Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2115092_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. november 2019
J nr.
2019-566
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. november 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 70 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 70
Ministeren anmodes om
side for side
at kommentere den præsentation, Wind
Denmark anvendte ved sit foretræde for udvalget den 31. oktober 2019, jf. KEF
alm. del
bilag 46.
Svar
Wind Denmark har i materialet en række gennemgående temaer, som jeg vil gen-
nemgå og kommentere i det følgende. Det vurderes derfor ikke nødvendigt at
kommentere materialet side for side.
Tema 1
Anvendelse af IEAs resultater om finansieringsomkostninger for havvind
Wind Denmark fremstiller en figur, der baserer sig på resultater fra Det Internatio-
nale Energiagenturs ("IEA") seneste rapport
Offshore Wind Outlook 2019
("OWO"),
som blev lanceret i København d. 25. oktober.
Wind Denmark anvender figurens resultater i en række sider af materialet til at
anskueliggøre, hvilken betydning specifikke valg for støttemodellen har for omkost-
ningerne forbundet med produktion af havvindenergi. Figuren fremsætter en indika-
tiv illustration af de gennemsnitlige omkostninger på globalt plan ved produktion af
havvindenergi ud fra, hvor dyrt det er at rejse kapital til et havvindmølleprojekt (hhv.
8 pct. og 4 pct.). Scenariet på 8 pct. repræsenterer de globale, gennemsnitlige fi-
nansieringsomkostninger, hvis investor er underlagt relativt stor markedsrisiko ift.
havvindmølleinvestering, mens 4 pct.-scenariet repræsenterer finansieringsom-
kostningerne ved relativt lav risiko,
jf. OWO, s. 42.
Finansieringsomkostningerne ved et havvindprojekt er meget vigtige og tegner sig
for næsten halvdelen af de samlede produktionsomkostninger,
jf. OWO, s. 25.
I
Europa har udviklere af havvindprojekter draget fordel af tre overordnede forhold,
som har givet mulighed for lave finansieringsomkostninger: (1) vindpotentialer og
effektiv systemintegration af havvind, som har givet anledning til nogle af de høje-
ste kapacitetsfaktorer i verden,
jf. OWO, s. 21;
(2) lave renter og gældsrisikopræ-
mier,
jf. OWO, s. 41;
og (3) medlemslandene med støttende politiske rammer og
langsigtede visioner for havvind,
jf. OWO, s. 41.
På baggrund af IEAs 2018 estima-
ter for gælds- og egenkapitalomkostninger betyder det, at en investor i Europa
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om kommentarer til materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 31/10-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115092_0002.png
kunne opnå gennemsnitlige finansieringsomkostninger på under 4 pct. (selv med
1
høje risikopræmier) . Dertil kommer det, at Danmark i sig selv har nogle af de lave-
2
ste finansieringsomkostninger ved vindenergi i Europa. De lave europæiske finan-
sieringsomkostninger for havvind er endvidere opnået på tværs af forskelligheder i
medlemslandenes rammer for statslig støtte og langsigtede visioner for havvind. De
seneste støttefrie havvindbud viser, at investorerne i visse tilfælde er villige til at
påtage sig den fulde markedsrisiko ved havvindproduktion. Et støttefrit projekt vil
dog alt andet lige være forbundet med øgede finansieringsomkostninger, da projek-
tets investorer vil kræve et højere afkast, og långivere kræve mere restriktive ud-
lånsvilkår. Størrelsesordnen for, hvor meget finansieringsomkostningerne øges ved
et støttefrit projekt frem for et støttet projekt, er imidlertid uklar,
jf. OWO, s. 41.
Wind Denmark fremfører i materialet en indikativ illustration af effekten på produkti-
onsomkostningerne for havvind ved valg af en given støttemodel. Det anføres ved
anvendelse af FPT-modellen, at finansieringsomkostningerne isoleret set vil være
højere (dvs. ”fordyrende”) ift. omkostninger
ved anvendelse af CfD-modellen (dvs.
”billiggørende”). Dette er i udgangspunktet korrekt, men det vurderes dog misvi-
sende at associere anvendelsen af FPT-modellen til at medføre finansieringsom-
kostninger svarende til 8 pct., mens anvendelsen af CfD-modellen medfører finan-
sieringsomkostninger svarende til 4 pct. Jf. ovenfor har Europa i forvejen lave gen-
nemsnitlige finansieringsomkostninger for havvindprojekter (muligvis også under 4
pct. ved høj markedsrisiko), og størrelsesordenen af, hvor meget finansieringsom-
kostningerne øges ved større risikoeksponering er uvist.
Tema 2
Valg af støttemodel påvirker et projekts finansieringsomkostninger
Valget af støttemodel kan påvirke en havvindmølleinvestors finansieringsomkost-
ninger for et givent projekt. Det skyldes hovedsageligt, at der med valget af støtte-
model tages stilling til, hvem der skal påtage sig risikoen for indtægtsudsving ved
en havvindmøllepark: investor eller staten. Dette er i sidste ende et politisk valg.
