Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2160243_0001.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Søren F. Jensen
19. juli 2019 13:14
[email protected]
Anna Bæhr Christiansen
Formulering i udbudsmaterialet
Kære Louise,
I forlængelse af telefonisk samtale sender jeg hermed afsnittet, som jeg talte om.
Afsnittet lyder som følger:
6.2.3. Størrelsen på det samlede tilskud
Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at
drive kanalen for.
Buddet kan maksimalt udgøre 280 mio. kr.
Ansøger skal i planen for driften oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der
maksimalt kan udbetales 70 mio. kr. per sendeår fra programvirksomhedens start.
Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Dette kriterium vægter 25 pct.
Med hensyn til dette kriterium vil hver ansøgning blive tildelt point i henhold til en økonomisk ramme.
Den økonomiske ramme udgør laveste bud/tilskudssum + x %.
”x” er udtryk for hældningsgraden af den økonomiske ramme.
Hældningsgraden fastlægges under hensyn til den forventede spredning i summen af tilskuddet og den
faktiske spredning i de indkomne ansøgninger, således at de enkelte underkriterier i praksis får den
vægtning, som er angivet ovenfor i punkt 6.2.
Ansøgningen med det laveste ikke unormalt lave bud/tilskudssum tildeles det højeste antal point på
pointskalaen.
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum og den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
Ansøgninger med tilskudssum, der ligger inden for den økonomiske ramme, tildeles point ved lineær
interpolation:
æ
ø
æ
I formlen er hældningsgrad udtryk for det tillæg til laveste tilskudssum, som den økonomiske ramme
er baseret på.
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0002.png
Ved unormale lave bud forstås bud, hvor de budgetterede omkostninger er væsentlig lavere end de
omkostninger, der er sædvanlige for markedet, og hvor ansøger ikke i tilstrækkelig grad har
underbygget og dokumenteret, hvorledes disse væsentligt lavere omkostninger kan opnås.
Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen af størrelsen af det samlede tilskud for hele
tilladelsesperioden efter forudgående partshøring afvise ansøgere, der har afgivet unormalt lave bud,
som vurderes at være under et realistisk minimum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af
tilladelsen.
Det, som fremstår med gult, giver efter min opfattelse ikke mening ud fra de grunde, som jeg nævnte.
Du bedes foranledige, at der kommer en præcisering.
Præciseringen bedes være mig i hænde
senest mandag den 22. juli 2019.
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
 
 
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0003.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Kategorier:
Louise Tandrup Christensen <[email protected]>
18. juli 2019 15:09
Søren F. Jensen
Jacob Pinborg
vedr. udbudsmaterialet til DAB-bkg. [KA-ACTIVE.FID877746]
Rød kategori
Kære Søren
Jeg har vendt spørgsmålet om bemyndigelsesteksten i udbudsmaterialet med Jacob. Vores umiddelbare
vurdering er, at bemyndigelsesteksten i relation til DAB-udbudsmaterialet ikke er nødvendig, som den var med
FM4, men at teksten alligevel kan være god at have med i udbudsmaterialet, i det omfang det er muligt.
Du må endelig sige til, hvis ovenstående giver anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
  
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0004.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Kategorier:
Louise Tandrup Christensen <[email protected]>
19. juli 2019 15:55
Søren F. Jensen
Anna Bæhr Christiansen
SV: Formulering i udbudsmaterialet [KA-ACTIVE.FID877746]
Rød kategori
Kære Søren
Tak for det tilsendte. Jeg har videreformidlet og vender hurtigst muligt tilbage med en præcisering.
Med venlig hilsen
 
  
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Søren F. Jensen <[email protected]>  
Sendt: 19. juli 2019 13:14 
Til: Louise Tandrup Christensen <[email protected]
Cc: Anna Bæhr Christiansen <[email protected]
Emne: Formulering i udbudsmaterialet 
 
Kære Louise,
I forlængelse af telefonisk samtale sender jeg hermed afsnittet, som jeg talte om.
Afsnittet lyder som følger:
6.2.3. Størrelsen på det samlede tilskud
Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at
drive kanalen for.
Buddet kan maksimalt udgøre 280 mio. kr.
Ansøger skal i planen for driften oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der
maksimalt kan udbetales 70 mio. kr. per sendeår fra programvirksomhedens start.
Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Dette kriterium vægter 25 pct.
Med hensyn til dette kriterium vil hver ansøgning blive tildelt point i henhold til en økonomisk ramme.
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0005.png
Den økonomiske ramme udgør laveste bud/tilskudssum + x %.
”x” er udtryk for hældningsgraden af den økonomiske ramme.
Hældningsgraden fastlægges under hensyn til den forventede spredning i summen af tilskuddet og den
faktiske spredning i de indkomne ansøgninger, således at de enkelte underkriterier i praksis får den
vægtning, som er angivet ovenfor i punkt 6.2.
Ansøgningen med det laveste ikke unormalt lave bud/tilskudssum tildeles det højeste antal point på
pointskalaen.
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum og den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
Ansøgninger med tilskudssum, der ligger inden for den økonomiske ramme, tildeles point ved lineær
interpolation:
æ
ø
æ
I formlen er hældningsgrad udtryk for det tillæg til laveste tilskudssum, som den økonomiske ramme
er baseret på.
Ved unormale lave bud forstås bud, hvor de budgetterede omkostninger er væsentlig lavere end de
omkostninger, der er sædvanlige for markedet, og hvor ansøger ikke i tilstrækkelig grad har
underbygget og dokumenteret, hvorledes disse væsentligt lavere omkostninger kan opnås.
Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen af størrelsen af det samlede tilskud for hele
tilladelsesperioden efter forudgående partshøring afvise ansøgere, der har afgivet unormalt lave bud,
som vurderes at være under et realistisk minimum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af
tilladelsen.
Det, som fremstår med gult, giver efter min opfattelse ikke mening ud fra de grunde, som jeg nævnte.
Du bedes foranledige, at der kommer en præcisering.
Præciseringen bedes være mig i hænde
senest mandag den 22. juli 2019.
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0006.png
 
 
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0007.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kategorier:
Louise Tandrup Christensen <[email protected]>
22. juli 2019 12:49
Søren F. Jensen
SV: Formulering i udbudsmaterialet [KA-ACTIVE.FID877746]
Rød kategori
Kære Søren
 
”Sætningen er god nok ‐ det er bud på et beløb svarende til laveste bud og økonomiske ramme. Sætningen 
kan måske gøres mere klar ved at skrive laveste bud tillagt økonomiske ramme (eller over) får nul.” 
Du må endelig sige til, hvis det giver anledning til spørgsmål.  
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
I forlængelse af nedenstående mail har jeg fået input fra Jacob, der skriver følgende:
  
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Søren F. Jensen <[email protected]>  
Sendt: 19. juli 2019 13:14 
Til: Louise Tandrup Christensen <[email protected]
Cc: Anna Bæhr Christiansen <[email protected]
Emne: Formulering i udbudsmaterialet 
 
