Kirkeudvalget 2019-20
KIU Alm.del
Offentligt
2155835_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 30. januar 2020 (KIU alm. del
spørgsmål 23)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for regler og lovgivning, der vedrører sammensætning
af menighedsråd, herunder om der har været overvejelser m.v. i forhold til an-
tallet af præster i menighedsråd?”
Som nævnt i min besvarelse af dags dato af KIU alm. del
spørgsmål 21 frem-
går reglerne om menighedsrådets sammensætning af § 2 i lov om menigheds-
råd (lovbekendtgørelse nr. 771 af 24. juni 2013).
Svar:
Det fremgår her, at menighedsrådet består af mindst fem medlemmer, der væl-
ges efter lov om valg til menighedsråd, og de i pastoratet tjenestemandsansatte
sognepræster samt de overenskomstansatte præster, hvis ansættelse i pastora-
tet har en varighed af et år eller mere. Andre præster end de i stk. 1 nævnte,
der er ansat i pastoratet, og præster, som uden at være ansat i pastoratet yder
bistand ved pastoratets betjening, har ret til uden stemmeret at deltage i me-
nighedsrådets møder.
Antallet af valgte medlemmer fastsættes af menighedsrådet efter antallet af fol-
kekirkemedlemmer i menighedsrådskredsen pr. 1. januar i valgåret som op-
gjort af Danmarks Statistik. Antallet udgør fem for det første tusinde og yderli-
gere et medlem for hvert påbegyndt tusinde, dog ikke over femten i alt.
Har to eller flere sogne fælles menighedsråd, fastsætter det fælles menigheds-
råd antallet af valgte medlemmer i rådet. Rådet må dog højst bestå af summen
af det antal valgte medlemmer, som de deltagende menighedsråd enkeltvis er
berettiget til, og skal mindst bestå af det antal valgte medlemmer, som det sam-
lede antal folkekirkemedlemmer i de deltagende sogne ville berettige til, hvis
sognene udgjorde én samlet menighedsrådskreds. Hvert sogn skal mindst have
1 valgt medlem.
Menighedsrådets beslutninger træffes i møder, og både præster og valgte med-
lemmer af menighedsrådet har stemmeret. Der er dog en række tilfælde, hvor
præsten ikke kan deltage i afstemningen. Reglerne herom fremgår af § 27, stk.
2-4, i lov om menighedsråd, der har følgende ordlyd:
”---
Stk. 2.
Præster kan ikke deltage i afstemningen i sager, der er omfattet af
bestemmelsen i § 38.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Akt nr.: 91101
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 27. februar 2020
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om regler og lovgivning der vedrører sammensætning af menighedsråd, til kirkeministeren
2155835_0002.png
Stk. 3.
Præster kan ikke deltage i afstemningen i sager, der vedrører opfø-
relse af kirker og nedbrydning eller lukning af kirker eller at tage en
kirke delvis ud af brug.
Stk. 4.
Præster kan ikke deltage i menighedsrådets afstemning om indstil-
ling i sager om sogneinddeling, herunder oprettelse af nye sogne, og pa-
storatsinddelingen.”
I 1994 blev der gennemført en modernisering af lov om menighedsråd. Der var
tale om en revision af den tidligere menighedsrådslov, der både omfattede nye
bestemmelser og en ændret struktur. Det var med dette lovforslag, at den nu-
gældende afgrænsning af kredsen af fødte medlemmer af menighedsrådet i lo-
vens § 2, stk. 1 og 2, samt bestemmelserne om præsternes stemmeret i lovens §
27 blev indført.
Det fremgår bl.a. af lovbemærkningerne fra 1994 til L 140 (vedtaget som lov nr.
432 af 1. juni 1994 om menighedsråd), at:
”[…] indeholder lovforslaget en gennemgribende revision af den nugæl-
dende menighedsrådslov med en række nye bestemmelser samt en æn-
dret systematik. Lovforslagets kapitel 1 indeholder bestemmelser om,
hvilke inddelingsmæssige krav i form af sogn eller kirkedistrikt der stil-
les for oprettelse af et menighedsråd, en generel definition af rådets op-
gaver samt bestemmelser om, hvem der er medlemmer af menighedsrå-
det.
Akt nr.:
Side 2
Præsters stemmeret har i flere år været genstand for en løbende debat.
Forslaget indeholder som en konsekvens af den førte debat regler om, at
præster fortsat skal være fødte medlemmer af rådet, hvis deres ansæt-
telse i pastoratet er af længere varighed. Dette betyder, at kun tjeneste-
mandsansatte sognepræster og overenskomstansatte præster, der er an-
sat for en periode af et år eller mere, skal være medlemmer af menig-
hedsrådet i det pastorat, hvor de er ansat.
