Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del
Offentligt
2179170_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150206
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål nr. 1:
”Ka
i istere redegøre for, o der er su dhedsfagligt belæg for at i ds ævre
an-
tallet af personer, der må mødes på offentlige steder yderligere?”
Svar:
Regeringens altoverskyggende hovedprioritet er fortsat at afbøde de alvorlige konse-
kvenser af spredningen af COVID-19 i det danske samfund mest muligt. Det er i vid
udstrækning vurderingen, at de tiltag, der er iværksat mod smittespredning, allerede
har haft en betydelig effekt på danskernes aktiviteter og adfærd, og at de vil bidrage til
at aflaste og afbøde belastningen af sundhedsvæsenet. Det er samtidig helt afgørende,
at myndighederne er rustet til og har de fornødne redskaber til at udføre opgaven med
at modvirke yderligere udbredelse af Coronavirussygdom 2019.
Der bør derfor efter regeringens opfattelse udvises rettidig omhu ved at tilvejebringe
de nødvendige handlemuligheder, hvis der måtte opstå behov for at handle hurtigt og
tage yderligere initiativer for at begrænse smittespredningen og afbøde konsekven-
serne af spredningen.
Regeringen følger naturligvis løbende situationen med henblik på at vurdere, hvilke
tiltag der er nødvendige.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Sundhedsstyrelsen i styrelsens bemærkninger af
25. marts 2020 til lovforslaget, som jeg oversendte til udvalget forud for førstebehand-
lingen, oplyste, at det er styrelsens opfattelse, at de mest effektive tiltag til at hindre
smittespredning under en afbødningsstrategi er adfærdsmæssige tiltag i den brede be-
folkning såsom opprioritering af hygiejne, selvisolation af personer med symptomer på
luftvejsinfektioner bredt set, samt generelle tiltag til at hindre tætheden af mennesker
i det offentlige rum, f.eks. i offentlig transport, herunder øget brug af hjemmearbejde
og aflysning/udskydelse af arrangementer med større forsamlinger.
Jeg skal desude be ærke, at Su dhedsstyrelse i publikatio e ”COVID-19
i Dan-
mark
Epidemiens første bølge. Status og strategi. Version 23. marts 2020”,
anbefa-
ler, at personer holder fysisk afstand og mindsker sociale aktiviteter
herunder und-
går kontakt mellem mange mennesker - for at undgå smittespredning. Det fremgår
således af publikationen, at:
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at oversende den sundhedsfaglige begrundelse for den fortsatte lukning af folkekirken, til kirkeministeren
2179170_0002.png
”Centralt
i den aktuelle danske strategi er at mindske smittespredning i samfundet
gennem forebyggelsestiltag, der søger at påvirke og ændre borgernes adfærd og ved
at undgå kontakt mellem mange mennesker. Det er helt afgørende med målrettet
kommunikation med adfærdsanvisende råd til befolkningen om bl.a. hygiejne, hen-
syntagen og at holde afstand (social distancering).”
og
”Regering
og Folketing har iværksat en række tiltag, der har til formål at mindske
smitte-spredning i samfundet. En smitsom sygdoms spredningspotentiale kan mind-
skes ved 1) at mindske risikoen for smitte ved hver kontakt 2) at mindske antallet af
ko takter.”
Herudover kan jeg henvise til Statens Serums Instituttets vurdering af det aktuelle smit-
tetryk i Danmark i publikationen:
”Vurderi g af det aktuelle s ittetryk i Da ark i for-
hold til COVID-
9, pr . arts
”,
hvor Statens Serums institut har vurderet smit-
tetrykket ved de allerede igangsatte initiativer (herunder mindre fysisk kontakt mellem
personer og indvirkning på smittetrykket).
Som jeg oplyste under førstebehandlingen af lovforslaget, er regeringen dog bevidst
om, at der ikke nødvendigvis for hvert enkelt element i lovforslaget foreligger den sæd-
vanlige sundhedsfaglige evidens. Det gælder også den grænse, der foreslås i den fore-
slåede ændring af epidemilovens § 6, stk. 1, i lovforslagets § 1, nr. 3. Ikke desto mindre
påtager regeringen sig med lovforslaget det politiske ansvar for at sikre de fremadret-
tede muligheder for hurtigt at kunne handle og skride ind for at begrænse smittespred-
ningen og afbøde konsekvenserne af spredningen.
Om en eventuel udmøntning af lovforslagets § 1, nr. 3, skal jeg samtidig bemærke, at
bestemmelsen kun vil blive udmøntet, såfremt udviklingen i smittespredningen i det
danske samfund eller en uhensigtsmæssig ændring i befolkningens adfærdsmønstre
måtte gøre det nødvendigt at iværksætte yderligere initiativer for at forebygge yderli-
gere smittespredning.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2