Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del
Offentligt
2128813_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 21. november 1019 (KIU alm. del
spørgsmål 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse, om der er forhindringer forbundet med at målrette kir-
kens jorde, der i dag anvendes til landbrugsdrift, til natur og urørt skov?”
Svar:
I de provstier, hvor forpagtningsindtægter udgør en stor andel af den samlede
indtægt, vil den manglende indtægt i tilfælde af, at jorden ikke bortforpagtes,
skulle dækkes via kirkeskatten. I Tønder Kommune vil kirkeskatten således
skulle sættes op svarende til de 4,75 % som ville mangle fra forpagtningsind-
tægterne, jf. min besvarelse af dags dato på KIU alm. del
spørgsmål 6.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 81004
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 19. december 2019
Hertil kommer, at varigheden af allerede indgåede aftaler vil have betydning
for omlægning til anden drift af jorden.
Til brug for besvarelsen af Kirkeudvalgets spørgsmål har Kirkeministeriet her-
udover indhentet svarbidrag fra Landbrugsstyrelsen vedrørende de lovgiv-
ningsmæssige forhindringer forbundet med målretning af kirkens jorder fra
landbrugsdrift til natur og urørt skov:
Landbrugsstyrelsen har oplyst:
”For reglerne efter landbrugsloven og lov om drift af landbrugsjorder under
Landbrugsstyrelsens resort gælder, at der ikke er noget principielt i vejen for, at
kirkens ejendomme anvendes til natur eller skov, hvis blot anvendelsen som natur
eller skov er anmeldt til kommunen. (Gældende for ændringer i arealanvendelsen
efter driftslovens ikrafttrædelsesdato 1. september 2004.)
Der er to relevante love under Landbrugsstyrelsens resort:
Lov om landbrugsejendomme
1
(landbrugsloven) og lov om drift af landbrugsjor-
der
2
(driftsloven).
Kirkens præstegårdsjorder er normalt ikke noterede som landbrugsejendomme,
men efter aftale mellem Fødevareministeriet og Kirkeministeriet behandles præ-
stegårde som landbrugsejendomme, med Kirkeministeriet som myndighed.
Om forsvarlig drift siger landbrugslovens § 11, stk. 1, at ”En landbrugsejendom
skal drives på forsvarlig måde under hensyn til de erhvervsmæssige jordbrugs-
mæssige udnyttelsesmuligheder, til natur og miljø og til bevarelse af de landska-
belige værdier.
Anvendelse til naturformål betragtes også som forsvarlig drift. ”
1
2
LBK nr. 27 af 4/01/2017
LBK nr. 958 af 10/07/2017
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm., om der er forhindringer forbundet med at målrette kirkens jorde, der i dag anvendes til landbrugsdrift, til natur og urørt skov, til kirkeministeren
2128813_0002.png
Reglerne om forsvarlig drift er foldet ud i lov om drift af landbrugsjorder.
Efter lovens § 3 følger ”anvendelsespligten” hvorefter alle ubefæstede jorder i
landzone og landbrugspligtige arealer i byzone skal anvendes til jordbrugsformål
(medmindre arealanvendelsen er godkendt efter anden lovgivning). De kan også
anvendes til skov (§ 5, stk. 3) eller natur (§4 og §7), hvis arealet er anmeldt som
sådan til kommunen, jf. bekendtgørelse om jordressourcens anvendelse
3
.”
Akt nr.:
Side 2
Benny Engelbrecht
/ Nikoline Tougaard Ørnsholt
3
BEK nr. 1236 af 24/11/2017