Disse præster har ret og pligt til at deltage i rådets møder med forslags-,
tale- og stemmeret. Heroverfor står imidlertid en række konkrete til-
fælde, hvor det er fundet formålstjenligt at fjerne præstens stemmeret,
nemlig i sager om liturgi (lovforslagets § 38), i sager om opførelse og
nedbrydning af kirker og i indstillingssager om sogneinddeling og pasto-
ratsinddeling. Baggrunden for, at præsten ikke gøres inhabil i disse sager,
men derimod alene fratages stemmeretten, er, at der er tale om sager,
hvor præstens råd og vejledning har stor betydning, men hvor præstens
stemme dog ikke findes at burde kunne forrykke det flertal i menigheds-
rådet, der er fremgået af det seneste valg.”
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget fra 1994, blev der stillet en
række spørgsmål til kirkeministeren. Det fremgår bl.a. af kirkeministerens svar
af 27. april 1994 til Kirkeudvalget på KIU L 140 - spørgsmål 35, at:
”Præsterne
kan efter forslaget således ikke deltage i afstemningen i sa-
ger, der er omfattet af bestemmelsen i forslagets § 38, hvilket er begrun-
det i, at præsten i disse tilfælde i forvejen har en egentlig vetoret. Præ-
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om regler og lovgivning der vedrører sammensætning af menighedsråd, til kirkeministeren
2155835_0003.png
sterne kan heller ikke deltage i afstemningen i sager vedrørende opfø-
relse af kirker og nedbrydning af kirker og i afstemningen om indstilling i
sager om sogneinddeling, herunder oprettelse af nye sogne og kirkedi-
strikter, og pastoratsinddelingen. Baggrunden for disse to undtagelser er,
at det er fundet hensigtsmæssigt, at præsten ikke i disse sager, der berø-
rer præsters arbejdsområde og ofte har vidtrækkende økonomiske kon-
sekvenser, skal kunne forrykke det flertal i menighedsrådet, der er frem-
gået af det seneste valg.
Jeg finder ikke, at dette er udtryk for
en øget ”kommunalisering” af me-
nighedsrådenes virke, men derimod mener jeg, at der er tale om nogle
fornuftige afgrænsninger i forskellen mellem fødte og valgte medlem-
mer.”
Akt nr.:
Side 3
Rammerne for menighedsrådets arbejde er beskrevet i § 1, stk. 1 og 2, i lov om
menighedsråd.
Bestemmelsen fik sin nugældende formulering ved en lovændring i 2007 (lov
nr. 531 af 6. juni 2007 om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til me-
nighedsråd, lov om folkekirkens økonomi og lov om udnævnelse af biskopper
og om stiftsbåndsløsning.
Med denne lovændring blev menighedsrådslovens § 1 præciseres, så det nu
klart fremgår, at menighedsrådet
valgte medlemmer og præst(er)
har an-
svaret for at lede det kirkelige liv i sognet, såvel for så vidt angår rammerne
som indholdet. Hermed tydeliggøres det, at valgte medlemmer og præst(er) er
forpligtet til at
samvirke
om det kirkelige liv i sognet.
Samtidig blev målet for rådets arbejde fastlagt i et nyt stk. 2 i lovens § 1, hvoref-
ter det påhviler menighedsrådet at arbejde for gode vilkår for evangeliets for-
kyndelse. Ved samme lejlighed blev menighedsrådslovens § 37 præciseret, så
det klart fremgår, at den vedrører præstens forkyndelsesfrihed:
”Præsten
er i
udøvelsen af sin pastorale forpligtelse, herunder sin forkyndelse, sin sjælesorg
og sin undervisning, uafhængig af menighedsrådet.”
Menighedsrådets væsentligste opgave, uanset sognets størrelse, er ikke at ad-
ministrere, men at sikre gode vilkår for evangeliets forkyndelse. Ansvaret for
denne opgave fremgår for præsternes vedkommende af præste- og ordinati-
onsløftet og for de valgte medlemmer af det afgivne menighedsrådsløfte.
Alle menighedsrådsmedlemmer har således ansvar for den lokale menigheds
kirkelige funktioner, men udøver dette på forskellig vis og ud fra forskellige
forudsætninger.
Forskellen i menighedsrådet mellem læg og gejstlig er således ikke en forskel
mellem kirkens ydre rammer (mursten og personale) og kirkens indhold (for-
kyndelsen), men handler om forskellige funktioner inden for såvel rammer
som indhold.
De konkrete målsætninger, som menighedsrådet måtte fastlægge for det kirke-
lige liv i sognet, udmøntes af rådet i den prioritering af opgaverne og de dertil
hørende økonomiske og personalemæssige rammer, som kommer til udtryk i
den årlige budgetlægning. Som et eksempel kan nævnes prioritering mellem
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om regler og lovgivning der vedrører sammensætning af menighedsråd, til kirkeministeren
2155835_0004.png
indsatsen inden for henholdsvis voksen- og børneundervisning
en priorite-
ring, der må foretages ud fra en vurdering af sognets behov og de ressourcer
såvel økonomiske som personalemæssige
der er til rådighed.
