Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del
Offentligt
2235563_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected].
Kirkeudvalget har ved brev af 27. juli 2020 (KIU alm. del
spørgsmål 46) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder kommunerne har for at forhin-
dre moské er i lokalplaner og anden lovgivning? Endvidere bedes ministeren re-
degøre for, hvad kommunerne kan gøre ved moské
byggerier, der er opført pa
falske præmisser, fordi kommunerne
ikke har sørget for at indføre servitutter.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at lov om trossamfund uden for folkekirken i § 5 indeholder en
bestemmelse om, at et trossamfund har ret til at opføre religiøse bygninger un-
der forudsætning af, at betingelserne i den øvrige lovgivning om bygningsmæs-
sige krav m.v. er opfyldt.
Der findes ikke lovgivning på Kirkeministeriets område, der regulerer kommu-
nernes muligheder for at forhindre moskéer i lokalplaner, eller lovgivning
om hvad kommuner kan gøre ved moskébyggerier, der er opført.
Jeg har til besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, som i forhold til
lokalplaner har oplyst følgende:
”Planloven giver kommunalbestyrelsen mulighed for i en lokalplan at fast-
lægge nærmere bestemmelser om et områdes anvendelse og bebyggelsens
omfang. Der kan udarbejdes lokalplaner for både nye og eksisterende bebyg-
gelser. Planloven giver ikke mulighed for at regulere ejer- eller brugerforhold,
og lokalplanlægning skal overholde generelle regler om bl.a. diskriminations-
forbud.
Planlovens § 15, stk. 2, indeholder et udtømmende katalog over emner, som
kan reguleres i en lokalplan. Lokalplankataloget omfatter både bestemmel-
ser, som sigter efter at give kommunerne mulighed for at foretage en sam-
menhængende planlægning af infrastruktur, forsyning og byområders gene-
relle anvendelse, og bestemmelser, der i højere grad vedrører krav til det en-
kelte byggeris anvendelse og udformning. Der kan også i en lokalplan fastsæt-
tes bestemmelser om maksimale højder eller minimushøjder. Hvis der ikke
er bestemmelser i en lokalplan herom, gælder de regler om bebyggelsens om-
fang, som er fastsat i bygningsreglementet.
Der må ikke etableres forhold i strid med bestemmelser i en lokalplan, med-
mindre der gives dispensation. En hidtidig lovlig anvendelse kan fortsætte,
uanset at den måtte være i strid med en senere lokalplan. Det indebærer, at
hvis en moske er opført inden for de rammer, der er fastsat med lokalplanen,
er der for så vidt angår planloven tale om en lovlig moske, uanset om den er i
strid med bestemmelser i en senere vedtaget ny lokalplan for området.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 119070
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 27. august 2020
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvilke muligheder kommunerne har for at forhindre moskéer i lokalplaner og anden lovgivning, til kirkeministeren
2235563_0002.png
Jeg har endvidere indhentet svarbidrag fra Miljø- og Fødevareministeriet, der
har oplyst, at der på Miljø- og Fødevareministeriets område ikke findes regler
eller lovgivning, der kan forhindre moskéer, eller som kan ændre ved moské-
byggerier, der er opført på falske præmisser.
Efter omstændighederne kan en kommunalbestyrelse således med hjemmel
i lokalplankataloget udlægge et område eller en bygning til en anvendelse,
som medfører, at det ikke er muligt at etablere fx en moske eller en kirke, og
vil tillige kunne regulere højden af bebyggelse, som kan have betydning for
ønsket om at opføre fx en minaret eller et klokketårn. Lokalplanbestemmel-
ser skal have en planlægningsmæssig begrundelse. Kommunerne har ikke
mulighed
for specifikt at forhindre moskeer i lokalplaner.”
Akt nr.:
Side 2
Joy Mogensen
/ Louise Wendel Niss