Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2115440_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. november 2019
J nr.
2019-4229
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. november 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 72 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 71
Vil ministeren give en status på implementeringen af VLAK-regeringens klima- og
luftudspil ”Sammen om en grønnere fremtid”? Status bedes opgjort
i en tabel, hvor
der redegøres for samtlige 38 initiativer med hensyn til behov for følgelovgivning,
forhandling, provenukonsekvenser, status på implementeringen og hvad S-
regeringen har gjort siden sin tiltræden?
Svar
Klimaforandringerne er verdens måske største udfordring til dato. Hvis vi ikke gør
nok nu, vil det få uoverkommelige konsekvenser særligt for de kommende genera-
tioner. Det kræver, at lande som Danmark går forrest og tager markante skridt for
at reducere udledningerne af drivhusgasser.
Desværre har klimaområdet været systematisk underprioriteret i Venstres rege-
ringstid. Det betyder bl.a., at vi på nuværende tidspunkt ikke er i nærheden af at
være på rette vej i Danmarks kamp mod klimaforandringer. Grøn realisme og skri-
vebordsøvelser har gjort, at der venter et enormt arbejde forude, hvis vi skal tilbage
på sporet.
Denne regering tager skeen i den anden hånd. Med regeringens 70-
procentsmålsætning viser vi, at vi tør gå forrest og forpligte os til et af de mest am-
bitiøse nationale klimamål i verden. Det giver en klar retning for alle samfundets
aktører. Og det giver os mulighed for at komme tilbage på rette spor i klimakam-
pen.
Regeringen har været i arbejdstøjet fra dag ét. Vi har indkaldt til forhandlinger om
en ny, bindende klimalov. Vi har etableret 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet.
Vi har sammen med alle Folketingets partier fordoblet den øremærkede støtte til
grøn forskning og udvikling i 2020. Og vi har gjort den politiske infrastruktur langt
grønnere, så alle ministerier tænker i samme grønne retning.
Regeringens 70 pct. målsætning kommer til at indebære markante reduktioner frem
mod 2030. Til sammenligning er den samlede reduktionseffekt af VLAK-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om en status på implementeringen af VLAK-regeringens klima- og luftudspil Sammen om en grønnere fremtid, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115440_0002.png
regeringens 38 initiativer, som er skitseret i tabel 1 neden for, anslået til ca. 2 mio.
ton CO
2
-ækv. i 2030, jf. EFK 2018-19 alm. del spm. 13. Store dele af den beregne-
de effekt stammer endda fra målsætninger ved. personbiler og busser, der ikke
blev understøttet af konkret regulering.
Tabel 1
Klima- og luftudspil
Pro-
venu
kon-
se-
kven
ser
1
Initiativ
Følge-
lovgivning
Forhandling
Status for im-
plementering
Den sidste benzin- og die-
selbil skal være solgt i
2030
Stop for salg af nye benzin-
og dieselbiler i 2030 og for
nye plug-in hybridbiler fra
2035
Kommission skal vise vejen
Ingen registreringsafgift på
grønne biler under 400.000 i
2019 og 2020
Lavere beskatning af grøn-
ne firmabiler
Det skal være hurtigere at
oplade sin lavemissionsbil
Bedre muligheder for kom-
munerne for at give lave-
missionsbiler rabat på par-
kering
Sikkerhed for parkerings-
pladser til lavemissionsbiler
med opladning
Kommunerne kan give tilla-
delse til kørsel i busbaner
for lavemissionsbiler
VLAK-regering
understøttede
ikke dette mål
med konkret re-
gulering
Nedsat februar
2019
Lovforslag ved-
taget
Ikke
implementeret
Ikke
implementeret
Bekendtgørelse
udstedt i februar
2019
Ikke
implementeret
Bekendtgørelse
udstedt i marts
2019
1
Ingen
Ingen
Ingen
2
3
4
5
Ingen
Lovgivning
Lovgivning
Bekendtgø-
relse
Bekendtgø-
relse
Ingen
Drøftelser
Drøftelser
Drøftelser
Ingen
Ja
Ja
Ja
6
Ingen
Ingen
7
Ingen
Bekendtgø-
relse
Aftale med
kommunerne
Ingen
VLAK-regering
har lagt op til
udmøntning af
forskningsre-
serven for
2021.
Ingen
8
Ingen
9
Forskning i elbilers samspil
med energisystemet
Ingen
Ingen
Ikke
implementeret
Renere transport i by og
på land
Slut med udledning af CO2
og luftforurening fra busser i
byerne fra 2030
Aftale med
kommu-
ner/regioner
VLAK-regering
understøttede
ikke dette mål
med konkret re-
gulering
L191 vedtaget
2019. Tværmini-
steriel arbejds-
gruppe mhp. den
konkrete ud-
møntning af digi-
talisering nedsat.
