Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. oktober 2020
J nr.
2020-4131
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 500 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål 500
Hvordan vil ministeren sikre, at fremtidig sektorspecifik regulering af det danske
bredbåndsmarked er med til
–
i overensstemmelse med teleforliget
–
at fremme pri-
vate investeringer i digital infrastruktur?
Svar
Fremme af private investeringer i digital infrastruktur har siden liberaliseringen af
telemarkedet været ét af de grundlæggende hensyn bag telereguleringen. Hensy-
net har været udtrykt i blandt andet teleforligene siden 1999, hvor markedsbaseret
udrulning har været en del af grundlaget for telereguleringen. Dette blev senest be-
kræftet i teleforliget 2018.
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet fremsætter den 8. oktober 2020 et lov-
forslag om implementering af et nyt direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks
for elektronisk kommunikation (teledirektivet). Et af teledirektivets primære formål
er at øge investeringsincitamenterne for udbydere, der investerer i elektroniske
kommunikationsnet.
For at fremme private investeringer i digital infrastruktur er der i lovforslaget til ny
telelov bl.a. indsat et grundlæggende mål om fremme af effektive investeringer og
innovation i ny og forbedret infrastruktur, som myndigheder, der varetager opgaver
i henhold til teleloven, vil skulle forfølge. Myndighederne, herunder Erhvervsstyrel-
sen, som er den uafhængige konkurrencemyndighed på teleområdet, vil således
skulle forfølge dette mål ved reguleringen af det danske bredbåndsmarked.
Tilføjelsen af et investeringshensyn som et af de grundlæggende mål vil medføre,
at myndighederne på området skal overveje, hvordan ny regulering påvirker inve-
steringerne på markedet.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen i sin konkrete udmønt-
ning af den sektorspecifikke konkurrenceregulering nøje vil skulle overveje, hvor-
dan et givent indgreb påvirker investeringerne, herunder både for udbydere med en
stærk markedsposition, der pålægges forpligtelser, og for adgangssøgende udby-
dere, der skal investere i udvikling af nye tjenester til slutbrugerne. Dette vil også
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2