Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 21. november 1019 (KIU alm. del
–
spørgsmål 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse, om der er forhindringer forbundet med at målrette kir-
kens jorde, der i dag anvendes til landbrugsdrift, til natur og urørt skov?”
Svar:
I de provstier, hvor forpagtningsindtægter udgør en stor andel af den samlede
indtægt, vil den manglende indtægt i tilfælde af, at jorden ikke bortforpagtes,
skulle dækkes via kirkeskatten. I Tønder Kommune vil kirkeskatten således
skulle sættes op svarende til de 4,75 % som ville mangle fra forpagtningsind-
tægterne, jf. min besvarelse af dags dato på KIU alm. del
–
spørgsmål 6.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
Akt nr.: 81004
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 19. december 2019
Hertil kommer, at varigheden af allerede indgåede aftaler vil have betydning
for omlægning til anden drift af jorden.
Til brug for besvarelsen af Kirkeudvalgets spørgsmål har Kirkeministeriet her-
udover indhentet svarbidrag fra Landbrugsstyrelsen vedrørende de lovgiv-
ningsmæssige forhindringer forbundet med målretning af kirkens jorder fra
landbrugsdrift til natur og urørt skov:
Landbrugsstyrelsen har oplyst:
”For reglerne efter landbrugsloven og lov om drift af landbrugsjorder under
Landbrugsstyrelsens resort gælder, at der ikke er noget principielt i vejen for, at
kirkens ejendomme anvendes til natur eller skov, hvis blot anvendelsen som natur
eller skov er anmeldt til kommunen. (Gældende for ændringer i arealanvendelsen
efter driftslovens ikrafttrædelsesdato 1. september 2004.)
Der er to relevante love under Landbrugsstyrelsens resort:
Lov om landbrugsejendomme
1
(landbrugsloven) og lov om drift af landbrugsjor-
der
2
(driftsloven).
Kirkens præstegårdsjorder er normalt ikke noterede som landbrugsejendomme,
men efter aftale mellem Fødevareministeriet og Kirkeministeriet behandles præ-
stegårde som landbrugsejendomme, med Kirkeministeriet som myndighed.
Om forsvarlig drift siger landbrugslovens § 11, stk. 1, at ”En landbrugsejendom
skal drives på forsvarlig måde under hensyn til de erhvervsmæssige jordbrugs-
mæssige udnyttelsesmuligheder, til natur og miljø og til bevarelse af de landska-
belige værdier.
Anvendelse til naturformål betragtes også som forsvarlig drift. ”
1
2
LBK nr. 27 af 4/01/2017
LBK nr. 958 af 10/07/2017