Kim Valentin
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. oktober 2020
J nr.
2020 - 4478
Klima-, energi og forsyningsudvalget har i brev af 21. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 514 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 514
Hvad er ministerens kommentar til påstanden: ”Klimafordelene ved ladehybrider er
direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser
sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste genera-
tion af biler” fra Julia
Poliscanova, direktør for græsrodsorganisationen Clean Ve-
hicles and Emobility? Der henvises til artiklen i JydskeVestkysten den 16. oktober
2019: ”Plug-in-hybrider
i kritisk
søgelys” (https://jv.dk/artikel/plug-in-hybrider-i-kri-
tisk-s%C3%B8gelys).
Svar
Plug-in hybridbiler er biler, der anvender kombinationer af el og benzin eller diesel
som drivmiddel. Plug-in hybridbilerne er endvidere karakteriseret ved at kunne op-
lades med el via et ladekabel i modsætning til de almindelige hybridbiler, der alene
kan tankes med benzin eller diesel.
CO
2
-udledningerne fra plug-in hybridbiler afhænger af, hvor meget af kørslen der
foregår på el. Det konkrete kørselsmønster vil variere med bilernes batteristørrelser
og forbrugernes opladningsvaner mv
Det er forventningen, at danskerne som udgangspunkt ofte vil oplade batteriet, og
dermed køre på el frem for benzin eller diesel. Det skyldes blandet andet, at ca. 70
pct. af danskerne forventes at have mulighed for at kunne oplade eldrevne biler
hjemme, hvilket også vil være billigere frem for at køre på benzin eller diesel. Sam-
tidig er den gennemsnitlige pendlerafstand i Danmark knap 44 km dagligt, hvilket
de fleste nye plug-in hybridbiler i dag kan køre på el.
Energistyrelsen forudsætter, at 65 pct. af kørslen i en plug-in-hybridbil foregår på
el, mens Kommissionen for grøn omstilling af personbiler forudsætter, at 50 pct. af
kørslen i gennemsnit foregår på el. Fælles for forudsætninger er, at de er behæftet
med usikkerhed, men at plug-in hybridbiler forventes at oplades ofte, så en betyde-
lig del af kørslen foregår på el.
I regeringens optik kan plug-in-hybridbiler bidrage til omstillingen af bilparken på
kort og mellemlangt sigt, fordi de giver en fleksibilitet, som mange danskere kan
finde hensigtsmæssig. Eftersom plug-in hybridbilerne forventes at være en over-
gangsløsning, lægger regeringen op til hurtigere at indfase plug-in hybridbiler end
elbiler i afgiftssystem. Regeringen lægger samtidig op til, at plug-in hybridbiler defi-
neres ved et CO
2
-udslip på mellem 0 og 50 gram pr. km
i henhold til EU’s definition.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2