Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2148580_0001.png
4. februar 2020
Kulturministerens svar på samrådsspørgsmål F om kinesisk indblanding
kulturbegivenheder i Danmark
Samrådsspørgsmål F:
”Ministrene bedes redegøre for, hvilke
overvejelser regeringen har i forhold til
indblanding fra de kinesiske myndigheder i relation til afholdelse af
kulturbegivenheder i Danmark med deltagelse af f.eks. kinesiske teater- og eller
dansegrupper, som vi bl.a. har set det i Musikhuset i Århus, da musikhuset
planlagde en forestilling med dansetruppen ”Shen Yun”. Kulturministeren bedes
endvidere redegøre for forløbet omkring aflysningen og begrundelsen herfor, da
Odeon i Odense aflyste en optræden, under skiftende forklaringer, med selvsamme
dansetrup
”Shen Yun”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
TALE
Tak for invitationen til at komme her i dag og besvare kulturudvalgets spørgsmål.
I min indledende tale vil jeg dække de dele af samrådet, som har at gøre med
kulturpolitik, og begynde så vidt muligt at beskrive forløbet omkring den kinesiske
scenekunstgruppe Shen Yuns mulighed for at optræde i Odeon i Odense. De
udenrigspolitiske aspekter af samrådsspørgsmålet vil udenrigsministeren komme
ind på senere i sin tale.
Sagen om Shen Yun og Odeon drejer sig om Shen Yuns mulighed for at leje scenen
i Odeon for at vise sin forestilling der. Det er vigtigt for mig at påpege, at
Kulturministeriet har ikke været involveret i sagen, da Odeon er ikke en
institution på Kulturministeriets område.
Og Kulturministeriet har derfor for, at jeg overhoved kan svare på spørgsmålet her
i dag, derfor bedt om udtalelser om sagen både fra Odense Kommune og fra Odeon.
Den redegørelse, som udvalget har bedt mig give, og som jeg giver nu, bygger
derfor på den advokatundersøgelse som Odeon har fået udarbejdet, og den
redegørelse, som Odense Kommune har lavet, og som er blevet behandlet i Odense
Byråd.
Odeon er nemlig et kulturhus i Odense, som Odense Kommune bortforpagter til
H.C. Andersen Kongres A/S. Og Odense Kommune stiller i forpagtningsaftalen
krav om, at Odeon skal huse 65 større og 100 mindre kulturaktiviteter hvert år.
Jour. nr. 19/03880-19
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-20 om indblanding fra de kinesiske myndigheder i relation til afholdelse af kulturbegivenheder i Danmark, til kulturministeren
Odeon lejer lokaler ud til Odense Teater, Den Danske Scenekunstskole og
Syddansk Musikkonservatorium, som alle tre er kulturinstitutioner på
Kulturministeriets område. Men Odeon som institution modtager ikke tilskud fra
staten til kulturaktiviteter. Derfor fører Kulturministeriet heller ikke tilsyn med
Odeon.
Det er Odense Kommune, som gennem partnerskabsmøder knyttet til
forpagtningsaftalen har den løbende dialogen med Odeon.
Og på grundlag af det materiale, som Kulturministeriet har modtaget fra Odeon og
Odense Kommune, er det så, at jeg kan oplyse følgende:
Shen Yuns repræsentanter i Danmark
Foreningen Falun Dafa i Danmark
har
oplyst, at underskrivelsen af en lejekontrakt mellem Shen Yun og Odeon var
umiddelbart forestående, da Odeon så afslog at huse Shen Yun.
Til det har Odeon så oplyst, at den kontrakt, som Shen Yun havde fået tilsendt i
oktober 2019 var en standardkontrakt, som skulle tilpasses efter et møde, som
fandt sted mellem Shen Yun og Odeon den 14. oktober 2019. Der var altså ifølge
Odeon ikke tale om en endelig aftale, som blot manglede en underskrift.
Odeon har gjort rede for, at man vurderede, at Shen Yuns forestilling ville medføre
et stort træk på organisationens ressourcer, og derfor besluttede Odeon ikke at
indgå en aftale med Shen Yun.
Odeon har oplyst, at man ved en fejl over for blandt andre Shen Yun oplyste, at
beslutningen skyldtes en dobbeltbookning.
Efter sagen om Odeons afslag til Shen Yun blev rejst, så blev den behandlet i
byrådet i Odense den 11. december 2019. Og et enigt byrådet besluttede, at der
skulle afholdes et ekstra partnerskabs-møde mellem Odeon og Odense Kommune
om Shen Yuns ønske om at få adgang til Odeon og om Odeons grund til at afslå
ønsket.
