Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del
Offentligt
2236049_0001.png
Folketinget
Kirkeudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. august 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Trine Hvidtfeldt
2020-0032/11-0008
1573995
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 45 (Alm. del), som Fol-
ketingets Kirkeudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at få oversendt de fortolkningsbidrag, der ligger til grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67, til kirkeministeren
Spørgsmål nr. 45 (Alm. del) fra Folketingets Kirkeudvalg:
”Vil ministeren oversende de fortolkningsbidrag, der ligger til
grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes en redegø-
relse for Justitsministeriets fortolkning af bestemmelserne i grundlovens §§
4 og 67. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke er tale om en udtøm-
mende gennemgang af de mulige fortolkningsspørgsmål, bestemmelserne
eventuelt vil kunne give anledning til, men at besvarelsen tager udgangs-
punkt i en række af ministeriets tidligere tilkendegivelser om fortolkningen
af bestemmelserne.
1. Grundlovens § 4
1.1.
Det følger af grundlovens § 4, at den evangelisk-lutherske kirke er den
danske folkekirke og som sådan understøttes af staten.
Bestemmelsen i grundlovens § 4 er en uændret videreførelse af § 3 i grund-
loven af 1849.
Med betegnelsen ”den danske folkekirke” forudsætter grundlovens § 4, at
den overvejende del af befolkningen tilslutter sig den evangelisk-lutherske
kirke. Michael Hansen Jensen anfører i den forbindelse følgende i Jens Peter
Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer (2015), side 97:
”I udkastet til bestemmelsen i 1849-grundlovens § 3 (grundlovs-
udkastets § 2) hed det, at ”Den evangelisk-lutherske Kirke er,
som
den, hvori den overvejende Deel af Folket befinder sig, at ansee
som
den danske Folkekirke, og nyder som Saadan, Understøttelse
fra Staten”. I Grundlovskomitéens betænkning udgik de her kur-
siverede ord med den motivering, at det hverken var naturligt eller
nødvendigt, at påbuddet om understøttelse blev begrundet i selve
bestemmelsen, jf. Beretning om Forhandlingerne paa Rigsdagen
1848-49 sp. 2507. Forlader den overvejende del af befolkningen
den evangelisk-lutherske kirke, er det nærliggende at antage, at
der ikke længere eksisterer en folkekirke i grundlovens forstand,
hvorved § 4 vil blive genstandsløs og den evangelisk-lutherske
kirke vil miste sin grundlovssikrede særstilling, jf. Ross s. 762 f.,
Gammeltoft-Hansen 1999 s. 457 og Zahle 2003 s. 164, men mod-
sat H.J.H. Glædemark 1948 s. 270 og Berlin 1939 s. 364.”
2
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at få oversendt de fortolkningsbidrag, der ligger til grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67, til kirkeministeren
Grundlovens § 4 etablerer en særstilling for den evangelisk-lutherske kirke,
idet den (og kun den) har en grundlovssikret ret til som folkekirke at mod-
tage støtte fra staten. Understøttelsen er af såvel økonomisk som anden art,
og det nærmere omfang af den økonomiske støtte er overladt til lovgivnings-
magtens nærmere bestemmelse, jf. Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side
98.
For så vidt angår indholdet af understøttelsespligten i grundlovens § 4 anta-
ges det, at også værdien af det offentlige bidrag til beregning og opkrævning
af de kirkelige skatter og afgifter kan indgå heri, jf. Henrik Zahle, Dansk
Forfatningsret 2 (1989), side 216 f. Se hertil endvidere Preben Espersen,
Kirkeret, Almindelig del, 2. udgave (1999), side 24.
1.2.
Spørgsmålet om forholdet mellem understøttelsen af folkekirken efter
grundlovens § 4 og af andre trossamfund blev i et vist omfang berørt i for-
bindelse med 1849-grundlovens tilblivelse. Et udvalg nedsat af den grund-
lovgivende rigsforsamling anførte i sin betænkning bl.a. følgende om ind-
holdet af understøttelsespligten (Beretning om Forhandlingerne paa Rigsda-
gen, spalte 1481):
”… Udvalget tilføier den Bemærkning, at Paragraphen ved at be-
fale Folkekirkens Understøttelse af Staten, - Bestemmelsen af
Understøttelsens Art og Omfang overlades Fremtidens Lovgiv-
ning, - naturligviis ikke forbyder, at andre af Staten anerkjendte
Religionssamfund ligeledes understøttes af Staten, forsaavidt
Saadant maatte findes rigtigt.”