Ved en CfD-model påtager staten sig budgetrisiko, da støtteudgifterne afhænger af
elprisens udvikling over tid, mens producenten sikres en stabil produktionsindtje-
ning. Omvendt påtager producenten sig indtægtsrisiko ved FPT-modellen, da deres
afregningspris pr. produceret kWh afhænger af elprisens udvikling, mens staten
sikres budgetsikkerhed ift. støttebetalinger. Samlet set betyder det, at staten ved
anvendelse af en CfD-model kan forvente lavere støtteudgifter sammenlignet med
en FPT-model, da staten afdækker noget af elprisrisikoen for producenterne og
dermed sikrer dem en stabil indtjening over tid. De lavere forventede støtteudgifter
1
Det er estimeret, at investorer i 2018 på europæiske markeder havde en gældsomkostnin-
ger på ca. 2,75 pct. ved lav risiko, og ca. 3 pct. ved høj risiko, samtidig med egenkapitalom-
kostninger på ca. 3-7 pct.,
jf. OWO, s. 41.
Under antagelse om en standard 75 pct. gæld-til-
egenkapital finansiering (såkaldt
debt-to-equity ratio),
medfører det gennemsnitlige finansie-
ringsomkostninger på lavere end 4 pct.
2
AURES,
Effect of auctions on financing conditions for renewable energy,
Report D5.1, Maj
2019
Side
2/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om kommentarer til materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 31/10-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115092_0003.png
modsvares af en risiko for budgetskred, hvis elprisen udvikler sig lavere end forven-
tet over støtteperioden.
I forlængelse af FPT- og CfD-modellens forskelligheder ift. hvem der pålægges
risikoen ved indtægtsudsving ved en havvindmøllepark, gives der dermed også
forskellige produktionsincitamenter for investor. Ved CfD-modellen er investor ga-
ranteret en fast afregningspris for hver produceret kWh strøm uanset markedspri-
sen for el. Det betyder, at investor har incitament til at bygge et havvindmøllean-
læg, der kan producere så meget strøm som muligt
selv i tidspunkter hvor mar-
kedet har en meget lille efterspørgsel efter strøm (dvs. markedsprisen er lav)
eftersom anlægget afregner den producerede mængde til en fast pris. Ved FPT-
modellen er dette omvendt, da investors afregningspris følger markedsprisens ud-
vikling. Dermed tilskyndes investor at tilrettelægge design og produktion for anlæg-
get således, at det maksimerer markedsværdien af den producerede strøm. Med
andre ord tilskyndes investor at producere strøm, når den har størst samfunds-
mæssig værdi.
Med afsæt i ovenstående redegørelse er egenskaberne for hhv. FPT- og CfD-
modellen mere nuancerede, end Wind Denmark umiddelbart beskriver i deres ma-
teriale. For eksempel opstiller Wind Denmark FPT-modellen
som ”dyr finansiering”
og CfD-modellen
som ”billig finansiering”.
Det er ikke entydigt rigtigt, da staten ved
CfD-modellen bærer budgetrisikoen, hvis elprisen udvikler sig lavere end forudsat.
Dermed kan CfD-modellen i nogle tilfælde blive en dyrere finansieringsmodel end
FPT-modellen. Det omvendte kan dog også være tilfældet, såfremt elprisen udvik-
ler sig højere end forventet. Faktum er, at omkostningen for finansiering ved CfD-
modellen er usikker og kendes ikke før endt støtteperiode.
Tema 3
– Ikke anbefalelsesværdig ”kombineret model” (side 6)
Wind Denmark fremfører, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ikke vurderer
den kombinerede model anbefalelsesværdig til anvendelse i udbuddet for Thor
havvindmøllepark, men årsagen herfor er efterfølgende misrepræsenteret. Wind
Denmark tilskriver bl.a. uhensigtsmæssigheden ved en kombineret model, at
”…
positive FPT-bud vurderes at få svært ved at slå CfD-bud…”.
Dette udsagn har ikke
dannet grundlag for regeringens vurdering af modellens uhensigtsmæssighed.
Omvendt har regeringen vurderet, at usikkerhederne forbundet med at fastlægge
de afgørende forudsætninger for sammenligning er så betydelige, at modellens
evne til retvisende at sammenligne tilbuddene ikke vurderes tilstrækkelig. Staten
tvinges således med den kombinerede model til at foretage en række usikre valg,
der i sidste ende kan resultere i en uhensigtsmæssig og ikke tilsigtet favorisering af
en given støttemodel.
Tema 4
Nulbud og negative bud er uhensigtsmæssige
Det blev i forligskredsen drøftet, hvorvidt der ifm. valg af støttemodel skulle tillades
indgivelser af støttefrie tilbud (såkaldte
nulbud
og
negative bud),
hvor budgiveren
frasiger sig enhver form for støtte over hele perioden og tilbyder en engangsbeta-
Side
3/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om kommentarer til materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 31/10-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115092_0004.png
ling, der tilfalder staten. Formålet med en engangsbetaling var at implementere et
tildelingskriterium, der entydigt prioriterede over flere støttefrie tilbud. Hertil blev det
drøftet, hvorvidt et støttefrit tilbud skulle foretrækkes frem for ethvert bud på CfD-
afregningspris, og at den højeste engangsbetaling foretrækkes.
