Radio- og tv-nævnets interne drøftelser]
Jeg har i forbindelse med samrådsspørgsmålet bedt Radio- og tv-nævnet
redegøre for nævnets interne korrespondance og dialogen mellem nævn og
sekretariat i relation til DAB-udbuddet. Radio- og tv-nævnet har oplyst
følgende:
”Sekretariatet og nævnsformandskabet var i meget tæt dialog omkring
udarbejdelsen af udbudsmaterialet, der blev offentliggjort den 26. juli 2019.
Dette handlede om at sikre, at de rammer, der var fastlagt i
udbudsbekendtgørelsen blev udmøntet korrekt i det mere omfattende
udbudsmateriale. Kammeradvokaten blev også inddraget i forbindelse med
udarbejdelsen af udbudsmaterialet.
I overensstemmelse med gældende praksis og som det har været tilfældet i
tidligere lignende sager har sekretariatet herefter stået for den praktiske
håndtering af udbuddet og udarbejdelse af indstillingen til Radio- og tv-
nævnet.
Side 11
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Sekretariatet og formanden for Radio- og tv-nævnet har været i løbende dialog
undervejs i processen. Dette er i overensstemmelse med praksis i andre
nævnssager, hvor der også er en løbende dialog mellem sekretariat og formand.
Det har fx drejet sig om spørgsmål vedrørende proces og faglig dialog.
Formanden for Radio- og tv-nævnet har ikke været med til at skrive selve
indstillingen. Dette ville også have fraveget praksis i nævnet, og nævnets
praksis er ikke usædvanlig. En af grundene til, at der i nævnet ikke er praksis
for, at formanden selv er med til at skrive indstillinger, er, at det kan
vanskeliggøre en helt åben drøftelse i nævnet som kollektiv efterfølgende.”
Jeg henholder mig til Radio- og tv-nævnets oplysninger og kan supplerende
oplyse, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med besvarelse af
kulturudvalgsspørgsmål 140 (KUU alm. del) for nylig har oplyst følgende:
”Slots-
og Kulturstyrelsen fungerer som sekretariat for Radio- og tv-nævnet og
yder i denne forbindelse bistand til nævnet. Dette følger af Bekendtgørelse om
forretningsorden for Radio- og tv-nævnet. Konkret er det et sekretariat i Slots-
og Kulturstyrelsen, der således forbereder sagerne samt indkalder og udsender
materiale til møderne.
Den interne korrespondance mellem medarbejderne i sekretariatet og mellem
medarbejderne og nævnsmedlemmerne er en del af forberedelsen af nævnets
sag og således udarbejdet til eget brug og ikke til offentliggørelse. De interne
dokumenter er efter forvaltningsloven og offentlighedsloven derfor som
udgangspunkt undtaget fra retten til aktindsigt. Der er udarbejdet en aktliste
vedrørende sekretariatets behandling af ansøgningerne som vedlægges.
Radio- og tv-nævnet kan oplyse, at der er fem medarbejdere og en chef i Slots-
og Kulturstyrelsen, der har brugt en meget væsentlig del af deres arbejdstid
med at arbejde med indstillingen. Disse seks personer har arbejdet med
indstillingen som led i sekretariatsbetjeningen af Radio- og tv-nævnet og er de
eneste medarbejdere, der har set indstillingen inden mødet i Radio- og tv-
nævnet den 22. oktober 2019.
Der er ingen medarbejdere i Kulturministeriets departement, der har været
involveret i udarbejdelsen af indstillingen til nævnet.”
Jeg kan endvidere supplerende oplyse, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse
med besvarelse af kulturudvalgsspørgsmål 144 (KUU alm. del) for nylig har
oplyst følgende:
”Radio-
og tv-nævnet kan bekræfte, at formandens udtalelse til pressen om, at
det er almindelig praksis, at der er en løbende dialog mellem sekretariatet og
nævnets formand mellem nævnsmøderne og i forbindelse med forberedelsen af
sager, hvilket også har været tilfældet i denne sag, er helt i overensstemmelse
med gældende praksis i nævnet.
Side 12
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Den interne korrespondance mellem medarbejderne i sekretariatet og mellem
medarbejderne og nævnsmedlemmerne, herunder formanden, er som
udgangspunkt undtaget fra retten til aktindsigt.
Der er udarbejdet en aktliste som vedrører sagen ”Korrespondance med Radio-
og tv-nævnet”
og som gælder for perioden juli 2019 til den 22. oktober 2019.
Denne vedlægges som bilag, hvoraf det også vil fremgå, hvilke akter der alene
omhandler dialogen mellem Radio- og tv-nævnets
formand og sekretariatet”.
Det bemærkes, at der vil kunne være dele af en løbende dialog med hensyn til
en sags afgørelse, der ikke er omfattet af notatpligten, og som der derfor ikke
skal tages notat om.”