Kære Louise,
I forlængelse af telefonisk samtale sender jeg hermed afsnittet, som jeg talte om.
Afsnittet lyder som følger:
6.2.3. Størrelsen på det samlede tilskud
Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at
drive kanalen for.
Buddet kan maksimalt udgøre 280 mio. kr.
Ansøger skal i planen for driften oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der
maksimalt kan udbetales 70 mio. kr. per sendeår fra programvirksomhedens start.
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0008.png
Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Dette kriterium vægter 25 pct.
Med hensyn til dette kriterium vil hver ansøgning blive tildelt point i henhold til en økonomisk ramme.
Den økonomiske ramme udgør laveste bud/tilskudssum + x %.
”x” er udtryk for hældningsgraden af den økonomiske ramme.
Hældningsgraden fastlægges under hensyn til den forventede spredning i summen af tilskuddet og den
faktiske spredning i de indkomne ansøgninger, således at de enkelte underkriterier i praksis får den
vægtning, som er angivet ovenfor i punkt 6.2.
Ansøgningen med det laveste ikke unormalt lave bud/tilskudssum tildeles det højeste antal point på
pointskalaen.
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum og den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
Ansøgninger med tilskudssum, der ligger inden for den økonomiske ramme, tildeles point ved lineær
interpolation:
æ
ø
æ
I formlen er hældningsgrad udtryk for det tillæg til laveste tilskudssum, som den økonomiske ramme
er baseret på.
Ved unormale lave bud forstås bud, hvor de budgetterede omkostninger er væsentlig lavere end de
omkostninger, der er sædvanlige for markedet, og hvor ansøger ikke i tilstrækkelig grad har
underbygget og dokumenteret, hvorledes disse væsentligt lavere omkostninger kan opnås.
Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen af størrelsen af det samlede tilskud for hele
tilladelsesperioden efter forudgående partshøring afvise ansøgere, der har afgivet unormalt lave bud,
som vurderes at være under et realistisk minimum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af
tilladelsen.
Det, som fremstår med gult, giver efter min opfattelse ikke mening ud fra de grunde, som jeg nævnte.
Du bedes foranledige, at der kommer en præcisering.
Præciseringen bedes være mig i hænde
senest mandag den 22. juli 2019.
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0009.png
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
 
 
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0010.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Kategorier:
Louise Tandrup Christensen <[email protected]>
22. juli 2019 14:48
Søren F. Jensen
Jacob Pinborg
VS: Formulering i udbudsmaterialet [KA-ACTIVE.FID877746]
Rød kategori
Kære Søren
I forlængelse af vores drøftelser foreslår vi, at sætningen, der er markeret med gult i din mail af 19. juli nedenfor,
omformuleres på følgende måde [markeret med grønt].
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum tillagt den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
 
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
  
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Louise Tandrup Christensen  
Sendt: 22. juli 2019 12:49 
Til: Søren F. Jensen <[email protected]
Emne: SV: Formulering i udbudsmaterialet [KA‐ACTIVE.FID877746] 
 
Kære Søren
I forlængelse af nedenstående mail har jeg fået input fra Jacob, der skriver følgende:
 
”Sætningen er god nok ‐ det er bud på et beløb svarende til laveste bud og økonomiske ramme. Sætningen 
kan måske gøres mere klar ved at skrive laveste bud tillagt økonomiske ramme (eller over) får nul.” 
Du må endelig sige til, hvis det giver anledning til spørgsmål.  
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
  
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0011.png
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Søren F. Jensen <[email protected]>  
Sendt: 19. juli 2019 13:14 
Til: Louise Tandrup Christensen <[email protected]
Cc: Anna Bæhr Christiansen <[email protected]
Emne: Formulering i udbudsmaterialet 
 
Kære Louise,
I forlængelse af telefonisk samtale sender jeg hermed afsnittet, som jeg talte om.
Afsnittet lyder som følger:
6.2.3. Størrelsen på det samlede tilskud
Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at
drive kanalen for.
Buddet kan maksimalt udgøre 280 mio. kr.
Ansøger skal i planen for driften oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der
maksimalt kan udbetales 70 mio. kr. per sendeår fra programvirksomhedens start.
Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Dette kriterium vægter 25 pct.
Med hensyn til dette kriterium vil hver ansøgning blive tildelt point i henhold til en økonomisk ramme.
Den økonomiske ramme udgør laveste bud/tilskudssum + x %.
”x” er udtryk for hældningsgraden af den økonomiske ramme.
Hældningsgraden fastlægges under hensyn til den forventede spredning i summen af tilskuddet og den
faktiske spredning i de indkomne ansøgninger, således at de enkelte underkriterier i praksis får den
vægtning, som er angivet ovenfor i punkt 6.2.
Ansøgningen med det laveste ikke unormalt lave bud/tilskudssum tildeles det højeste antal point på
pointskalaen.
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum og den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
Ansøgninger med tilskudssum, der ligger inden for den økonomiske ramme, tildeles point ved lineær
interpolation:
æ
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0012.png
æ
ø
I formlen er hældningsgrad udtryk for det tillæg til laveste tilskudssum, som den økonomiske ramme
er baseret på.
Ved unormale lave bud forstås bud, hvor de budgetterede omkostninger er væsentlig lavere end de
omkostninger, der er sædvanlige for markedet, og hvor ansøger ikke i tilstrækkelig grad har
underbygget og dokumenteret, hvorledes disse væsentligt lavere omkostninger kan opnås.
Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen af størrelsen af det samlede tilskud for hele
tilladelsesperioden efter forudgående partshøring afvise ansøgere, der har afgivet unormalt lave bud,
som vurderes at være under et realistisk minimum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af
tilladelsen.
Det, som fremstår med gult, giver efter min opfattelse ikke mening ud fra de grunde, som jeg nævnte.
Du bedes foranledige, at der kommer en præcisering.
Præciseringen bedes være mig i hænde
senest mandag den 22. juli 2019.
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
 
 
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0013.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Søren F. Jensen
22. juli 2019 17:51
Louise Tandrup Christensen
Jacob Pinborg
SV: Formulering i udbudsmaterialet [KA-ACTIVE.FID877746]
Kære Louise,
Tak for svaret.
Det lader jeg indgå i udbudsmaterialet.
Og Jacob – NYD AUSTRALIEN.
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
 
Fra: Louise Tandrup Christensen <[email protected]>  
Sendt: 22. juli 2019 14:48 
Til: Søren F. Jensen <[email protected]
Cc: Jacob Pinborg <[email protected]
Emne: VS: Formulering i udbudsmaterialet [KA‐ACTIVE.FID877746] 
 
Kære Søren
I forlængelse af vores drøftelser foreslår vi, at sætningen, der er markeret med gult i din mail af 19. juli nedenfor,
omformuleres på følgende måde [markeret med grønt].
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum tillagt den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
 
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0014.png
  
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Louise Tandrup Christensen  
Sendt: 22. juli 2019 12:49 
Til: Søren F. Jensen <[email protected]
Emne: SV: Formulering i udbudsmaterialet [KA‐ACTIVE.FID877746] 
 
Kære Søren
I forlængelse af nedenstående mail har jeg fået input fra Jacob, der skriver følgende:
 
”Sætningen er god nok ‐ det er bud på et beløb svarende til laveste bud og økonomiske ramme. Sætningen 
kan måske gøres mere klar ved at skrive laveste bud tillagt økonomiske ramme (eller over) får nul.” 
Du må endelig sige til, hvis det giver anledning til spørgsmål.  
Med venlig hilsen
 
