Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
18. marts 2020
Svar på Kulturudvalgets spørgsmål nr. 139 (alm. del) af 19.
februar 2020 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder staten har for at tilbagekøbe Raad-
vad fra Freja ejendomme?
Svar
Det blev under den tidligere VLAK-regering i 2018 besluttet at afhænde Miljø- og
Fødevareministeriets andel af den gamle industriby Raadvad. Beslutningen tog
bl.a. afsæt i Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af, at der ikke var nogen væ-
sentlig naturmæssig værdi af Raadvad, hvorfor der ikke vurderedes at være noget
rationale for, at Naturstyrelsen fortsat skulle eje ejendommen.
Salg af statslige ejendomme skal i henhold til de gældende regler som udgangs-
punkt ske via indskud i det 100 pct. statsejede selskab Statens Ejendomssalg A/S
(Freja), som efterfølgende afhænder ejendommene. Raadvad-kompleksets fabriks-
anlæg blev derfor efter beslutningen om et frasalg indskudt i Freja ved Finansud-
valgets
–
ifølge Finansudvalgets egne oplysninger
–
enstemmige godkendelse af
aktstykke 108 af 29. marts 2019.
Finansudvalget godkendte samtidig, at Naturstyrelsen ved indskuddet af Raadvad-
kompleksets fabriksanlæg i Freja fik tildelt finansiering til naturprojekterne Søborg
Sø og Ekkodalen svarende til en skønnet markedspris for fabriksanlægget. Det var
en forventning ved tildelingen af finansieringen, at Frejas forventede, efterføl-
gende salg af Raadvad-kompleksets fabriksanlæg ville kunne bidrage til Frejas
overskud og udbetaling af årlige udbytter på 500 mio. kr. til staten i overensstem-
melse med det budgetterede på finansloven.
Freja har efter indskuddet af ejendommen
–
under bestyrelsens og direktionens
ledelse
–
annonceret salget bredt med henblik på at sikre transparens og lige ad-
gang for alle interesserede bydere. Der er på nuværende tidspunkt indgået en be-
tinget købsaftale, som fortsat er gældende og bindende.
Hvis staten på nuværende tidspunkt skulle købe Raadvad-kompleksets fabriksan-
læg tilbage, ville det først og fremmest skulle ske til markedspris i henhold til Fre-
jas vedtægter. Derudover ville det
–
henset til den indgåede, betingede aftale
–
for-
udsætte, at Frejas aftalepart i den betingede købsaftale accepterer, at den indgåede
aftale ophæves.
Det vurderes, at en ophævelse af aftalen ville forudsætte, at staten kompenserer
for aftalepartens allerede afholdte udgifter. Det kan endvidere ikke udelukkes, at
staten ville blive mødt med krav om yderligere kompensation som en betingelse
for at ophæve aftalen.
Med venlig hilsen