Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2262108_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. oktober 2020
J nr.
2020-4131
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 503 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål 503
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med målet i den kommende nye
telelov om at reducere brug af forhåndsregulering og gradvis overgå til almindelig
konkurrenceregulering, når Erhvervsstyrelsen i en markedsanalyse lægger op til at
forhåndsregulere 18 teleudbydere på 21 geografiske delmarkeder på bredbånds-
området mod tidligere kun én teleudbyder på ét nationalt marked?
Svar
Det er ikke et udtrykkeligt mål i den kommende telelov at reducere brugen af for-
håndsregulering og gradvis overgå til almindelig konkurrenceregulering
Lovforslaget indeholder dog et overordnet mål om, at forhåndsregulerende forplig-
telser kun pålægges eller opretholdes, når dette er behørigt begrundet i forholdene
på telemarkedet.
Baggrunden herfor er et ønske om på sigt at overgå fra den sektorspecifikke kon-
kurrenceregulering til en deregulering af markedet og dermed den almindelige kon-
kurrenceregulering i overensstemmelse med de bagvedliggende hensyn med EU-
reguleringen og den nationale lovgivning.
Telelovgivningen og Erhvervsstyrelsens markedsundersøgelser har gennem årene
medført en gradvis deregulering af en lang række delmarkeder i overensstemmelse
med det overordnede mål og de bagvedliggende hensyn med den sektorspecifikke
konkurrenceregulering. Der er således i dag kun markederne for bredbånd og ter-
minering af taleopkald i fastnet henholdsvis mobilnet, der er underlagt sektorspeci-
fik konkurrenceregulering.
Erhvervsstyrelsen har som uafhængig konkurrencemyndighed på teleområdet an-
svaret for den konkrete udmøntning af reglerne, herunder gennemførelsen af mar-
kedsundersøgelser af det danske bredbåndsmarked. Som led i markedsundersø-
gelserne analyserer Erhvervsstyrelsen konkurrencesituationen på en række af-
grænsede delmarkeder, herunder om markedet er nationalt eller skal deles op i
mindre geografiske delmarkeder. Erhvervsstyrelsen skal i denne forbindelse i hen-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 503: MFU spm., om det er i overensstemmelse med målet i den kommende nye telelov, når Erhvervsstyrelsen i en markedsanalyse lægger op til at forhåndsregulere 18 teleudbydere på 21 geografiske delmarkeder på bredbåndsområdet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2262108_0002.png
hold til teleloven tage nøje hensyn til eventuelle retningslinjer, henstillinger eller lig-
nende fra Europa-Kommissionen, herunder Europa-Kommissionens retningslinjer
for markedsanalyse og vurdering af stærk markedsposition efter EU’s regelsæt for
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Retningslinjerne blev i 2018 på bag-
grund af den generelle udvikling på bredbåndsmarkederne i EU revideret med et
øget fokus regionale markeder.
Erhvervsstyrelsens vurdering af konkurrenceforholdene på det danske telemarked,
herunder den konkrete vurdering af om der skal defineres nationale, regionale eller
lokale bredbåndsmarkeder, følger af teleloven og EU-retten og hører under den
uafhængige telemyndigheds enekompetence. Det er dermed ikke muligt for mig
som klima-, energi- og forsyningsminister at blande mig i vurderingen eller fast-
sætte regler, der giver mig en sådan mulighed. Dette ville ikke være i overensstem-
melse med kravet om uafhængighed. Jeg henholder mig derfor til Erhvervsstyrel-
sens vurdering.
Erhvervsstyrelsens afgørelser kan påklages til Teleklagenævnet og i anden instans
til domstolene. Erhvervsstyrelsens afgørelser er således underlagt klagemulighe-
der.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2