LOUISE TANDRUP CHRISTENSEN
A DV O K A T ( L ) , S E NI O R MA NA G E R
P RI NC E 2 ® - CER TI FI CE RE T
  
T
M
@
W
+45 72 30 78 57
+ 45 61 24 51 16
[email protected]
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
Fra: Søren F. Jensen <[email protected]>  
Sendt: 19. juli 2019 13:14 
Til: Louise Tandrup Christensen <[email protected]
Cc: Anna Bæhr Christiansen <[email protected]
Emne: Formulering i udbudsmaterialet 
 
Kære Louise,
I forlængelse af telefonisk samtale sender jeg hermed afsnittet, som jeg talte om.
Afsnittet lyder som følger:
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0015.png
6.2.3. Størrelsen på det samlede tilskud
Ansøger skal afgive et bud på det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at
drive kanalen for.
Buddet kan maksimalt udgøre 280 mio. kr.
Ansøger skal i planen for driften oplyse om fordelingen af tilskuddet over tilladelsesperioden, idet der
maksimalt kan udbetales 70 mio. kr. per sendeår fra programvirksomhedens start.
Tilskuddet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Dette kriterium vægter 25 pct.
Med hensyn til dette kriterium vil hver ansøgning blive tildelt point i henhold til en økonomisk ramme.
Den økonomiske ramme udgør laveste bud/tilskudssum + x %.
”x” er udtryk for hældningsgraden af den økonomiske ramme.
Hældningsgraden fastlægges under hensyn til den forventede spredning i summen af tilskuddet og den
faktiske spredning i de indkomne ansøgninger, således at de enkelte underkriterier i praksis får den
vægtning, som er angivet ovenfor i punkt 6.2.
Ansøgningen med det laveste ikke unormalt lave bud/tilskudssum tildeles det højeste antal point på
pointskalaen.
Ansøgninger med et bud/en tilskudssum, der præcis svarer til laveste bud/tilskudssum og den
økonomiske ramme eller overstiger denne sum, tildeles det mindste antal point på pointskalaen
(minimumpoint) dvs. 0 point.
Ansøgninger med tilskudssum, der ligger inden for den økonomiske ramme, tildeles point ved lineær
interpolation:
æ
ø
æ
I formlen er hældningsgrad udtryk for det tillæg til laveste tilskudssum, som den økonomiske ramme
er baseret på.
Ved unormale lave bud forstås bud, hvor de budgetterede omkostninger er væsentlig lavere end de
omkostninger, der er sædvanlige for markedet, og hvor ansøger ikke i tilstrækkelig grad har
underbygget og dokumenteret, hvorledes disse væsentligt lavere omkostninger kan opnås.
Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen af størrelsen af det samlede tilskud for hele
tilladelsesperioden efter forudgående partshøring afvise ansøgere, der har afgivet unormalt lave bud,
som vurderes at være under et realistisk minimum til opfyldelse af de forpligtelser, der følger af
tilladelsen.
Det, som fremstår med gult, giver efter min opfattelse ikke mening ud fra de grunde, som jeg nævnte.
Du bedes foranledige, at der kommer en præcisering.
Præciseringen bedes være mig i hænde
senest mandag den 22. juli 2019.
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0016.png
MVH
Søren
Venlig hilsen
Søren F. Jensen
Specialkonsulent, cand.jur.
Medier
 
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C.Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 73 33 27
[email protected]
 | slks.dk 
 
 
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0017.png
Michala Stampe
Emne:
VS: Nyhed t.o. [KA-ACTIVE.FID800299]
Fra: Rass Holdgaard <[email protected]>  
Sendt: 4. november 2019 23:03 
Til: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]
Cc: Jacob Pinborg <[email protected]
Emne: RE: Nyhed t.o. [KA‐ACTIVE.FID800299] 
 
Kære Morten,
Selv tak. Det er fint. Vi foretager en vurdering af de juridiske spørgsmål, der rejses i artiklen.
Med venlig hilsen
 
 
RASS HOLDGAARD
P A R T N E R , A DV O K A T ( H)
M
+ 45 25 10 05 38
@
RHO@KAMMERADV OKATEN.DK
W
KA MMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
From: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]>  
Sent: 4. november 2019 23:00 
To: Rass Holdgaard <[email protected]
Subject: Fwd: Nyhed t.o. 
 
Kære Rass  
Tak for snakken og for at du tog telefonen på det ukristelige tidspunkt. 
Bare for at være sikker, så er det denne artikel vi taler om! 
Venlig hilsen Morten Lautrup‐Larsen 
Sendt fra min iPad 
 
Start på videresendt besked: 
Fra: Steffen Ejstrup <[email protected]
Dato: 4. november 2019 kl. 20.54.34 CET 
Til: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]>, Caroline Heide‐Jørgensen <caroline.heide‐
[email protected]>, Stine Privat <[email protected]
Cc: Jakob Dahl Klausen <[email protected]
Emne: Nyhed t.o.  
Radionævns metode kan være ulovlig
 
Nu har juristerne haft mulighed for at dykke ned i juraen bag omstridt radioudbud: Man må
simpelthen ikke sidde og fastsætte afgørende præmisser, efter at man har læst alle
ansøgningerne, lyder det.
 
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0018.png
https://www.berlingske.dk/samfund/radionaevns-metode-kan-vaere-ulovlig
 
Mandag d. 04. november 2019, kl. 19.09 
  
Det kan være i direkte strid med lovgivningen, at Radio- og TV-nævnet først i allersidste
øjeblik lagde sig fast på et afgørende nøgletal, lyder ekspertvurderingen.
Det pågældende nøgletal var stærkt medvirkende til, at retten til den nye DAB-kanal endte
sikkert i hænderne på radio Loud.
Fredag afdækkede
Berlingske,
at Radio- og TV-nævnet så sent som 22. oktober fastsatte helt
afgørende tal bag en matematisk ligning, som i høj grad påvirkede, hvor mange point
kandidaterne fik i konkurrencen om den nye DAB-kanal.
Det har tidligere udløst
kritik,
at de tre kandidater – Radio24syv, Loud og dk4 – ikke fra
begyndelsen blev oplyst om den såkaldte hældningsgrad bag en central matematisk formel
for pointgivningen.
Dette ville nemlig have givet radiobejlerne en præcis viden om, at hvis man bare
budgetterede lidt lavere end konkurrenterne, ville man forøge chancerne for at løbe med hele
udbuddet markant. Fredag kom det så frem, at Radio- og TV-nævnet først 22. oktober – altså
samme dag som Loud blev kåret som vinder – havde lagt sig fast på et tal for et forventet
minimumsbudget og dermed også den forventede hældningsgrad. Det vil sige, at Radio- og
TV-nævnet havde kendt buddene fra de tre kandidater i mindst en måned og dermed – i hvert
fald teoretisk – havde mulighed for at regne baglæns, alt efter hvem man foretrak som vinder,
lød kritikken.
Nu tilføjer Carina Risvig Hamer, lektor i udbudsret ved Syddansk Universitet, at denne
praksis ligefrem kan være i strid med reglerne.
»Man må ikke fastlægge hældningsgraden, efter at man har åbnet kuverterne med buddene,«
siger Carina Risvig Hamer.
»Det er min klare opfattelse, at det strider med EU-rettens principper for gennemsigtighed.
Reglerne er netop lavet, så man ikke har mulighed for at regne baglæns. I det konkrete
tilfælde ser det endda ud til, at nævnet kan vælge vinderen af udbuddet efter at have læst
ansøgningerne, alene ud fra hvordan nævnet fastlægger hældningsgraden. Det er efter min
klare vurdering i strid med EU-retten.«
Hun forklarer, at EU-rettens principper tilsiger, at alle bydere skal behandles lige, og at
gennemsigtighedsprincippet – en form for kontrolprincip – er lavet for, at man bagefter kan
kontrollere, at processen er gået rigtigt for sig.
»Og det kan man ikke kontrollere i dette tilfælde, fordi kuverterne med bud tilsyneladende
var åbnet, da man fastsatte den forventede – og i det konkrete tilfælde helt afgørende –
minimumsgrænse. Alene det, at der er så alvorlig tvivl om det, er nok til at få problemer med
EU-retten,« siger hun.
Artiklen fortsætter efter annoncen
 