Jeg kan i øvrigt henvise til, at der i forbindelse med besvarelse af
kulturudvalgsspørgsmål nr. 147 (KUU alm. del) til Kulturudvalget er
oversendt alt det materiale, Kulturministeriet allerede har givet aktindsigt i
vedr. DAB-udbuddet for perioden frem til ultimo december 2019 ligesom også
materiale udleveret af Radio- og tv-nævnet er vedlagt.
6.3
[Konklusion og afvisning af politisk indblanding]
Konklusionen efter denne redegørelse er, at regeringen med
udbudsbekendtgørelsen og den reviderede og komprimerede tidsplan har
handlet for at give Radio24syv alle chancer for at byde i fair og lige
konkurrence i forbindelse med udbuddet af den nye DAB-kanal.
Den nuværende regering havde et arvet en kompleks sagsfremstilling fra den
tidligere regering.
Den nuværende regering var meget opmærksom på at tilrettelægge et forløb,
som var mest fair efter de gældende retningslinjer, der er for området.
Jeg vil derfor igen kan
klart afvise,
at jeg, min særlige rådgiver,
embedsmændene i Kulturministeriet eller regeringen har forsøgt at påvirke
Radio- og tv-nævnets afgørelse vedrørende DAB-udbuddet.
Jeg kan også henholde mig til, at Radio- og tv-nævnets formand Caroline
Heide-Jørgensen har udtalt, at nævn og sekretariat udelukkende har haft
fokus på en saglig vurdering af de indkomne ansøgninger i forhold til de krav
og kriterier, som fremgik af udbudsmaterialet, samt at nævnsformanden
helt
og aldeles afviser,
at der har været politisk indblanding i denne proces.
Jeg mener ikke, at der er fremkommet oplysninger på nuværende tidspunkt,
der rokker ved afgørelsens lovlighed.
Radio- og tv-nævnet har i forlængelse af nævnets afgørelse åbent besvaret et
stort antal spørgsmål om udbuddet på bedste vis.
Side 13
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om talepapir fra samrådet den 11/3-20 om indblanding om forløbet omkring udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
Jeg har tiltro til, at Radio- og tv-nævnet og sekretariatet har foretaget en saglig
vurdering af de indkomne ansøgninger i forhold til de krav og kriterier, som
fremgik af udbudsmaterialet.
Det står dog desværre klart alligevel, at tilliden til nævnssystemet er blevet
rystet
det gælder både i forhold til borgere og politikere. Det tager jeg meget
alvorligt.
Derfor er der også brug for, at Radio- og tv-nævnet og nævnets formand
fremadrettet hurtigt stiller op og bidrager til at afmystificere nævnsprocesser
og forklarer og forsvarer de beslutninger, nævnet træffer og skal stå på mål for.
7
7.1
[Videre forløb og regeringens fremadrettede tiltag]
[Tidligere udmeldinger]
Det er vigtigt, at alt er foregået ordentligt i denne sag. Rigsrevisionen har
indledt en undersøgelser, og der er anlagt sag ved domstolene mod Radio- og
tv-nævnet. Jeg imødeser Rigsrevisionens offentliggørelse af notat om udbuddet
samt udkommet af den sag, der er anlagt mod Radio- og tv-nævnet ved
domstolene. Det er vigtigt.
Dertil er der nogle elementer, som jeg ønsker at inddrage i de kommende
medieforhandlinger, så vi kan undgå at stå i den her situation igen: At
principperne i udbudsloven gælder ved fremtidige udbud af radio- og tv-
kanaler, så der fremover vil kunne klages over udbud på radio- og tv-området
til et klagenævn, samt at kigge på sammensætningen af Radio- og tv-nævnets
medlemmer og sikre, at de rette kompetencer er til stede.
7.2
[Overvejelser om fremtidig betjening af Radio- og tv-nævnet]
Der må ikke kunne rejses tvivl om Radio- og tv-nævnets og sekretariatets
uafhængighed. Derfor skal vi måske også i forbindelse med
medieforhandlingerne, hvis der skulle være flertal for det, overveje hele den
fremtidige nævns- og sekretariatsmodel.
En model er, at nævnet får sit eget sekretariat, hvis ledere og medarbejdere er
ansat af nævnet og ikke af et ministerium eller en styrelse. Det vil jeg dog blot
gøre opmærksom på også kræver en vis finansiering, men det er en anden
model, end den vi har i dag.
En model er sekretariatsbetjening af Nævnenes hus i Viborg, hvor en række
nævn hjemhørende under forskellige ministerier betjenes på afstand fra
ministerierne.
En model er, hvor Radio- og tv-nævnet fortsat betjenes af Slots- og
Kulturstyrelsen, men det kan overvejes, om der kan ske en reorganisering af de
eksisterende nævn.
Side 14