Akt nr.:
Side 4
En frugtbar målsætnings- og prioriteringsproces forudsætter et
samvirke
mel-
lem de af menigheden valgte repræsentanter og den/de af menigheden kaldede
præst/præster, som hver har deres baggrund for at kunne bidrage hertil. I
praksis vil en sådan proces ofte inddrage alle kirkens medarbejdere i drøftel-
serne og drage nytte af medarbejdernes forskellige erfaringer. Men ansvaret
hviler på menighedsrådet
de valgte repræsentanter og præsten/præsterne.
Præstens medlemskab af menighedsrådet medvirker til at forpligte præsten på
menighedsrådets drøftelser og beslutninger. Præsten er således forpligtet til
også at deltage i rådets arbejde med økonomi og bygninger. Tilsvarende er de
valgte medlemmer af menighedsrådet forpligtede på at medvirke til at gøre de
konkrete målsætninger for det lokale kirkelige liv til virkelighed.
Menighedsrådslovens § 1 er derfor også tæt forbundet med samme lovs § 37,
som fastsætter, at præsten i sin embedsvirksomhed, herunder den private sjæ-
lesorg, er uafhængig af menighedsrådet.
Der er i realiteten tale om et samvirke og ikke om en fuldstændig uafhængig-
hed. Det gælder allerede direkte, for så vidt angår blandt andet valg af liturgi og
ritualer, og indirekte i alle forhold, hvor præstens virke forudsætter, at der stil-
les økonomiske eller personalemæssige ressourcer til rådighed. For eksempel
har præsten ansvaret for tilrettelæggelsen af konfirmationsforberedelsen, men
de økonomiske rammer for denne undervisning fastsættes af menighedsrådet i
det årlige budget.
Præstens uafhængighed af menighedsrådet er derimod afgørende, for så vidt
angår udøvelsen af præstens pastorale forpligtelse, herunder forkyndelse, sjæ-
lesorg og undervisning. Dette er allerede det juridiske indhold af § 37. Bestem-
melsens ordlyd kan imidlertid lægge op til en forståelse i retning af præstens
fuldstændige uafhængighed af menighedsrådet.
Med ændringen af lovens § 1 og § 37 skete der således en præcisering af be-
stemmelserne, så det blev tydeliggjort, at menighedsrådet og præsten er gensi-
digt forpligtet til at samvirke om målsætningerne for det kirkelige liv i sognet,
at menighedsrådets overordnede ansvar er at sikre gode vilkår for evangeliets
forkyndelse, og at dette ansvar både vedrører rammer (administrative anlig-
gender) og indhold (kirkelige anliggender) samtidig med, at det fastholdes, at
præsten i udøvelsen af sin pastorale forpligtelse er uafhængig af menighedsrå-
det.
Sammenholdes menighedsrådslovens § 1 og § 37 er der således skabt klarhed
om:
·
At det er i et samvirke mellem præst(er) og valgte medlemmer, at mål-
sætningerne for det kirkelige arbejde i sognet drøftes og fastlægges.
Dette er således det samlede menighedsråds ansvar. Præsten har dog et
særligt ansvar for at tilse, at det kirkelige arbejde i sognet grunder sig
på den evangelisk-lutherske bekendelses udtryk for den kristne tro.
KIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om regler og lovgivning der vedrører sammensætning af menighedsråd, til kirkeministeren
2155835_0005.png
·
·
At de opgaver, som de fastlagte målsætninger kaster af sig, fordeles på
menighedsrådets medlemmer og kirkens ansatte, og at præsten i lighed
med menighedsrådets øvrige medlemmer er forpligtet på virkeliggørel-
sen af de besluttede målsætninger og derfor må tage højde herfor i sin
planlægning og prioritering af de opgaver, der falder ind under den pa-
storale forpligtelse. Menighedsrådet har ikke mulighed for at pålægge
præsten at udføre en given opgave, men kan rette henvendelse til det
gejstlige tilsyn herom.
At når opgaverne er fordelt, er præsten uafhængig af menighedsrådet i
selve udførelsen af de opgaver, der henhører under præstens pastorale
forpligtelse.
Akt nr.:
Side 5
Som det fremgår har skiftende regeringer og folketingsflertal således lagt vægt
på, at præsterne i det enkelte pastorat er fødte medlemmer af menighedsrådet,
og at det er i et samvirke mellem præst(er) og valgte medlemmer, at målsæt-
ningerne for det kirkelige arbejde i det enkelte sogn drøftes og fastlægges.
Joy Mogensen
/ Katrine Gunnersø Søndergaard