EU‐principper ser ud til at være brudt 
Kulturministeriet har fået Kammeradvokaten til at skrive et juridisk notat om juraen på
området. I det notat understreger statens egen advokat ellers, at det konkrete radioudbud ikke
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0019.png
er underlagt EUs udbudsdirektiver eller udbudsloven. Men udbudsforløbet er dog underlagt
den såkaldte EUF-traktat – Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, vurderer
Kammeradvokaten. Det betyder, at processen er underlagt EU-retlige principper om
gennemsigtighed og ligebehandling. Det er disse principper, som ser ud til at være brudt, og
som kan indklages for Klagenævnet for Udbud, understreger Carina Risvig Hamer. Også selv
om Kammeradvokaten i sit notat fremhæver, at der ikke er nogen særlig klageadgang.
»Der er simpelthen ingen gennemsigtighed, når nævnet fastlægger et afgørende parameter,
efter at nævnet har modtaget og formentlig læst buddene,« siger Carina Risvig Hamer.
Andre fagfolk inden for udbudsretten har ligeledes argumenteret for, at Radio- og TV-nævnet
var forpligtet til at lægge de centrale nøgletal frem for kandidaterne.
Forløbet bag udbuddet af den nye DAB-kanal har allerede været
så usædvanligt,
at det har
udløst en lang række spørgsmål. Fredag besvarede Radio- og TV-nævnet 86 opfølgende
spørgsmål fra de tre kandidater. Og tirsdag eftermiddag samles medieordførere,
kulturministeren og Radio- og TV-nævnets formandskab i Kulturministeriet, hvor politikerne
kan stille spørgsmål.
Helt usædvanligt forløb 
22. oktober blev Loud udråbt som vinder, men siden er det gradvist kommet frem, at forløbet
bag udvælgelsen ikke har været normalt. Radio- og TV-nævnet har selv sået tvivl om,
hvorvidt Loud overhovedet indfriede mindstekravene i budrunden, men udråbte ikke desto
mindre Loud som vinder. Radio- og TV-nævnet har også ad flere omgange regnet
matematisk forkert, da pointene for de tre kandidater blev lagt sammen. De fejlagtige
beregninger trak i Louds favør. Det har også udløst kritik, at en afgørende præmis for, at det
fremtidige budget kom til at vægte særdeles tungt i konkurrencen om den nye kanal, aldrig
blev lagt frem for kandidaterne i udbudsmaterialet.
Jakob Kvist, direktør for Radio24syv  
»Jeg fatter ikke, at man kan gennemføre et
udbud og bryde så mange regler samtidig«
 
Professor MSO Ole Helby Petersen forsker i offentlige udbud ved Roskilde Universitet. Han
henviser til, at der normalt er klageadgang over afgørelser i offentlige udbud.
»Den faglige del kan måske godt ligge hos Radio- og TV-nævnet. Men efter dette forløb kan
man i hvert fald diskutere, om det er hensigtsmæssigt, at den juridiske del ligger hos
nævnet,« siger Ole Helby Petersen.
Sekretariatet bag Radio- og TV-nævnet meddeler, at nævnet ikke har nogen kommentarer til
denne artikel. Nævnet afventer tirsdagens møde i Kulturministeriet.
Ikke med Rohde i lokalet 
Jens Rohde er medieordfører for de Radikale og har været en af de hårdeste kritikere af
Radio- og TV-nævnets afgørelse.
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0020.png
Han var i ti år medlem af Europa-Parlamentet, hvor han var med til at forhandle ændringer af
EUs udbudsdirektiv under hensyn til EUs principper om ligebehandling og gennemsigtighed.
»Man bryder helt grundlæggende med de EU-principper i denne sag, og det skal man ikke
gøre, mens jeg sidder i lokalet,« siger Jens Rohde.
Han vil tirsdag drøfte sagen på mødet i Kulturministeriet.
Radio24syv har de senere år gået til grænsen, når det handlede om kritik og satire af magthavere. 
Her en ballon af Martin Rossen, stabschef i Statsministeriets nyoprettede politiske sekretariat. 
Rossen har også i flere år været rådgiver for statsminister Mette Frederiksen (S).  
Foto: Asger Ladefoged.  
»Det er en ren tilståelsessag. Man fastlægger en grundlæggende præmis for dette udbud, efter
at man har fået buddene. Den går altså ikke. Vi er nødt til at gå videre med det, og måske er
en løsning, at vi beder EU-Kommissionen vurdere sagen,« siger han.
Jakob Kvist er direktør for Radio24syv og fortæller, at folkene bag radioen endnu ikke har
besluttet, om de vil klage over afgørelsen. I første omgang håber de, at man politisk vil
beslutte at lade budrunden går om.
»Der er så mange ting, som skriger til himlen. Jeg fatter ikke, at man kan gennemføre et
udbud og bryde så mange regler samtidig.«
Radio24syv er stoppet med at sende og er under kraftig afvikling. De fleste medarbejdere er
på vej videre. Eller som Jakob Kvist formulerer det:
»Det kan godt være, at vi skal ud i et langstrakt klageforløb, men så frygter jeg, at det vil
være for sent at redde radioen.«
4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0021.png
  
Med venlig hilsen 
  
 
Presserådgiver
|
 
41 39 38 08 | [email protected]
 
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
 
www.kum.dk
 
Steffen Ejstrup
 
 
  
5
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0022.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kategorier:
Morten Lautrup-Larsen
30. oktober 2019 17:14
Grace Bondebjerg Suhadi; Søren F. Jensen; Michala Stampe; Anna Bæhr
Christiansen; Johan Loller; Joachim Kirkeskov Hansen
VS: Udbud af programtilladelse [KA-ACTIVE.FID800299]
Husk
Her til info!
Venlig hilsen
Morten Lautrup-Larsen
Vicedirektør
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 74 45 73
[email protected]
| slks.dk
Fra: Jacob Pinborg <[email protected]>  
Sendt: 30. oktober 2019 16:58 
Til: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]
Emne: Udbud af programtilladelse [KA‐ACTIVE.FID800299] 
 
