Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2263987_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. oktober 2020
J nr.
2020-4344
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 536 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 536
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Born-
holms Havvind m.fl. i forbindelse med foretrædet den 24. september 2020 om at
fremme lokalt forankret kystnær havvindsbaseret energiproduktion, jf. KEF alm. del
- bilag 441, 459, 460 og 463.
Svar
Det fremgår af materialet, som Bornholms Initiativgruppe har fremsendt, at Born-
holms Havvind ønsker at etablere en lokal- og folkeejet 90-100 MW kystnær hav-
vindmøllepark 8-10 km ud for Bornholms sydkyst med idriftsættelse allerede i 2025.
Materialet kommer ind på følgende emner, som jeg hermed vil kommentere på:
1.
2.
3.
ophævelse af statslige arealreservationer,
garanti for lokalt medejerskab, og
lige vilkår for havvindsprojekter etableret gennem statslige udbud og åben
dør-ordningen.
1. Ophævelse af statslige reservationer
Bornholms Initiativgruppe foreslår, at de statslige arealreservationer ophæves på
betingelse af, at der alene gives tilladelse til at udvikle havvindsprojekter i de områ-
der, der har en solid lokal forankring.
De statslige arealreservationer har til formål at begrænse arealhamstring og sikre
optimale vilkår for fremadrettet udbygning af havvind gennem statslige udbud.
Planlægningen af udbygningen af havvind gennem statslige udbud i de danske far-
vande er i fuld gang. Det sker som opfølgning på både energiaftalen 2018 samt Kli-
maaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020, hvor vi med beslutningen
om fremrykning og placering af Hesselø Havvindmøllepark med en kapacitet på
mellem 800-1.200 MW og to energiøer i hhv. Nordsøen og på Bornholm med i alt 5
GW tilkoblet
og på sigt 10 GW fsva. Nordsøen, har igangsat en ny epoke for hav-
vind med energiøer i Danmark. Etableringen af energiøerne er betingede af renta-
bilitet, som bl.a. kræver, at der sikres tilstrækkelige afsætningsmuligheder for den
producerede grønne strøm.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2811
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om kommentar til materiale fra Bornholms Havvinds foretræde for udvalget den 24/9-20 om at fremme lokalt forankret kystnær havvindsbaseret energiproduktion, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2263987_0002.png
I lyset af at vi med klimaaftalen har besluttet inden 2030 at gennemføre en massiv
udbygning med 2 GW havvind omkring energiøen på Bornholm og 3 GW i Nord-
søen med mulighed for yderligere udbygning med flere GW efter 2030, vurderes
det på nuværende tidspunkt ikke hensigtsmæssigt at ophæve de statslige arealre-
servationer. Konkret vil allerede de 2 GW i energiø-projektet ved Bornholm produ-
cere mere strøm end hele det Bornholmske elforbrug på årsbasis.
Det bemærkes endvidere, at det er VE-loven, der regulerer åben dør-ordningen,
som projektet i givet fald ville skulle ansøges igennem. De af Bornholms Initiativ-
gruppe
forslåede ”betingelser” for
at løfte af arealreservationerne, herunder bl.a.
garanti for lokalt medejerskab og kommunal vetoret mm., vil kræve en revision af
åben dør-ordningen, som ville kræve lovændring.
2. Kræv garanti for lokalt medejerskab og juster køberetsordningen
Bornholms Initiativgruppe foreslår, at den kommunale indsigelsesret skærpes til en
vetoret.
For nuværende gælder den kommunale indsigelsesret for kystnære havvindmølle-
parker opstillet under åben dør-ordningen, der planlægges placeret op til 15 km fra
kommunens kyststrækning.
Jeg vil bede Energistyrelsen vurdere hensigtsmæssigheden af en evt. skærpelse af
indsigelsesretten. Dette vil indgå som et delelement i havvindanalysen, som blev
aftalt med energiaftale 2018.
Desuden foreslår Bornholms Initiativgruppe, at køberetsordningen, som foreskrev,
at minimum 20 pct. af projektet blev udbudt til lokale borgere, forøges til fx 50 pct.,
samt at vilkårene for implementeringen af denne forkøbsret revideres, så lokale
borgere og virksomheder tager del allerede i den tidlige projektudvikling.
I forbindelse med udmøntningen af det energipolitiske forlig blev der i 2008 drøftet
muligheden for at hæve andelen i køberetsordningen fra 20 pct. til 33,3 pct. Denne
mulighed blev forelagt Justitsministeriet. Justitsministeriet fandt, at en indskrænk-
ning af vindmølleejerens ejendomsret til 2/3 ville gøre det mindre interessant at op-
stille vindmøller i Danmark, og at en sådan udvidelse af køberetsandele til 33,3 pct.
ville stride mod EU’s frie etableringsret.
Jeg skal derudover henlede opmærksomheden på, at køberetsordningen blev ned-
lagt pr. 1. juni 2020 på baggrund af en analyse, der viste, at køberetsordningen
ikke har levet op til hensigten om at bidrage til øget lokal accept af vindmølleprojek-
ter og dermed udbygning af vedvarende energi. Derfor blev energiforligskredsen i
efteråret 2019 enige om at nedlægge ordningen og erstatte den med blandt andet
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om kommentar til materiale fra Bornholms Havvinds foretræde for udvalget den 24/9-20 om at fremme lokalt forankret kystnær havvindsbaseret energiproduktion, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2263987_0003.png
en VE-bonus og den såkaldte grønne pulje. Analysen kan læses på Energistyrel-
sens hjemmeside
1
. På denne baggrund vil jeg ikke arbejde videre med forslaget om
køberetsordningen.
3. Lige vilkår for havvindsprojekter etableret gennem statslige udbud og åben dør-
ordningen
Bornholms Initiativgruppe ønsker lige vilkår for havvindsprojekter etableret gennem
statslige udbud og åben dør-ordningen og foreslår, at der etableres en garantiord-
ning til dækning af udgifter til projektudvikling i stil med den garantiordning, der på
nuværende tidspunkt findes til dækning af udgifter til projektafklaring. Bornholms
Initiativgruppe ønsker derudover en hurtig og kompetent sagsbehandling af ansøg-
ninger om garantistillelse og øvrige ansøgninger i Energistyrelsen.
Først og fremmest skal det understreges, at der altid er en risiko forbundet med ud-
viklingen af et havvindmølleprojekt for de involverede aktører. Når staten tager initi-
ativ til en havvindmøllepark, ligger risikoen hos staten, indtil projektet overdrages til
en privat aktør i forbindelse med udbud.
Under åben dør-ordningen tager private aktører selv initiativ til et projekt af en selv-
valgt størrelse på en selvvalgt placering. Under åben dør-ordningen ligger risikoen
således hos initiativtageren. Skulle staten stille garanti og dermed påtage sig pro-
jektudviklingsrisikoen for åben dør-projekter, ville staten potentielt påtage sig en
ubegrænset risiko uden at have indflydelse på projektet. Jeg mener derfor ikke, at
det vil være hensigtsmæssigt, hvis staten skulle stille garanti for projektudvikling af
åben dør-projekter.
Endelig vil jeg bemærke, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, herunder
Energistyrelsen, altid arbejder for en kompetent og effektiv sagsbehandling af alle
ansøgninger. Derudover har jeg fået oplyst, at der en god, løbende dialog mellem
Bornholms Initiativgruppe for Bornholms Havvind og Energistyrelsen, herunder se-
nest ved møde i Energistyrelsen i august 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
(https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Vindenergi/notat_om_koeberetsordningen.pdf).
Side
3/3