Spørgsmålet er endvidere behandlet i den statsretlige litteratur. Hans Gam-
meltoft-Hansen anfører således i Danmarks Riges Grundlov med kommen-
tarer (redigeret af Henrik Zahle), 2. udgave (2006), side 137, at pligten til at
understøtte folkekirken ikke afskærer staten fra at yde støtte til andre tros-
samfund f.eks. ved at stille bygninger eller grunde vederlagsfrit til rådighed
eller yde tilskud til undervisningsvirksomhed.
I samme retning anfører Alf Ross i Dansk Statsforfatningsret II, 3. udgave
ved Ole Espersen (1980), s. 762, bl.a. følgende:
”Dersom man […] mener, at statsmagten efter grundloven er for-
pligtet til at støtte een og een bestemt trosbekendelse (kirke), er
denne opfattelse ikke rigtig. Det blev af grundlovskomiteen ud-
trykkeligt fremhævet at reglen om understøttelse til folkekirken
”naturligvis ikke forbyder, at andre af staten anerkendte religions-
samfund ligeledes understøttes af staten”.”
3
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at få oversendt de fortolkningsbidrag, der ligger til grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67, til kirkeministeren
Det må således på baggrund af såvel forarbejderne til grundlovens § 4 som
den statsretlige litteratur antages, at bestemmelsen i grundlovens § 4 ikke er
til hinder for, at staten direkte eller indirekte yder tilskud til trossamfund
uden for folkekirken.
1.3.
Folkekirken er en del af den offentlige forvaltning, som hører under
Kirkeministeriets ressort og er reguleret ved en række forskellige love og
administrative bestemmelser. En udskillelse af folkekirken fra de statslige
myndigheder, der indebærer en begrænsning af lovgivningsmagtens kom-
petence kan alene gennemføres ved en grundlovsændring, jf. Poul Ander-
sen, Dansk Statsforfatningsret (1954), side 631.
2. Grundlovens § 67
2.1.
Religionsfriheden er beskyttet i grundlovens § 67, der har følgende ord-
lyd:
”Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på
den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læ-
res eller foretages, som strider imod sædeligheden eller den of-
fentlige orden.”
Beskyttelsen af religionsfriheden blev indført i Danmark med § 81 i grund-
loven af 1849, som er uændret videreført i den nugældende grundlov.
Den beskyttede personkreds efter § 67 (”borgerne”) omfatter alle, der op-
holder sig i landet.
Anvendelsesområdet for § 67 er ”gudsdyrkelsen”. Bestemmelsen omfatter
først og fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger, såsom for-
kyndelse, bøn, gudstjeneste, dåb mv., jf. bl.a. Alf Ross, Dansk Statsforfat-
ningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 754, og Hans Gammelt-
oft-Hansen i Danmarks Riges Grundlov med kommentarer (redigeret af
Henrik Zahle), 2. udgave (2006), side 415.
Det har i den statsretlige litteratur været diskuteret, om også handlinger, der
ikke vedrører selve gudsdyrkelsen, men som har et vist religiøst præg, er
omfattet af bestemmelsen i grundlovens § 67. Poul Andersen antager, at en
virksomhed kan være omfattet, hvis den er nært knyttet til gudsdyrkelsen,
jf. Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret (1954), side 633. Som eksem-
pel herpå nævnes opførelse af kirker, ansættelse af præster og oprettelse af
præsteskoler. Alf Ross antager derimod, at foreninger til opførelse af kirker
4
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at få oversendt de fortolkningsbidrag, der ligger til grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67, til kirkeministeren
samt uddannelse af præster og missionærer falder uden for beskyttelsen efter
grundlovens § 67, fordi disse foreningers øjemed ikke er gudsdyrkelse, jf.
Alf Ross, a.st., side 754. Michael Hansen Jensen antager dog ligesom Poul
Andersen, at andre aktiviteter end selve gudsdyrkelsen kan have en så nær
sammenhæng med den egentlige gudsdyrkelse, at de omfattes af grund-
lovens § 67, jf. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer
(2015), side 407.