I fortsættelse af vores tidligere drøftelser kan jeg bekræfte, at Radio- og tv-nævnets udbudsproces vedrørende
programtilladelsen efter vores opfattelse ikke er omfattet af de almindelige udbudsregler i udbudsloven, idet der
efter vores opfattelse ikke er tale om tildeling af en offentlig kontrakt, men derimod om udstedelse af en
forvaltningsafgørelse i form af tildeling af en programtilladelse omfattet af den særlige regulering i radio- og
fjernsynsloven samt om tildeling af statsstøtte omfattet af Kommissionens public service-afgørelse.
Radio- og tv-nævnet er dog underlagt TEUF’s grundlæggende bestemmelser om fri bevægelighed. Det
indebærer i overensstemmelse med EU-Domstolens faste retspraksis bl.a., at tildelingen (udbudsprocessen)
skal overholde de EU-retlige principper om gennemsigtighed og proportionalitet samt forbuddet mod
diskrimination (ligebehandlingsprincippet), ligesom dansk rets almindelige forvaltningsretlige principper finder
anvendelse.
Selv hvis det måtte kunne antages, at der er tale om en offentlig indkøbskontrakt, så følger det af udbudslovens
§ 21, stk. 1, nr. 2, at denne type af ydelser ikke er omfattet af udbudslovens afsnit II og III. Dvs.de specifikke
regler i afsnit II og III ville under alle omstændigheder ikke finde anvendelse. Men som sagt, så mener vi, at
programtilladelsen ikke er en offentlig indkøbskontrakt.
  
Med venlig hilsen
 
JACOB PINBORG
P A R T NE R, A DVO KA T ( H)
T
M
+45 72 30 73 13
+ 45 25 10 05 12
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0023.png
@
[email protected]
W
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
 
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0024.png
Michala Stampe
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Marie Frank-Nielsen
7. november 2019 11:24
Michala Stampe
VS: Endeligt notat [KA-ACTIVE.FID877746]
Notat vedrørende pointmodel og klage.pdf
Opfølgning
Afmærket
Fra: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]>  
Sendt: 6. november 2019 13:31 
Til: Marie Frank‐Nielsen <[email protected]
Emne: VS: Endeligt notat [KA‐ACTIVE.FID877746] 
 
Som aftalt.
Venlig hilsen
Morten Lautrup-Larsen
Vicedirektør
Slots- og Kulturstyrelsen
H.C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
T 33 95 42 00
M 33 74 45 73
[email protected]
| slks.dk
Fra: Jacob Pinborg <[email protected]>  
Sendt: 5. november 2019 14:50 
Til: Morten Lautrup‐Larsen <[email protected]
Cc: Rass Holdgaard <[email protected]>; Christian Clausen <[email protected]>; Kent Raun 
Moritzen <[email protected]
Emne: Endeligt notat [KA‐ACTIVE.FID877746] 
 
Kære Morten,
Hermed det endelige notat efter korreturlæsning.
  
Med venlig hilsen
 
JACOB PINBORG
P A R T NE R, A DVO KA T ( H)
T
+45 72 30 73 13
M
+ 45 25 10 05 12
@
[email protected]
1
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0025.png
W
KAMMERADVOKATEN.DK
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
 
