Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2118854_0001.png
5. december 2019
J.nr. 2019 - 10443
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 81 af 11. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om effekt på elbilsalget og på forhold for nuværende ejere af elbiler, såfremt der ikke inden årsskiftet 2019/2020 træffes fornyede beslutninger om de lavere afgifter på elbiler og strøm hertil, til skatteministeren
2118854_0002.png
Spørgsmål
Hvilken effekt på elbilsalget og på forhold for nuværende ejere af elbiler forventer mini-
steren, det vil have, såfremt der inden årsskiftet 2019/2020 ikke træffes fornyede beslut-
ninger om de lavere afgifter på elbiler og strøm hertil?
Svar
Regeringen ønsker at skabe en grøn omstilling af samfundet og er derfor meget opmærk-
som på de udfordringer, der gælder for grøn transport, herunder at elbiler er et vigtigt
skridt på vejen til at opnå CO
2
-reduktion i transportsektoren.
Derfor har regeringen og aftalepartierne bag finansloven for 2020 aftalt at holde bilafgif-
terne for elbiler og andre lavemissionsbiler i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne
fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler.
Med finansloven for 2020 er det således aftalt at forlænge særaftalen om den lave proces-
elafgift til opladning af elbiler med to år, så ordningen gælder frem til og med 2021. Lem-
pelsen vil mindske totalomkostningerne ved at anvende en elbil og dermed øge tilskyndel-
sen til at vælge elbiler.
Særordningen betyder, at el- og plug-in hybrider, for hvilke der oplades erhvervsmæssigt
(fx gennem en erhvervsmæssig tjeneste, såsom CLEVER eller EON), kan opnå den lave
elafgiftssats på 0,4 øre pr. kWh til opladning. Uden forlængelsen af særordningen ville der
fra 2020 gælde den almindelige elafgiftssats for al opladning, det vil sige den sats, der også
gælder for husholdningernes elforbrug til lys, komfur mv. I 2019 udgør den almindelige
elafgift 88,4 øre/kWh, men den falder til 78,2 øre/kWh (2019-priser) frem mod 2025
som følge af lempelserne af elafgiften med Energiaftalen fra juni 2018.
For en elbil, som kører 13.000 km årligt, svarende til den gennemsnitlige årskørsel for en
benzinbil, medfører aftalen, at den årlig afgiftsbetaling forbliver på ca. 12-13 kr. (inkl.
moms). Det svarer til en afgiftslempelse i 2020 på ca. 2.750 kr. (inkl. moms) ift. den fulde
elafgift. Til sammenligning betaler en gennemsnitlig nyregistreret benzinbil ved en gen-
nemsnitlig årskørsel godt 5.750 kr. i benzinafgift (inkl. moms).
Med finansloven for 2020 er det endvidere aftalt at fastholde 2019-indfasningsreglerne i
2020, så registreringsafgiften på el- og pluginhybridbiler fortsat udgør 20 pct. af den sam-
lede registreringsafgift, mens bundfradraget forbliver på 40.000 kr. Under gældende regler
vil indfasningen af registreringsafgiften stige fra 20 pct. til 40 pct., mens bundfradraget vil
stige fra 40.000 kr. til 77.500 kr.
Den generelt lempelige registreringsafgift betyder, at elbiler med en værdi på op til
400.000 kr. (inkl. moms) vil betale 0 kr. i registreringsafgift i 2019 og 2020.
I forlængelse heraf kommer Kommissionen for grøn omstilling af personbiler medio
2020 med forslag til en omlægning af bilafgifterne til fremme af grønne biler. Det er hen-
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om effekt på elbilsalget og på forhold for nuværende ejere af elbiler, såfremt der ikke inden årsskiftet 2019/2020 træffes fornyede beslutninger om de lavere afgifter på elbiler og strøm hertil, til skatteministeren
2118854_0003.png
sigten, at der herefter aftales en ny samlet model for bilafgifterne for elbiler og andre lave-
missionsbiler, som skal have virkning fra 2021. Aftaleparterne bag finansloven for 2020
lægger vægt på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne biler, så
de kan bidrage positivt til den grønne omstilling.
Herudover vil regeringen i 2020 fremlægge en klimahandlingsplan, der bl.a. skal sætte fo-
kus på CO
2
-reduktioner i transportsektoren.
Side 3 af 3