Uddrag fra
kapitel 31.5
i Medarbejder- og Kompetencestyrelsens digitale opslagsværk
Personale Administrativ Vejledning (PAV)
31.5. Afskedigelse begrundet i den ansattes
forhold
I afsnittet behandles de regler, der gælder for situationer, hvor der kan blive tale om afskedigelse på
grund af den ansattes forhold.
Afsnit 31.5.1 vedrører grundlaget for afskedigelse af såvel overenskomstansatte som tjenestemænd.
Afsnit 31.5.2 vedrører overenskomstansatte.
Afsnit 31.5.3 vedrører tjenestemænd.
Afsnit 31.5.4 vedrører tillidsrepræsentanter og andre med tilsvarende beskyttelse.
31.5.1. Grundlaget for gennemførelse af en afskedigelse
5.1.1. Tjenstlige samtaler/problemsamtaler
Det er vigtigt, at de forskellige forhold og faktiske omstændigheder ved en afskedigelse er
veldokumenterede.
Hvis der efterfølgende rejses en sag om, hvorvidt afskedigelsen er sagligt begrundet, kan relevant
dokumentation være med til at underbygge, at afskedigelsen er sket på et sagligt grundlag.
Hvis der fx har været utilfredshed med den ansattes udførelse af arbejdsopgaverne, eller der har
været samarbejdsvanskeligheder, vil det være relevant at kunne dokumentere, at det er påtalt i en
samtale mellem den ansatte og ledelsen /HR, jf. afsnit 31.5.1.1.
Tilsvarende gælder, hvis arbejdsgiveren har fundet det nødvendigt at give den ansatte en advarsel,
jf. afsnit 31.5.2.1 om advarsler til overenskomstansatte og afsnit 31.5.3.1, pkt. B, om diskretionære
advarsler til tjenestemænd.
Hvis arbejdsgiveren er utilfreds med kvaliteten eller kvantiteten af de udførte arbejdsopgaver, kan
arbejdsgiveren endvidere anvende anden relevant dokumentation, fx udskrifter fra journalsystem,
statistik over fristoverskridelser og statistik over antal behandlede sager, der kan underbygge
arbejdsgiverens vurdering af, at den ansatte ikke har løftet arbejdsopgaven som påkrævet.
Hvis der er tale om et højt sygefravær, vil det være relevant at kunne dokumentere, at der har været
afholdt sygefraværssamtaler, at arbejdsgiveren har gjort den ansatte opmærksom på de problemer,
den ansattes fravær giver i forhold til opgaveløsningen, og at arbejdsgiveren og den ansatte sammen
har drøftet mulighederne for, at den ansatte i forbindelse med en længerevarende
sygefraværsperiode eventuelt kan vende helt eller delvist tilbage til arbejdet.
Der kan være situationer, hvor arbejdsgiveren kan afskedige eller bortvise den ansatte, uden at der
har været afholdt forudgående samtaler eller er givet advarsler, jf. bl.a. Højesterets dom af 17. marts
2016 (UfR2016.2145H) vedrørende en ansats brug af arbejdstelefon til køb af private togbilletter
samt faglig voldgift af 24. april 2016 (FV 2015.0224) om bortvisning af en ansat på grund af
bevidst urigtig tidsregistrering over en periode på seks måneder. Den pågældende ansatte havde 45
års anciennitet. Tjenestemandsloven indeholder ikke bestemmelser om bortvisning,
men tjenestemænd kan afskediges med forkortet varsel eller uden varsel, jf. TL § 28, stk. 1, 2. pkt.