Et argument for tilladelsen af negative bud kunne være, at et sådan tilbud med fuld
sikkerhed repræsenterer en indikation af, at havvinden kan produceres støttefrit.
Producenten viser altså med et støttefrit tilbud, at de selv kan håndtere de mar-
kedsrisici, der er forbundet med deres elproduktion uden enhver form for statslig
garanteret afregningspris. Det vurderes alt andet lige, at dette i større grad afspejler
konkurrencedygtighed på markedsvilkår.
Tema 5
Valg af referencepris (elspotpris vs. havvindvægtet)
Producenten vil med CfD-modellens årsafregnede referencepris have et incitament
til at maksimere indtægten, uafhængig af om referenceprisen baseres på årsgen-
nemsnittet af spotprisen eller den havvindvægtede elpris. Producenten vil dermed
have incitament til at tilrettelægge design og produktion efter spotprisen. Producen-
tens konkrete tilrettelæggelse vil dog afhænge af, hvorvidt producenten tildeles
støtte via en referencepris baseret på årsgennemsnittet af spotprisen frem for den
havvindvægtede elpris. Det skyldes, at der på sigt kan forekomme en forøget
skævvridning mellem spotprisen og den havvindvægtede elpris. Hvis en sådan
situation forekommer, vil producenten (alt andet lige) få tildelt mindre støttetillæg
over tid, hvis referenceprisen baseres på spotprisen frem for den havvindvægtede.
Dette vil således udgøre en ekstra risiko for producenten. Formålet med at lade
producenten være eksponeret for denne ekstra risiko er blevet belyst i et notat
fremsendt til forligskredsen d. 4. november 2019.
Derudover er den havvindvægtede gennemsnitselpris generelt lavere end spotgen-
nemsnittet, da havvind typisk produceres, når elprisen er lav. Hvis referenceprisen
baseres på den havvindvægtede elpris betyder det en lavere referencepris end hvis
spotprisen bruges. Det vil isoleret set betyde, at CfD-budpriserne må forventes at
være højere, hvis referenceprisen baseres på elspotprisen. Det er der to årsager til:
1.
Elspotprisen er højere end den havvindvægtede elpris. Hvis som eksempel
elspotprisen igennem hele perioden er 5 øre højere end den havvindvægtede
elpris, skal CfD-buddet baseret på elspotpris være 5 øre højere for at opnå
samme støtteindtægt. Dermed er der tale om niveauforskydning, fordi højere
CfD-bud modsvares af, at støttebetalingen udregnes pba. højere elspotpris.
Statens støtteudgifter forøges derfor isoleret set ikke ved denne effekt.
Brug af elspotprisen eksponerer producenten for forøgede downliftsproblemer.
Det vil forøge støttebehovet at afdække denne risiko. Størrelsen af det for-
øgede støttebehov afhænger dels af producentens forventning til de langsig-
tede downliftsproblemer, samt i hvor stor grad producenten kan foretage mod-
virkende tiltag for at imødekomme dette– fx ved at indtænke nye designløs-
ninger eller teknologier, der alt andet lige kan reducere downliftsrisici.
2.
Side
4/5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om kommentarer til materiale fra Wind Denmark ifm. foretræde for udvalget den 31/10-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2115092_0005.png
På baggrund af ovenstående er Wind Denmarks illustration på side 12, hvori det
anføres,
at producenten kun får en brøkdel af ”det man har brug for”, hvis referen-
ceprisen baseres på elspotprisen, således ikke umiddelbart korrekt, da producen-
ten primært blot vil niveauforskyde sin budpris,
jf. effekten nævnt pkt. 1.
Tema 6
Forøgelse af risikoplacering hos producenten frem for staten
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at en forøget risikoplacering hos
havvindproducenterne (dvs. eksponering overfor elprisens udvikling via en referen-
cepris udregnet på årsniveau og baseret på elspotprisen) er hensigtsmæssig, ef-
tersom producenterne dermed tilskyndes og har mulighed for at indtænke anlægs-
designløsninger, der i større grad producerer, når strømmen har størst samfunds-
mæssig værdi og kan imødekomme eventuelle langsigtede forøgelser i downliftsri-
sici. Risikoen går ikke væk, hvis den afløftes fra producenterne
den flyttes bare til
staten. Hertil er det dog korrekt, at staten billigst kan håndtere risikoen forbundet
med elprisens langsigtede udvikling. Derfor blev det også vurderet mest hensigts-
mæssigt, at der fortsat skulle anvendes en CfD støttemodel som sikrer, at investo-
ren har risikodækning for sin investering på sigt.
Jeg håber, at Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget finder ovenstående kommen-
tering på Wind Denmarks materiale tilfredsstillende.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
5/5