Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2122262_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. december 2019
J nr.
2019-4419
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. november 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 83 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 83
Kan Svendborg Kraftvarme efter 2024, når kontrakterne med Svendborg Affald
udløber, fortsat køre efter in-house-reglerne? Svendborg Kommune tænkes til den
tid kun at levere omkring 11.000 tons ud af ca. 50.000 tons affald.
Svar
Energistyrelsen har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”På
affaldsområdet betyder den udvidede in-house-regel, at en kommune har mu-
lighed for at tildele opgaver direkte til fx et kommunalt interessentskab, som kom-
munen ejer og kontrollerer (kaldes ”kontrolkriteriet”). Det er endvidere en betingelse
for brugen af den udvidede in house-regel, at selskabet skal udføre mindst 80 pct.
af sin virksomhed for den
pågældende kommune (kaldes ”virksomhedskriteriet”).
Derudover må affaldsselskabet ikke have private investorer som medejere.
Hvis kontrolkriteriet, virksomhedskriteriet og forbuddet mod direkte private kapital-
andele er opfyldt, kan ejerkommunen henvise en opgave til et affaldsselskab, uden
at opgaven skal sendes i udbud. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal opgaven
udbydes på markedet
Det bemærkes, at ovenstående oplysninger tager udgangspunkt i den nuværende
regulering. Der kan naturligvis ikke redegøres for, hvordan reguleringen vil være
efter 2024.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2811
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1