Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2158406_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
4. marts 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 5. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål, nr.
120 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra RettighedsAlliancen omdelt som KUU
alm. del
bilag 76 om effektiviseringer af blokeringer, herunder særligt
myndighedsblokeringer og hastigheden, hvormed blokeringer kan ske?
Svar:
Henvendelsen fra RettighedsAlliancen vedrører bekæmpelse af internetsider med
ulovligt indhold på to forskellige måder: 1) effektivisering af blokeringer af hjemmesider
via domstolene og 2) myndighedsblokeringer uden om domstolene.
For så vidt angår det første punkt kan jeg oplyse, at det fremgår af Vækstplan for de
kreative erhverv fra maj 2019, at der vil blive iværksat en analyse, der skal undersøge
mulighederne herfor. Det vil også blive undersøgt, om det er muligt at indføre et system
med troværdige meddelere for at lette domstolenes sagsbehandling.
Regeringen er på nuværende tidspunkt ved at forberede analysen, som er forankret i
Justitsministeriet.
For så vidt angår det andet punkt har jeg indhentet et bidrag fra Justitsministeriet,
som har oplyst følgende:
”For så vidt angår forholdet mellem myndighedsblokeringer og ytringsfriheden, som
omtales i henvendelsen fra RettighedsAlliancen (bilag nr. 76 (Alm. del) fra Folketingets
Kulturudvalg af 14. januar 2020), henvises der til Justitsministeriets besvarelse af 30.
april 2019 af spørgsmål nr. 487 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Besvarelsen
vedlægges.
Dok. nr. 20/00518-4
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om kommentar til henvendelsen fra RettighedsAlliancen, til kulturministeren
Justitsministeriet har
i lighed med den forståelse, der blev lagt til grund i den nævnte
besvarelse af 30. april 2019
forstået RettighedsAlliancens forslag således, at det
fremadrettet skal være muligt administrativt at blokere en hjemmeside, hvis
hjemmesiden indeholder materiale, der krænker privates immaterielle rettigheder. En
afgørelse om blokering af en hjemmeside indebærer, at det ikke længere vil være muligt
at tilgå hjemmesiden og det materiale, som måtte være tilgængeligt på hjemmesiden.
Det vil heller ikke være muligt at offentliggøre nyt materiale på hjemmesiden.
Det fremgår bl.a. af den nævnte besvarelse, at en ordning, hvorefter en
administrativ
myndighed kan blokere hjemmesider, efter Justitsministeriets umiddelbare opfattelse
vil rejse spørgsmål i forhold til grundlovens § 77, 2. pkt., om den formelle ytringsfrihed.
Det bemærkes i den forbindelse, at den gældende ordning for blokering af hjemmesider,
som er reguleret i retsplejelovens § 791 d, indebærer, at afgørelse om blokering træffes
af domstolene. Denne ordning giver derfor ikke anledning til nærmere overvejelser i
forhold til grundlovens § 77, 2. pkt.
Det bemærkes endvidere, at den af RettighedsAlliancen anførte betragtning om, at
administrative myndighedsblokeringer er standardprocedure i flere EU-lande, ikke
ændrer på Justitsministeriets vurdering af en sådan ordnings forhold til den danske
grundlov.”
Joy Mogensen
Side 2