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0026.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
Notat om visse spørgsmål i
forbindelse med udbud af
programtilladelse til digital
public service-radiokanal
1.
INDLEDNING OG KONKLUSIONER
I en artikel i Berlingske anfører lektor Carina Risvig Hamer, at det kan være i strid med gennemsigtig-
hedsprincippet, at hældningsgraden på pointmodellen i relation til underkriteriet pris ikke er fastsat og
oplyst på forhånd i udbudsmaterialet. Det anføres videre, at Klagenævnet for Udbud kan påse, om gen-
nemsigtighedsprincippet er overholdt.
På den baggrund har Radio- og tv-nævnet anmodet om vores vurdering af, om det forhold, at den endelige
hældningsgrad i pointmodellen først er fastlagt på et møde den 22. oktober 2019 i Radio- og tv-nævnet og
dermed ikke fremgår af udbudsmaterialet, kan udgøre en væsentlig fejl, som kan føre til, at programtil-
ladelsen kan eller skal tilbagekaldes, jf. vores notat af 30. oktober 2019 til Kulturministeriet. Radio- og
tv-nævnet ønsker endvidere spørgsmålet om klageadgang belyst.
Det er sammenfattende vores vurdering, at det forhold, at hældningsgraden på pointmodellen i relation
til underkriteriet pris ikke er fastsat og oplyst på forhånd i udbudsmaterialet, men er endeligt fastlagt
på et møde i Radio- og tv-nævnet den 22. oktober 2019, ikke ud fra de foreliggende oplysninger i sig selv
kan anses for en væsentlig retlig fejl, der kan begrunde, at den udstedte programtilladelse tilbagekaldes.
Som anført i vores notat af 30. oktober 2019 er det endvidere vores vurdering, at Klagenævnet for Udbud
ikke er kompetent til at behandle klager over det af Radio- og tv-nævnet gennemførte udbud, idet dette i
stedet hører under de almindelige domstole. Klagenævnet for Udbud er dog berettiget til selv at vurdere,
om en klage henhører under klagenævnets kompetence. Klagenævnets afgørelse heraf kan efterprøves af
de almindelige domstole.
I det følgende redegør vi nærmere for baggrunden for disse vurderinger. Henset til de snævre tidsmæssige
rammer for udarbejdelsen af notatet er vores beskrivelse af de retlige rammer for udbuddet og for rets-
praksis ikke udtømmende.
KØBENHAVN
VESTER FARIMAGSGADE 23
DK-1606 KØBENHAVN V
AARHUS
ÅBOULEVARDEN 49
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0027.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
2.
GRUNDLAGET FOR UDBUDDET MV.
Ifølge radio- og fjernsynsloven har Radio- og tv-nævnet til opgave på grundlag af tilladelse eller registre-
ring at træffe afgørelse om tilladelse til programvirksomhed, udstede sådanne tilladelser og føre tilsyn
med programvirksomheden, jf. §§ 42 og 45.
Efter § 45, stk. 5, kan kulturministeren fastsætte regler om sådanne udbudsforretninger og tilladelser.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med udstedelse af tilla-
delser til programvirksomhed - efter regler fastsat af kulturministeren - kan fastsætte vilkår for pro-
gramvirksomheden m.v.
Med hjemmel i radio- og fjernsynslovens § 45, stk. 5, har Kulturministeriet udstedt bekendtgørelse nr.
719 af 9. juli 2019 om udbud af digital public service-radiokanal med fokus på kultur. Af bekendtgørelsens
§ 1 fremgår, at Radio- og tv-nævnet skal udbyde den omhandlede radiokanal. Med henvisning til denne
bekendtgørelse offentliggjorde Radio og tv-nævnet den 26. juli 2019 udbudsmateriale vedrørende
”Radio-
og tv-nævnets udbud af digital public service-radiokanal med fokus på kultur”.
Radio- og tv-nævnets udbudsproces vedrørende programtilladelsen er således ikke omfattet af de almin-
delige udbudsregler i udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015) eller af EU-udbudsreglerne i ud-
budsdirektivet (direktiv 2014/24/EU), forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv 2014/25/EU), koncessi-
onsdirektivet (direktiv 2014/23/EU) og forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF), idet der
ikke er tale om en ”offentlig kontrakt”, men derimod om udstedelse af en forvaltningsafgørelse i form af
tildeling af en programtilladelse omfattet af den særlige regulering i radio- og fjernsynsloven.
Som anført i vores notat af 30. oktober 2019 skal Radio- og tv-nævnets gennemførelse af udbudsprocessen
dog overholde de EU-retlige principper om gennemsigtighed og proportionalitet samt forbuddet mod dis-
krimination (ligebehandlingsprincippet).
1
Derudover skal nævnet overholde dansk rets almindelige for-
valtningsretlige principper.
På baggrund af det retlige grundlag for udbuddet er det vores vurdering, at det ikke er muligt at tilbage-
kalde den meddelte programtilladelse, medmindre der foreligger væsentlige fejl i forbindelse med gen-
nemførelsen af udbudsprocessen og/eller evalueringen af de indkomne bud, som medfører en risiko for, at
den ansøger, der har fået tildelt programtilladelsen, ikke burde have fået den tildelt.
1
Det er herved forudsat, at udbuddet har grænseoverskridende interesse. Hvis ikke dette er tilfældet, gælder kun dansk ret.
Side 2 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0028.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
3.
OM HÆLDNINGSGRADEN I POINTMODELLEN
Den gældende udbudslov indeholder i § 160 en bestemmelse om forudgående offentliggørelse af evalue-
ringsmetoden, men som nævnt ovenfor finder udbudsloven (i hvert fald udbudslovens afsnit II, som den
nævnte bestemmelse er en del af) ikke anvendelse på det her omhandlede udbud.
2
Der gælder ikke som følge af de generelle EU-udbudsretlige principper en pligt til på forhånd at offent-
liggøre evalueringsmetoden, da udbudslovens § 160 er en særskilt dansk regel, der ikke implementerer
en bestemmelse i udbudsdirektivet.
Dette fremgår også af EU-Domstolens dom af 14. juli 2016 i sag C-6/15, TNS Dimarso NV mod Vlaams
Gewest, hvor Domstolen udtalte følgende:
”27
Hverken artikel 53, stk. 2, i direktiv 2004/18 eller nogen anden bestemmelse heri
pålægger imidlertid en forpligtelse for den ordregivende myndighed til gennem offentliggø-
relse i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne at oplyse eventuelle tilbudsgivere
om den bedømmelsesmetode, som den ordregivende myndighed har anvendt med henblik på
at vurdere og konkret klassificere tilbuddene i forhold til tildelingskriterierne og den relative
vægtning heraf, der forud blev fastsat i dokumenterne vedrørende den pågældende kontrakt.
28
29
En sådan generel forpligtelse fremgår heller ikke af Domstolens praksis.
Domstolen har således fastslået, at et bedømmelsesudvalg skal råde over en vis frihed
ved opfyldelsen af dets opgave, og det kan således uden at ændre de i udbudsbetingelserne
eller udbudsbekendtgørelsen fastsatte tildelingskriterier strukturere sit arbejde med at un-
dersøge og analysere de afgivne tilbud (jf. dom af 21.7.2011, Evropaïki Dynamiki mod
EMSA, C-252/10 P, ikke trykt i Sml., EU:C:2011:512, præmis 35).
30
Denne frihed er ligeledes begrundet i praktiske hensyn. Den ordregivende myndighed
skal kunne tilpasse den bedømmelsesmetode, som den vil anvende med henblik på at vurdere
og klassificere tilbuddene, i forhold til den konkrete sags omstændigheder.
2
Selv hvis det måtte antages, at programtilladelsen er en kontrakt i udbudsreglernes forstand, er en sådan kontrakt i givet fald
omfattet af udbudslovens § 21, nr. 2, hvorefter kontrakter om programudbud mv. ikke er undergivet de specifikke regler i udbuds-
lovens afsnit II og III, men muligvis de almindelige principper i afsnit IV og V. Kontrakter om denne type af ydelser er slet ikke
omfattet af udbudsdirektivets regler, jf. artikel 10, litra b.
Side 3 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0029.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
31
I overensstemmelse med de i artikel 2 i direktiv 2004/18 fastsatte principper for ind-
gåelse af offentlige kontrakter og for at undgå enhver risiko for favorisering kan den bedøm-
melsesmetode, som den ordregivende myndighed anvender med henblik på at vurdere og
konkret klassificere tilbuddene, i princippet ikke fastsættes efter den ordregivende myndig-
heds åbning af tilbuddene. I det tilfælde, hvor fastsættelsen af denne metode af påviste
grunde ikke er mulig inden denne åbning, kan det, som den belgiske regering har anført,
