Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2264968_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 507
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. oktober 2020
J nr.
2020-4262
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 507 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål 507
Vil ministeren i forlængelse af samarbejdsaftalen af 16. september 2020 mellem re-
geringen og Aalborg Portland (https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2020/sep/aalborg-
portland) oplyse følgende:
a) Hvor stor udledning af CO
2
e havde Aalborg Portland i 1990?
b) Hvor mange gratis-kvoter er Aalborg Portland blevet tildelt, og hvad er status i
forhold til, om virksomheden kan eller har ”sparet op”?
c) Hvordan skal rammevilkår og understøttelse forstås, når der i aftalen står, at re-
geringen vil ”understøtte indsatsen (...) herunder ved en dialog om rammevilkår og
ved at understøtte udviklingen af nye teknologiske løsninger, bæredygtige brænds-
ler og produkter”?
Herunder bedes oplyst, om dette kan medføre, at staten reelt
kan få økonomiske udgifter i forbindelse med aftalen med Aalborg Portland, og i gi-
vet fald, hvor store vil disse økonomiske udgifter vil være.
d) Hvad er ministerens konkrete planer for yderligere reduktioner i forhold til at imø-
dekomme en drivhusgasneutral produktion senest i 2050?
e) Har Aalborg Portland ret, når virksomheden udtaler, at der er mulighed for at
regne emissions-reduktioner relativt til produktionen; altså at den totale udledning i
princippet godt kan stige?
Svar
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har ikke et gennemgående overblik over
specifikke virksomheders drivhusgasudledninger i 1990. Aalborg Portland har imid-
lertid oplyst, at deres udledning i 1990 var 1,54 mio. ton CO
2
. I denne sammen-
hæng bemærkes, at Aalborg Portlands produktion i 1990 var lavere end dagens
produktionsniveau.
Herudover kan det oplyses, at
Aalborg Portland er omfattet af EU’s kulstoflækageli-
ste, der en liste for konkurrenceudsatte virksomheder med betydelig risiko for kul-
stoflækage, og får derfor tildelt gratiskvoter. Tabel 1 viser tildelingen af gratiskvoter
til Aalborg Portland i ETS fase 3, hvor det fremgår, at den samlede mængde tildelte
kvoter er mindre end de samlede udledninger over perioden, 2013-2019.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 515: MFU spm. om, hvorvidt Aalborg Portlands unilaterale mål om at reducere sin CO2-udledning med 660.000 ton CO2 i 2030 i forhold til i dag i sidste ende vil betyde en samlet reduktion fra Aalborg Portland i perioden 1990-2030 på omtrent 0 pct., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2264968_0002.png
CO
2
-kvoter klassificeres som finansielle aktiver, som handles i lighed med eksem-
pelvist aktier og obligationer, hvorfor virksomhedens aktuelle beholdning samt han-
delsstrømme heraf er fortrolig og vil svare til indsigt i den enkelte virksomheds
bankbog.
Tabel 1
Oversigt over tildeling af gratiskvoter til Aalborg Portland gennem ETS fase 3
Kvotetildeling
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Samlet
2.094.007
2.051.548
2.008.872
1.966.040
1.923.034
1.879.891
1.836.497
13.759.889
Udledninger (tCO2)
1.647.199
1.718.011
1.780.564
2.054.900
2.277.214
2.190.706
2.189.152
13.857.746
Kvotedækning
446.808
333.537
228.308
-88.860
-354.180
-310.815
-352.655
-97.857
Kilde: Europa-Kommissionen.
Regeringen indgik den 16. september 2020 en samarbejdsaftale med Aalborg Port-
land om at sænke udledningen af drivhusgasser fra den danske cementproduktion.
Det overordnede formål med denne aftale er at sikre dialog og indgå i et samar-
bejde om, at der sker en grøn omstilling i cementindustrien på en måde, hvor pro-
duktionsarbejdspladserne beholdes her i Danmark.
Med samarbejdsaftalen forpligter Aalborg Portland sig til et CO
2
-reduktionsmål på
30 pct. frem mod 2030, svarende til en årlig reduktion på 660.000 ton CO
2
. Et afgø-
rende element i aftalen er, at Aalborg Portland omstiller en større del af deres pro-
duktion til mindre CO
2
-intensive cementtyper. Dette vil, sammen med ændringer i
energiforbruget, betyde, at udledningen per enhed produceret cement reduceres
betydeligt. Aalborg Portlands udledninger i 2030 vil dog fortsat afhænge af udviklin-
gen i deres samlede produktion. Hvis Aalborg Portlands produktion går op, vil de-
res CO
2
-reduktion derfor blive mindre, omvendt vil CO
2
-reduktionen blive større,
hvis produktionen går ned. Der kan i øvrigt henvises til beskrivelse af effekten i
sammenhæng med Basisfremskrivning 2020 på Energistyrelsens hjemmeside
1
.
Regeringen forpligter sig på den anden side til at understøtte udviklingen af nye
teknologiske løsninger, bæredygtige brændsler og produkter, der bl.a. skal bidrage
til at skabe CO
2
-reduktioner i industrien.
Der vil givetvis være omkostninger for staten forbundet med denne teknologiudvik-
ling og -modning. Således er der med
klimaaftalen for energi og industri mv af 22.
1
https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/basisfremskrivninger
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 515: MFU spm. om, hvorvidt Aalborg Portlands unilaterale mål om at reducere sin CO2-udledning med 660.000 ton CO2 i 2030 i forhold til i dag i sidste ende vil betyde en samlet reduktion fra Aalborg Portland i perioden 1990-2030 på omtrent 0 pct., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2264968_0003.png
juni 2020
afsat midler til en målrettet indsats for teknologimodning for bl.a. CO
2
-
fangst, biobrændstoffer, elektrificering og Power-to-X. Der foretages imidlertid ikke
nogen øremærkning af anvendelse af teknologier, hvorfor det heller ikke vil være
retvisende at henføre sådanne statslige udgifter til en specifik virksomheds CO
2
-re-
duktioner.
Vi har i Danmark en række store virksomheder, der både er meget konkurrenceud-
sat og har produktionsprocesser, der udleder meget CO
2
. Dette skal imidlertid ikke
sætte en stopper for at have ambitioner om en grønnere industri og i dette tilfælde
en grønnere cementproduktion. Jeg håber derfor, at denne samarbejdsaftale kan
bane vejen for flere aftaler om konkret klimahandling med andre virksomheder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3