Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2282752_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. november 2020
J nr.
2020 - 4265
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 516 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål 516
Aalborg Portland har sat et unilateralt mål om at reducere sin relative drivhusgas-
udledning pr. ton cement i 2030 med 30 pct. i forhold til i dag, svarende til 660.000
ton CO2 om året med dagens produktion. Skulle Aalborg Portland have reduceret
udledningen i samme takt, som Danmark generelt har målsat, altså med 70 pct. si-
den 1990, ville det betyde en yderligere reduktion på ca. 1.070.000 ton CO2. Vil mi-
nisteren oplyse følgende omkostninger, givet en realistisk skyggepris på reduktio-
ner:
a) Prisen på den årlige reduktion på 1.070.000 ton CO2, som må findes i resten af
samfundet, såfremt Aalborg Portland reducerer sin udledning med 0 pct. i forhold til
70 pct. i 2030?
b) Effekten på arbejdsudbuddet og på BNP, såfremt ovennævnte reduktion på
1.070.000 ton CO2 i 2030 i stedet skal finansieres via indkomstskatten?
c) Virkningen på arbejdsudbuddet og på BNP, såfremt ovennævnte reduktion på
1.070.000 ton CO2 i 2030 i stedet skal finansieres via selskabsskatten?
Svar
Den samfundsmæssige reduktionsomkostning for en reduktion på 1.070.000 ton
CO
2
i året 2030 kan under betydelig usikkerhed skønnes til at være på mellem 1,1-
1,6 mia. kr. Der er til dette skøn benyttet en gennemsnitlig skyggepris på mellem
1.000-1.500 kr./ton, som også benyttes ifm. klimaprogrammet til at skønne over
den samfundsmæssige reduktionsomkostning i 2030 ved realiseringen af 70 pct.-
målsætningen. De reelle omkostninger ved omstilling af Aalborg Portland kan vari-
ere væsentligt fra denne samfundsmæssige gennemsnitsbetragtning.
Der er stor usikkerhed forbundet med at skønne over de samfundsmæssige reduk-
tionsomkostninger. Omkostningerne vil skulle bæres af erhverv, husholdninger
og/eller staten, afhængig af valget af virkemidler. Fx pålægger afgifter og teknologi-
specifikke krav omkostninger for erhverv og forbrugere. Tilskud kan kompensere
for en sådan en omkostning, men medfører samtidig en regning for statskassen,
der i sidste ende vil skulle finansieres af forbrugere og erhverv.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 516: MFU spm. om omkostninger på en realistisk skyggepris på reduktioner af drivhusgasudledning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2282752_0002.png
Fra Skatteministeriet har jeg fået følgende oplysninger, som jeg henholder mig til:
”Hvis
det beregningsmæssigt lægges til grund, at der skal tilvejebringes ny finan-
siering svarende til et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 1,1-1,6 mia. kr. via
en reduktion af
personfradraget,
vil personfradraget skulle nedsættes med mellem
800 og 1.200 kr. fra de nuværende 45.000 kr. (2020-niveau, 2025-regler) til mellem
44.200 og 43.800 kr.,
jf. tabel 1.
En sådan hypotetisk nedsættelse af personfradra-
get skønnes at ville øge arbejdsudbuddet med 300-450 fuldtidspersoner, øge BNP
med 0,2-0,4 mia. kr. årligt og øge indkomstforskellene med 0,03-0,04 pct.-point
målt ved Gini-koefficienten.
Hvis der alternativt forudsættes en tilsvarende finansiering via en forhøjelse af
bundskatten,
vil bundskattesatsen skulle forhøjes med mellem 0,12 og 0,19 pct.-
point fra de nuværende 12,12 pct. (2020-niveau, 2025-regler) til mellem 12,24 og
12,31 pct. En sådan hypotetisk forhøjelse af bundskattesatsen skønnes at ville re-
ducere arbejdsudbuddet med 450-550 fuldtidspersoner, reducere BNP med 0,4-0,5
mia. kr. årligt og reducere indkomstforskellene med ca. 0,01 pct.-point målt ved
Gini-koefficienten.
Tabel 1. Virkninger på provenu, arbejdsudbud, Gini-koefficient og BNP ved hypotetiske stram-
ninger af henholdsvis personfradraget og bundskatten.
Efter til-
Umiddel-
bageløb
bart mer- Efter til-
og ad-
provenu bageløb
færd
Mio. kr.
Personfradraget nedsættes
med 800 kr.
Personfradraget nedsættes
med 1.200 kr.
Bundskattesatsen forhøjes
med 0,12 pct.-point
Bundskattesatsen forhøjes
med 0,19 pct.-point
1.300
2.000
1.600
2.200
1.000
1.500
1.200
1.700
1.100
1.600
1.100
1.600
Ændring i Ændring i
arbejds- Gini-koef- Ændring i
udbud
ficient
BNP
1)
Personer
300
450
-450
-550
Pct.-point
0,03
0,04
-0,01
-0,01
Mio. kr.
200
400
-400
-500
1) De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet.
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i 2025-regler. Ved stramninger af bundskatten forudsættes det, at satsen for det skrå skatteloft
forhøjes tilsvarende satsen for bundskatten.
Kilde: Skatteministeriet. Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2017-data fremskrevet til 2020 med forudsætnin-
gerne i
Økonomisk Redegørelse,
maj 2020
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 516: MFU spm. om omkostninger på en realistisk skyggepris på reduktioner af drivhusgasudledning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2282752_0003.png
En finansiering via en forhøjelse af selskabsskatten vil indebære, at den nuvæ-
rende selskabsskattesats forhøjes fra de nuværende 22 pct. til mellem 22,8-23,2
pct. Det skønnes med betydelig usikkerhed at reducere BNP med mellem 2,8-4,1
mia. kr. årligt og at reducere beskæftigelsen med mellem 250-370 fuldtidsansatte.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3