ikke foreholdes den ordregivende myndighed, at den først fastsatte metoden efter, at den selv
eller bedømmelsesudvalget fik kendskab til indholdet af tilbuddene.
32
Under alle omstændigheder kan en ordregivende myndigheds fastsættelse af bedøm-
melsesmetoden efter offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne i
overensstemmelse med principperne for indgåelsen af offentlige kontrakter og på baggrund
af det i denne doms præmis 24 og 25 anførte ikke føre til en ændring af tildelingskriterierne
eller en ændring af den relative vægtning heraf.”
(vores understregninger)
Som det fremgår af dommens præmis 30 og 31, kan ”bedømmelsesmetoden” også fastsættes efter åbnin-
gen af tilbuddene,
”hvor fastsættelsen af denne metode af påviste grunde ikke er mulig inden åbning”.
Klagenævnet for Udbud har i forlængelse heraf i kendelse af 26. april 2016, Bekey A/S mod Viborg Kom-
mune, som vedrørte et udbud før udbudslovens ikrafttræden (og dermed en fortolkning af rækkevidden
af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet), anført, at valget af evalueringsmodel kan træffes
efter modtagelsen af tilbuddene, når det af udbudsmaterialet fremgår, at den faktiske prisspredning skal
tages i betragtning:
”Ved ordregivers skønsmæssige fastlæggelse af en model til evaluering af et underkriterium
om pris/økonomi, herunder ved brug af en model som den foreliggende, skal der tages hen-
syn til det konkrete markeds og det konkrete udbuds karakteristika og til, hvilken spredning
der på den baggrund kan forventes i priserne på de indkomne tilbud. Ved fastlæggelsen af
evalueringsmodellen for et underkriterium om pris/økonomi vil ordregiveren normalt
kunne lægge vægt på såvel den faktiske prisspredning i de afgivne tilbud som den prisspred-
ning, der på forhånd kunne forventes under hensyn til udbuddets indhold og karakter samt
det pågældende marked.
[…]
Hvis ordregiveren vurderer, at flere forskellige evalueringsmodeller kunne være egnede, kan
ordregiveren inden for de nævnte rammer vælge den model, som efter ordregiverens vurde-
ring er den sagligt set mest velegnede til at identificere ”det økonomisk mest fordelagtige
Side 4 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0030.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
tilbud”. Den omstændighed, at forskellige modeller fører til forskellige resultater, og at or-
dregiveren først har truffet valget mellem modeller efter at have modtaget tilbuddene, æn-
drer ikke herpå, men kravene til ordregiverens begrundelse for modelvalget vil imidlertid
som udgangspunkt blive forøget.”
(vores understregninger)
Tilsvarende fremgår det af Klagenævnet for Udbuds kendelse af 26. juli 2016, Holmris.Designbrokers
A/S mod Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S, der også vedrørte et udbud før udbudslovens
ikrafttræden, at det ikke er en overtrædelse af ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet,
at den præcise model ikke var offentliggjort på forhånd. Klagenævnet henviste i den forbindelse til, at
modellen ikke kunne anses for usædvanlig eller uforudsigelig for den type udbud:
”Efter det oplyste i udbudsmaterialet og de afgivne priser under om
[sic]
det senest afholdte
udbud i 2012, kan den anvendte prisevalueringsmodel ikke anses for at have ændret den
offentliggjorte indbyrdes vægtning af underkriterierne til tildelingskriteriet ”det økonomisk
mest fordelagtige tilbud”, jf. dom af 14. juli 2016 i sag C-6/15, TNS Dimarso NV mod
Vlaams Gewest, præmis 36. Der er dermed foreløbigt vurderet ikke grundlag for at antage,
at brugen af prisevalueringsmodellen har været i strid med ligebehandlingsprincippet og
gennemsigtighedsprincippet i udbudsdirektivets artikel 2 og udbudsdirektivets artikel 53.
[…]
Det bemærkes tillige, at modellen på den nævnte baggrund og efter de af Holmris fremlagte
oplysninger om andre møbeludbud heller ikke kan anses for usædvanlig eller uforudsigelig
for de tilbudsgivere, som blev prækvalificeret og afgav tilbud. Den omstændighed, at den
præcise model ikke var offentliggjort på forhånd, kan dermed heller ikke anses for en over-
trædelse af ligebehandlingsprincippet og/eller gennemsigtighedsprincippet, jf. i så hen-
seende tillige den ovennævnte dom i sag C-6/15.”
(vores understregninger)
Klagenævnet for Udbud har endvidere fastslået, at den udformning, som udbudslovens § 160 havde på
tidspunktet for udbudslovens ikrafttræden (og som altså gik videre end Domstolens praksis i forhold til
forudgående offentliggørelse af evalueringsmetoden, jf. ovenfor), ikke indebar, at hældningsgraden på en
lineær pointmodel skulle offentliggøres på forhånd, jf. kendelse af 8. august 2017, Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen mod Region Midtjylland, hvor klagenævnet udtalte følgende:
”Ved vurderingen af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens påstande tager klagenævnet ud-
gangspunkt i, at Region Midtjylland i udbudsbetingelserne om evalueringen efter underkri-
teriet ”Den samlede økonomiske konsekvens/økonomi” som beskrevet ovenfor havde fastsat
og oplyst, at der ville blive benyttet en lineær pointmodel, at maksimumpoint ville blive givet
til tilbuddet med den laveste pris, og at 0 point ville blive givet til det tilbud, der lå ”xx %”
Side 5 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0031.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
over tilbuddet med den laveste pris. Det var samtidig oplyst, at der ved fastlæggelsen af den
procentsats, som ville blive benyttet til at beregne nulpunktet, ville blive taget højde for det
prisniveau, der forventedes forud for tilbudsfristen, samt for spredningen i de faktisk ind-
komne priser justeret for eventuelle unormalt lave eller unormalt høje priser.
Det følger heraf, at hældningsgraden på den lineære pointmodel ikke med mening har kun-
net fastlægges forud for, at de indkomne tilbuds indhold var kendt, herunder hvorledes til-
buddene fordelte sig.
Bestemmelsen i udbudslovens § 160, stk. 1, om, at ordregiveren i udbudsmaterialet skal
beskrive evalueringsmetoden, indebærer ifølge bemærkningerne som nævnt, at ordregiveren
skal beskrive den benyttede systematik, og at formålet med en på forhånd fastlagt evalue-
ringsmetode navnlig er at sikre, at ordregiveren ikke har et ubetinget frit valg ved evalue-
ringen.
Den evalueringsmetode, som regionen har fastsat og beskrevet, efterlader ikke regionen med
et ubetinget frit valg ved evalueringen.
[…]
I lovbemærkningerne til udbudslovens § 160, stk. 1, er tilkendegivet, at formålet med be-
stemmelsen desuden er at sikre, at tilbudsgiverne har et bedre grundlag ved udarbejdelsen
af deres tilbud. Det er imidlertid ikke oplagt, hvorledes en oplyst hældningsgrad (eventuelt
oplyst som en sekundær eller tertiær hældningsgrad) i en lineær evalueringsmodel i sig selv
skulle give potentielle tilbudsgivere med kendskab til markedet et bedre grundlag for at vur-
dere, om man ville afgive tilbud, eller for at optimere et sådant tilbud, end den beskrivelse
af evalueringsmetoden, som regionen har oplyst, og hvor prisen vægtede 35 %. Ved økono-
miske underkriterier må udgangspunktet for enhver tilbudsgiver i øvrigt utvivlsomt være,
at det er afgørende ikke at afgive for dyrt et tilbud.
I relation til den del af formålet med udbudslovens § 160, stk.1, der angår at sikre, at til-
budsgiverne får bedre mulighed for at kontrollere ordregiverens tilbudsevaluering, bemær-
kes, at tilbudsgiverne i det foreliggende tilfælde fuldt ud har kunnet kontrollere, at regionen
har overholdt den evalueringsmetode, som var fastsat i udbudsbetingelserne.
Der følger heraf, at der ikke i udbudslovens § 160, stk. 1, er hjemmel til i et udbud som det
foreliggende at stille krav som anført i påstand 1 om, at hældningsgraden på den lineære
pointmodel, der skulle anvendes ved evalueringen af tilbuddene for så vidt angår det øko-
nomiske underkriterium, angives i udbudsmaterialet.
(vores understregninger)
Side 6 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0032.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
Det fremgår af ovennævnte praksis, at der ikke efter generelle EU-udbudsretlige principper følger en
generel pligt til på forhånd at offentliggøre hældningsgraden i en pointmodel. Dette bestyrkes af, at der
