Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. september 2020
J nr.
2020-3923
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 475 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 475
Vil ministeren redegøre for, hvordan gældende lov og bekendtgørelser skaber mar-
kedsmæssige fordele og/eller ulemper ved opsætning og investering i forskellige
varmeanlæg, herunder solvarmeanlæg, varmepumper og naturgas?
Svar
Projekter om opsætning af fjernvarmeanlæg skal godkendes i medfør af
varmeforsyningslovens projektbekendtgørelse, og økonomien er reguleret gennem
varmeforsyningslovens princip om nødvendige omkostninger, jf. også svar på spm.
474 alm. del.
Indregning af overskud ved VE-teknologier
For at fremme fjernvarme baseret på VE-teknologier kan ejere af biomasse-, bio-
gas-, geotermi- og solvarmeanlæg samt eldrevne varmepumper, der leverer varme
til et fjernvarmenet, indregne et overskud i prisen for varmen fra disse anlæg, jf.
varmeforsyningslovens paragraf 20b. Ligeledes kan industrivirksomheder, der leve-
1
rer overskudsvarme til et fjernvarmenet, indregne et overskud . Overskuddet skal
give et selskabsøkonomisk incitament til at investere i vedvarende energi til fjern-
varmeproduktion. Denne overskudsmulighed gælder ikke for andre typer af varme-
produktion.
Konkurrenceforhold
Solvarme og biomasse er ikke afgiftspålagt, så disse teknologier har en afgifts-
mæssig fordel. Elforbruget til eldrevne varmepumper er pålagt elvarmeafgiften,
som med klimaftalen er lempet til hhv. 0,4 øre/kWh for erhverv og 0,8 øre/kWh for
husholdninger. Naturgas er pålagt energiafgift og CO
2
-afgift, som samlet udgør
omkring 20 øre/kWh. Fossilt baseret overskudsvarme er pålagt overskudsvarmeaf-
gift. Overskudsvarmeleverancer kan med klimaaftalen fra juni 2020 fritages for
overskudsvarmeafgift, såfremt de er baseret på VE eller underlagt en aftaleordning,
der sikrer energieffektiviseringer hos overskudsvarmeleverandøren.
1
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2
Der er med overskudsvarmeaftalen fra 2019 aftalt, at der skal være en ny prisregulering af
overskudsvarme. Overskudsvarmeaftalen er genbekræftet med klimaaftalen fra 2020.