I advokatundersøgelsen er der ikke fundet dokumentation for, at kinesiske
myndigheder skulle have søgt at påvirke Odeon. Undersøgelsens konklusion
udtrykker kritik af Odeon for en uhensigtsmæssig kommunikation i forhold til
Shen Yun og eksternt.
Og stadsdirektøren har afgivet en redegørelse om sagen, hvor der også refereres til
advokatundersøgelsen. Begge dele er sendt til Odense Byråd og offentliggjort.
Sagen blev behandlet igen på et møde i Odense Byråd onsdag den 22. januar, hvor
byrådet tog advokatundersøgelsen til efterretning og tilsluttede sig undersøgelsens
kritik af Odeons fejlbehæftede kommunikation i sagen.
Side 2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-20 om indblanding fra de kinesiske myndigheder i relation til afholdelse af kulturbegivenheder i Danmark, til kulturministeren
Odense Byråd besluttede også selv at udtrykke kritik af, at Odeon i forbindelse
med en direkte henvendelse fra Odense Kommune den 21. november 2019 oplyste,
at aflysningen skyldtes en dobbeltbookning.
Med disse bemærkninger besluttede byrådet, at kommunen ikke skal fortage sig
yderligere i sagen.
Med hensyn til samrådets emne om indblanding i kulturbegivenheder i Danmark
mere generelt, vil jeg komme med nogle generelle kulturpolitiske betragtninger og
gøre rede for de tilfælde af kinesisk indblanding, som Kulturministeriet kender til
på kulturområdet.
På det kulturpolitiske område der hersker armslængdeprincippet. Og ifølge Julius
Bomholt
Kulturministeriets grundlægger
der havde han netop den tanke, at
det handlede om at støtte og ikke styre kulturen.
Det er helt grundlæggende i kulturpolitikken i Danmark, at der ikke skal stilles
krav til indholdet af kulturbegivenheder og kunstneriske produktioner.
Det gælder også, når kulturinstitutioner og andre institutioner vælger at lægge
lokaler til kulturelle arrangementer af enhver art.
Vi blander os ikke fra ministeriets side
hverken for at forhindre eller fremme et
bestemt kunstnerisk indhold. Og det mener jeg er et godt princip, som vi skal holde
fast i.
På kulturområdet kender Kulturministeriet til enkelte tilfælde, hvor
repræsentanter for Folkerepublikken Kina har opfordret til, at konkrete værker
eller kunstnere ikke blev brugt.
Det skete i 2013, hvor kinesiske repræsentanter over for festivalledelsen
kritiserede det planlagte program for filmfestivalen CPH-DOX. Samtidig
opfordrede de til, at kunstneren og samfundskritikeren Ai Weiwei ikke skulle
modtage priser i forbindelse med festivalen.
Dengang var der et møde mellem Kulturministeriet og repræsentanter fra den
kinesiske ambassade om CPH-DOX. På mødet forklarede Kulturministeriet, at
ministeriet ikke har indflydelse på indholdet af festivalen.
Det skete i 2016, hvor Musikhuset i Aarhus blev frarådet at lade Shen Yun spille
på Musikhusets scene.
Og i 2017 holdt Det Kongelige Teater et møde med repræsentanter fra den
kinesiske ambassade, Og repræsentanter ville fraråde teatret at vise Shen Yuns
forestilling.
Side 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/2-20 om indblanding fra de kinesiske myndigheder i relation til afholdelse af kulturbegivenheder i Danmark, til kulturministeren
Henvendelserne fra kinesisk side førte ikke til ændringer i planerne hverken i
Musikhuset, ved CPH-DOX eller på Det Kongelige Teater.
Med til billedet af sagen om kinesisk indblanding hører også, at Foreningen Falun
Dafa i Danmark har opfordret skiftende kulturministre til at sørge for, at Shen
Yun får adgang til Det Kongelige Teaters scener. Dette har mine forgængere afvist
at gøre hver gang. Det ville nemlig være i strid med armslængdeprincippet.
Med andre ord: Armslængdeprincippet gælder på kulturområdet både i forhold til
kunstnere, kulturinstitutioner og arrangører af kulturbegivenheder. Og det skal
det blive ved med ifølge regeringen.
Efter udenrigsministerens tale svarer jeg gerne på de spørgsmål, som vedrører de
kulturpolitiske dele af samrådet.
Side 4