Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2243613_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
11. september 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 28. februar 2020, efter ønske fra Kim Valentin (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 158 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Hvidvaskregler spænder ben for kulturen” bragt i
Politiken den 28. februar 2020 og det forhold, at bankernes hvidvaskregler gør det dyrt
og vanskeligt at stifte en forening, hvis den skal have mulighed for at søge penge til
forskellige formål i tilknytning til foreningens almennyttige virke og vil ministeren op-
lyse, om regeringen har tænkt sig at foretage sig noget for at sikre, at folkeoplysnings-
loven ikke svækkes af indsatsen mod hvidvask?
Svar:
Som angivet i den foreløbige besvarelse af KUU spm. 158 fra d. 20. marts 2020 har Kul-
turministeriet indhentet bidrag fra Finanstilsynet, samt efterfølgende også Digitalise-
ringsstyrelsen. Kulturministeriet fremsender på den baggrund hermed endeligt svar på
spørgsmålet. Jeg skal beklage den sene fremsendelse af endeligt svar.
Finanstilsynet oplyser til Kulturministeriet, at hvidvaskloven bl.a. indeholder krav til
banker om, at de bl.a. skal gennemføre kundekendskabsprocedurer i forhold til deres
kunder for at forebygge, at de bliver brugt af kunderne til hvidvask og terrorfinansie-
ring. Bankerne skal i denne forbindelse indhente oplysninger om alle kunder, uanset
om der er tale om en fysisk person, en forening eller en virksomhed.
Foreninger er dog ikke omfattet af kravene i hvidvaskloven og har ingen pligter i hen-
hold til loven, men hvis en forening ønsker at være kunde i en bank, skal banken jf.
hvidvaskningsloven indhente oplysninger om foreningen. Banken skal bl.a. indhente
oplysninger om, hvem der ejer eller kontrollerer foreningen, dvs. er den reelle ejer. Er
der ingen personer, der kan identificeres som sådan, skal den daglige ledelse betragtes
som reelle ejere. Det vil ofte enten være foreningens bestyrelse eller direktion.
Dok. nr. 20/00780-6
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om kommentar til artiklen Hvidvaskregler spænder ben for kulturen bragt i Politiken den 28. februar 2020, til kulturministeren
Hvidvaskloven regulerer ikke, hvornår en forening skal have en bankkonto, herunder
en NemKonto. Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at dette derimod følger af Bekendtgørel-
se om Nemkontoordningens § 23, der har ophæng i lov om offentlige betalinger m.v.,
hvor det fremgår, at alle enheder, der har et CVR.nr., herunder også foreninger, skal
have en NemKonto. Dette kræves af hensyn til effektivisering og sikkerhed ifm. beta-
linger, således at økonomisk svindel bedst muligt undgås.
For så vidt angår spørgsmålet om opkrævning af gebyrer ifm. oprettelse af en bankkon-
to og herunder en NemKonto, som der rejses, oplyser Finanstilsynet, at banker skal
oplyse foreninger om samtlige gebyrer, der opkræves. Dog fastlægger banken som ud-
gangspunkt selv, hvor meget de vil tage i gebyr for deres ydelser for foreninger. Dermed
er der således ikke en lovreguleret bagatelgrænse for bankerne, hvad angår gebyrer på
en bankkonto fsva. virksomheder, herunder også foreninger.
Som angivet ovenfor er der således gode grunde til, at banker indhenter oplysninger om
deres kunder, herunder også foreninger. Omvendt er jeg naturligvis heller ikke interes-
seret i, at det bliver hverken dyrere eller mere besværligt hverken at oprette eller drive
foreninger i Danmark, og jeg vil derfor løbende overveje, hvilke muligheder der er for, at
dette kan undgås.
Joy Mogensen
Side 2