Det antages i den statsretlige litteratur, at grundlovens § 67 beskytter den
individuelle adgang til gudsdyrkelse, selvom bestemmelsen efter sin ordlyd
alene omfatter foreninger, jf. Poul Andersen, a.st., side 632, Henrik Zahle,
Menneskerettigheder, Dansk Forfatningsret 3, 3. udgave (2003), side 156
og Michael Hansen Jensen i Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side 408.
2.2.
Bestemmelsen sikrer borgerne en materiel religiøs
forenings-, forsam-
lings- og ytringsfrihed.
Lovgivningsmagten er således afskåret fra at be-
grænse eller forbyde gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse samfund, så
længe der ikke foretages handlinger eller læres noget, der strider mod sæde-
ligheden eller den offentlige orden.
Religionsfriheden efter § 67 er ikke ubegrænset, idet lovgivningsmagten er
indrømmet en adgang til at fastsætte de rammer for religionsfriheden, som
hensynet til sædeligheden eller den offentlige orden tilsiger.
Alf Ross bl.a. anfører følgende om handlinger, der strider mod sædelighe-
den eller den offentlige orden (Alf Ross, a.st., side 755f):
”Herunder må først og fremmest falde alle de krav der følger af
retsordenen for så vidt denne ikke specielt vedrører religiøse eller
kirkelige forhold. Det er således klart at et religiøst samfund ikke
kan tolereres hvis det forkynder eller praktiserer den lære at det
er gudvelbehageligt at stjæle, begå blodskam, eller bigami. Det
drejer sig her om handlinger der er strafbare efter den borgerlige
straffelov, og med al respekt for andres religiøse opfattelse kan
det naturligvis ikke tolereres at man i religionens navn skulle
kunne sætte sig ud over landets love. Det er ikke troen, men dens
praktiske konsekvenser, der fordømmes.
[…]
Men sædelighedens og den offentlige ordens krav rækker videre
end retsordenens krav. Dette forbehold må omfatte også handlin-
ger, der uden at være strafbare, dog støder så afgjort an mod al-
mindeligt herskende moralprincipper, at deres foretagelse, især
som led i gudsdyrkelsen, ville vække almindelig forargelse. Såle-
5
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at få oversendt de fortolkningsbidrag, der ligger til grund for ministeriets forståelse af grundlovens § 4 og 67, til kirkeministeren
des ville en sekt ikke kunne gøre krav på beskyttelse efter grdl. §
67 dersom seksuel promiscuitet og bakkantiske orgier indgik som
led i dens gudsdyrkelses ritus.”
Hans Gammeltoft-Hansen anfører, at Ross’ forståelse af § 67 i relation til
moralprincipper utvivlsomt er rigtig, men at det næppe har nogen særlig
praktisk betydning i dag. I det omfang moralprincipperne ikke har fundet
udtryk i retsforskrifter, vil der således næppe være grundlag for at gribe ind,
bl.a. fordi det her ofte vil være vanskeligt med fornøden sikkerhed at kon-
statere en fælles og vidt udbredt moralopfattelse. Gammeltoft-Hansen anfø-
rer endvidere, at hvis f.eks. ”seksuel promiskuitet og bakkantiske orgier”
indgik i en ritus, men uden at der var tale om overtrædelse af bestemmel-
serne om blufærdighedskrænkelse og offentlig forargelse, kan man vanske-
ligt forestille sig, at forbeholdet i § 67 ville blive aktiveret, jf. Hans Gam-
meltoft-Hansen, a.st., side 416 f. Se tilsvarende Michael Hansen Jensen i
Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side 409.
Grundlovens § 67 sætter samlet set den grænse for statsmagten, at den er
afskåret fra at gribe ind over for borgernes gudsdyrkelse i tilslutning til re-
ligiøse samfund, hvis denne indgriben – alene – er begrundet i en afstandta-
gen fra den pågældende trosretning som sådan. Lovgivningsmagten er der-
imod ikke afskåret fra at gennemføre lovgivning, der
berører
gudsdyrkelse,
når lovgivningen ikke har til hensigt at modvirke den berørte gudsdyrkelse,
men er begrundet i varetagelsen af andre hensyn (til beskyttelse af sædelig-
heden eller den offentlige orden). Lovgivningsmagten må i den forbindelse
antages at være overladt et vidt skøn, jf. Michael Hansen Jensen i Jens Peter
Christensen m.fl., a.st., side 408 f., og Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2.
udgave ved Peter Germer (1973), s. 374.
6