heller ikke efter den tidligere gældende § 160 (der som nævnt ikke finder anvendelse på det her omhand-
lede udbud) gjaldt en sådan pligt. En sådan pligt er først indført i dansk ret ved ændringen af udbudslo-
vens § 160, der ikke finder anvendelse på det her omhandlede udbud, men kun på udbud omfattet af den
fulde udbudspligt.
3
Konkret fremgår det udtrykkeligt af Radio- og tv-nævnets udbudsmateriale, at laveste bud vil blive tildelt
8 point, ligesom det også fremgår, at bud, der ligger inden for den økonomiske ramme, gradueres på en
skala fra 0-8 point med udgangspunkt i laveste bud. Jo tættere ansøgernes bud er på den maksimale
tilskudssum, desto lavere antal point vil ansøgerne opnå på dette specifikke kriterium vedrørende pris-
elementet. Det fremgår endvidere, at hældningsgraden ville blive fastlagt under hensyn til både den for-
ventede spredning og den faktiske spredning i de indkomne ansøgninger. I den forbindelse bemærkes, at
der ikke under udbudsprocessen eller i den forudgående høring over udbudsmaterialet er stillet spørgs-
mål ved denne fremgangsmåde.
Det følger heraf (jf. tilsvarende klagenævnets udtalelse i kendelse af 8. august 2017, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen mod Region Midtjylland), at hældningsgraden ikke kunne fastsættes endeligt alle-
rede forud for ansøgningsfristen. Det er dermed i udgangspunktet ikke i strid med gennemsigtigheds-
princippet, at den endelige hældningsgrad ikke fremgår af udbudsmaterialet, men først er fastsat ende-
ligt senere.
Den forventede spredning er efter det oplyste fastsat ud fra nævnets vurdering af et realistisk mindste-
bud. Der er i den forbindelse lagt vægt på bekendtgørelsens og udbudsmaterialets detaljerede krav til
programvirksomheden og en formodning om, at ansøgerne i høj grad vil planlægge driftsbudgetteringen
i forhold til den tilgængelige tilskudssum, idet der er begrænsede supplerende indtægtsmuligheder. Der-
udover har nævnet efter det oplyste lagt vægt på, at priselementet er et konkurrenceparameter i udbud-
det.
Den endeligt fastlagte hældningsgrad på ca. 10 % må betegnes som en ganske stejl hældning. På bag-
grund af de foreliggende oplysninger fra nævnet om årsagen til den forventede spredning, herunder det
oplyste om udbuddets særlige karakter, hvad der er sædvanligt på dette marked og hvad tilbudsgiverne
burde kunne forudse, har vi dog ikke grundlag for at mene, at den fastlagte hældning har en sådan ka-
rakter, at der burde være sket offentliggørelse heraf allerede i udbudsmaterialet, jf. den ovenfor gengivne
praksis.
3
Se ovenfor ved note 2.
Side 7 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0033.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
Der er endvidere efter vores vurdering ikke på baggrund af det modtagne materiale grundlag for at kon-
kludere, at nævnets fastlæggelse af hældningsgraden ikke skulle være sagligt begrundet.
Vi lægger også vægt på, at den ovenfor gengivne praksis er udviklet i relation til kontrakter omfattet af
udbudsreglerne, hvorfor der alt andet lige er større muligheder for at tilrettelægge en fleksibel evalue-
ringsmetode på områder, der ikke er omfattet af de udførlige udbudsregler i udbudsloven.
Det forhold, at den endelige hældningsgrad i pointmodellen først er fastlagt på et møde den 22. oktober
2019 i Radio- og tv-nævnet og dermed ikke fremgår af udbudsmaterialet, er således efter vores vurdering
ikke i sig selv en væsentlig retlig fejl, som kan føre til, at programtilladelsen kan eller skal tilbagekaldes.
4.
OM KLAGEADGANGEN
Lov om Klagenævnet for Udbud, § 1, har følgende ordlyd:
”Loven gælder for ordregivere ved indgåelsen af kontrakter inden for forsyningsvirksomhed.
Stk. 2. Loven finder endvidere anvendelse ved håndhævelsen af
1) udbudsloven og regler udstedt i medfør af denne lov, jf. dog stk. 4,
2) EU-retten vedrørende indgåelse af offentlige kontrakter og kontrakter inden for for-
syningsvirksomhed (EU-udbudsreglerne) og
3) lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.
Stk. 3. Loven finder endvidere anvendelse, når der i lov eller i henhold til lov er fastsat
bestemmelser om klageadgang i Klagenævnet for Udbud.
Stk. 4. Loven gælder ikke for klager over overtrædelse af udbudslovens § 1 og § 193.”
Det følger heraf, at klager over udbud af kontrakter omfattet af udbudsloven m.v. kan indgives til Klage-
nævnet for Udbud. Derudover kan klagenævnet behandle klager, hvis klagenævnet efter anden lovgiv-
ning er tillagt kompetence hertil.
I forhold til Radio- og tv-nævnets udbud af programtilladelsen er der som nævnt ikke tale om en kontrakt,
men om udstedelse af en begunstigende forvaltningsakt i form af en programtilladelse, der endvidere er
omfattet af særlige regler i radio- og fjernsynsloven og en bekendtgørelse udstedt af Kulturministeriet.
Klagenævnet for Udbud er ikke i radio- og fjernsynsloven eller Kulturministeriets bekendtgørelse tillagt
særskilt kompetence som klagemyndighed i forhold til Radio- og tv-nævnets udbud efter radio- og fjern-
synsloven.
Side 8 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0034.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
På den baggrund er det fortsat vores opfattelse, at Klagenævnet for Udbud ikke er kompetent til at be-
handle klager over det af Radio- og tv-nævnet gennemførte udbud, idet dette i stedet hører under de
almindelige domstole.
Klageadgang til Klagenævnet for Udbud vil forudsætte, at den udstedte programtilladelse anses for at
udgøre en kontrakt omfattet af udbudsloven, hvilket må anses for mindre sandsynligt, jf. ovenfor. En
sådan kontrakt vil i givet fald være omfattet af udbudslovens § 21, nr. 2, hvorefter kontrakter om pro-
gramudbud mv. ikke er undergivet de specifikke regler i udbudslovens afsnit II og III, men muligvis de
almindelige principper i afsnit IV og V.
4
Det vil endvidere være en forudsætning, at en sådan kontrakt har en klar grænseoverskridende interesse,
hvis Klagenævnet for Udbud skal kunne påse, om principperne i udbudslovens afsnit IV er overholdt (og
dermed de ovenfor angivne EU-retlige principper om gennemsigtighed, proportionalitet og ligebehand-
ling). Klagenævnet er ikke kompetent til at bedømme kontrakter, der ikke har en klar grænseoverskri-
dende interesse og dermed kun er omfattet af udbudslovens afsnit V, jf. udbudslovens § 195, stk. 2.
Som anført i artiklen er det dog rigtigt, at Klagenævnet for Udbud er berettiget til selv at vurdere, om en
klage henhører under klagenævnets kompetence. Klagenævnets afgørelse heraf kan efterprøves af de
almindelige domstole.
5.
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Endelig bemærkes for en ordens skyld, at det i artiklen nævnes, at der er mulighed for at klage til Europa-
Kommissionen. Som nævnt ovenfor er det vores vurdering, at det er de danske domstole, der har kompe-
tence til at efterprøve og evt. annullere Radio- og tv-nævnets konkrete forvaltningsafgørelse om at tildele
programtilladelsen.
Der er korrekt, at der herudover generelt er mulighed for at klage over den danske stat til Europa-Kom-
missionen. Det er f.eks. muligt for interesserede parter at klage til Europa-kommissionen over den stats-
støtte, som den danske stat tildeler med nævnets afgørelse. Europa-Kommissionen vil i så fald foretage
en vurdering af, om tildelingen er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler (en statsstøtteklage-
sag).
Der er endvidere generelt mulighed for at klage til Europa-Kommissionen over den danske stats konkrete
eller generelle overtrædelse af EU-regler (en traktatbrudssag), herunder overtrædelser af de EU-retlige
regler om fri bevægelighed i forbindelse med gennemførelsen af konkrete udbudsprocesser. Hverken en
4
Se også ovenfor ved note 2.
Side 9 / 10
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem ministeriet og styrelser, andre ministerier, eksterne partnere, såvel som kulturinstitutioner vedrørende udbuddet af en ny digital public service-radiokanal, til kulturministeren
2160243_0035.png
5. NOVEMBER 2019
850000 RHO / PIN
statsstøtteklagesag eller en almindelige traktatbrudssag vil imidlertid i sig selv indebære, at nævnets
forvaltningsafgørelse, hvorved programtilladelsen meddeles, annulleres.
Rass Holdgaard
Partner, Advokat
Jacob Pinborg
Partner, Advokat
Side 10 / 10