Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2110419_0001.png
22. november 2019
J.nr. 2019 - 10756
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 75 af 5. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm., om energiafgifterne kan justeres således, at de mest klimavenlige af fire brændstoffer også bliver de billigste, til skatteministeren
2110419_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af KEF alm. del - svar på spørgsmål 4, hvor det oplyses, at energiafgifterne
for biogas, naturgas, diesel og biodiesel til transport er fastsat ud fra brændstoffernes
energiindhold, hvilket skulle give et incitament til at vælge de mest energiøkonomiske
transportformer, vil ministeren da oplyse, om afgifterne kan justeres således, at de mest
klimavenlige af de fire nævnte brændstoffer også bliver de billigste?
Svar
Som det fremgår af svaret på KEF alm. del
spørgsmål 4, er afgiftsniveauet for energiaf-
gifterne for biogas, naturgas, diesel og biodiesel til transport fastsat ud fra brændstoffer-
nes energiindhold, så satsen er ens pr. GJ. Denne systematik stiller de forskellige brænd-
stoffer ens. En fravigelse af princippet om en ensartet afgift på energiindholdet vil kom-
plicere systemet og give anledning til praktiske vanskeligheder, idet afgifterne løbende vil
skulle justeres i takt med teknologiudviklingen.
Hvis der eksempelvis indføres en særlig sats for gas, der anvendes til transport, der tager
højde for gaskøretøjers lavere energieffektivitet, vil denne sats skulle justeres i takt med, at
teknologien forbedres. Det vil også skulle undersøges, om en fravigelse af princippet om
beskatning baseret på energiindhold kan gennemføres i overensstemmelse med EU´s
statsstøtteregler. Det vurderes på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at justere energi-
afgifterne, så afgiften balanceres efter gennemsnitlige forskelle i energieffektivitet for kø-
retøjer der anvender hhv. gas og diesel som drivmiddel.
Udover energiafgiften pålægges fossile brændstoffer også CO
2
-afgift, som er fastsat på
baggrund af brændstoffernes CO
2
-indhold. Afgiften giver et ensartet incitament til at re-
ducere CO
2
-udledningerne på tværs af sektorer. Afgiften giver således et incitament til at
vælge det mest klimavenlige brændstof, da afgiften vil være mindre for brændstoffer, der
udleder mindre CO
2
. Biobrændstoffer er fritaget for CO
2
-afgift. Afgiftssystemet er såle-
des allerede indrettet, så der gives incitament til at vælge de mest klimavenlige brændstof-
fer.
Det bemærkes dog, at når biogas tilføres naturgasnettet, omfattes biogassen af de almin-
delige afgifter for naturgas, herunder CO
2
-afgift. Det vurderes for nuværende ikke at være
muligt at fritage biogas leveret via naturgasnettet for CO
2
-afgift. Det skyldes blandt andet,
at det vurderes at ville medføre kontrolproblemer for skattemyndighederne, da en afgifts-
differentiering vil skulle baseres på certifikatordninger, som også skal omfatte udenlandsk
produceret biogas, som skattemyndighederne ikke har mulighed for at kontrollere. Afgif-
terne på biogas skal imidlertid ses i sammenhæng med den meget betydelige støtte, der
gives til biogas. Denne støtte kommer også forbrugerne af biogas til gode i form af lavere
priser.
Side 2 af 2