LF på lovpro-
gram 19/20
Bekendtgørelse
ændret i juli
2019
Lov nr. 557 af 7.
maj 2019. Ikraft-
10
Ingen
Ingen
11
Ren luft i de store byer
miljøzoner up to date
Lovgivning
FL19
Ja
12a
12b
Benzin- og diesel skal ud af
taxidriften inden 2030
(Stramme energikravene til
nye taxier)
Benzin- og diesel skal ud af
taxidriften inden 2030 (Ga-
Bekendtgø-
relse
Lovgivning
Ingen
Taxiaftalepar-
tier bag taxilo-
Ja
Ingen
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om en status på implementeringen af VLAK-regeringens klima- og luftudspil Sammen om en grønnere fremtid, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115440_0003.png
ranti for taxilicens til vogn-
mænd med nulemissionsta-
xier)
13
Fordele for grønne taxier
Bekendtgø-
relse
Bekendtgø-
relse
ven
træden 1. juli
2019.
Bekendtgørelse
ændret marts
2019
Trådt i kraft 1.
februar og ind-
stillet 1. juli
Tværministeriel
arbejdsgruppe
nedsat. Projekter
igangsat.
Udrulning i 2020
Lovforslag frem-
sat november
2019
Ingen
Ingen
14
Højere skrotpræmie til gam-
le dieselbiler
FL19
Ja
15
Det skal være slut med
NOx-snyd
Al ny asfalt på statens veje
skal være klimavenlig
Mere biobrændstof i benzin
og diesel
Mere miljøvenlig skibsfart
på hav og i havn
Mere miljøvenlig krydstogt-
turisme i Østersøen
Overvågning af svovludled-
ning i danske farvande
Et effektivt og moderne
landbrug
Mindre ammoniak i luften
Ingen
FL19
Ja
16
Ingen
Ingen
Forhandlet i
2012-
energiforligs-
kreds
Ja
17
Lovgivning
Ja
18
19
Ingen
Ingen
FL19
FL19
Ja
Ja
Arbejde igangsat
Overvågning
iværksat
20
Ingen
2
FL20
Ja
21
Forbedring af biogasanlæg-
gene
Evt. lovgiv-
ning
FL19
Ja
22
23
Luft- og klimavenlig
teknologi i svinestalde
Styrket klimaforskning
Bekendtgø-
relse
FL19
Ja
Udvalg forventes
nedsat ultimo
2019
Arbejde vedr.
måleprogram
igangsat 2019.
Evt. lovforslag
vedr. miljøkrav
fremsættes se-
nere.
Bekendtgørelse
forventes ud-
stedt primo 2022
Er udmøntet
Initiativet ikke
finansieret af
VLAK-regering.
Initiativets sigte
forsøges tilgode-
set i andre pro-
jekter.
Forventes åbnet
for ansøgninger
primo 2020
Etableret oktober
2019
Forhandles separat (udmøntning af forsk-
ningsreserven i 2018)
24
Fremme af præcisionsland-
brug
Ingen
Ingen
Ingen
25
26
Jordfordelingsfond med fo-
kus på miljø, klima og natur
Partnerskab med erhvervet
Grøn omstilling af boliger
og erhverv
Gamle brændeovne skrottes
ved ejerskifte
Skrotpræmie til gamle
brændeovne
Strammere krav til klima-
skadelige gasser i kølean-
læg
Strategi for udvikling af gas-
systemet
Vi kan alle gøre en indsats
for klimaet
Adfærdskampagne med
klimamærkning
Klimaaktiviteter for dansker-
ne
Aftalt med S og DF (hjælpepakke til land-
bruget)
Ingen
Ingen
Ingen
27
28
Lovgivning
Bekendtgø-
relse
Bekendtgø-
relse
FL20
FL19
Ja
Ja
På lovprogram
19/20
Igangsat
Indbudgetteres
på FFL21, og
bekendtgørelse
udstedes 1. ja-
nuar 2021.
Igangsat i 2019
29
FFL21
Ja
30
Ingen
Ingen
Ingen
31
32
Ingen
Ingen
FL19
FL19
Ja
Ja
Igangsat i 2019
Igangsat i 2019
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om en status på implementeringen af VLAK-regeringens klima- og luftudspil Sammen om en grønnere fremtid, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115440_0004.png
Kurs mod et klimaneutralt
Danmark i 2050
VLAK-regering
lagde op til
udmøntning
via forsknings-
reserven for
2021
Ingen
Ikke implemente-
ret
33
Forskningsindsats for CO2-
optag og -lagring
Ingen
Ingen
34
Brug af CO2-optag i klima-
indsatsen
Analyse til forbedrede opgø-
relser af CO2-optag i jord og
skov
En virkningsfuld klima-
indsats
Annullering af CO2-kvoter
Flere penge til klima i 2026-
2030
Løbende opfølgning på ind-
satsen
Ingen
-
Ikke implemente-
ret
Analyser igang-
sat
35
Ingen
FL19
Ja
36
37
38
Ingen
Ingen
Ingen
ingen
Ingen
Ingen
Ja
Ingen
Ingen
Ikke implemente-
ret
Udmøntes sene-
re
-
Sdf Noter: 1) Provenumæssige konsekvenser omfatter provenukonsekvenser ved det oprindelige tiltag, hvor de provenumæssige
konsekvenser kunne konkretiseres på daværende tidspunkt. 2) Afventer udvalgets anbefalinger
Kilder: SKM, MFVM, KEFM, TRM, FM
.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4