Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2253499_0001.png
Bilag 1. Oversigt over effektiviseringskrav og omsætningstal i forsyningssektorer 2009-2020 -
svar på KEF alm. del spm. 469
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
30. september 2020
J nr.
2020 - 3900
/ amaah
Af tabel 1 nedenfor fremgår tal for effektiviseringskrav og omsætning fra 2009-2020 i de forsyningssektorer, som efterspørges i KEF alm. del
spm. 469. Af tabel 2 fremgår bemærkninger til variablerne i tabel 1. Af tabel 3 fremgår bemærkninger til de enkelte sektorer.
Tabel 1
Oversigt over effekteriversingskrav, omsætning, økonomiske ramme og realiserede driftsomkostninger i forsyningssektorer fra 2009-2020
[mio.
DKK]
Eldistribution
Økonomisk ramme
Omsætning
Effektiviseringskrav
Fjernvarme
Omsætning
Drikkevand
Økonomisk ramme
Omsætning
Fortsættes på side 2
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
6.928
6.188
79
6.940
6.000
150
6.939
5.968
122
7.017
6.499
108
7.021
6.486
89
6.951
6.420
78
6.798
6.545
82
6.603
6.305
93
6.418
6.123
73
6.526
6.254
50
-
-
74**
-
-
64**
-
-
-
-
-
-
16.251
16.470
17.215
16.252
-
-
-
-
-
-
4.588
-
4.668
-
4.743
4.279
4.727
4.285
4.964
4.536
4.949
4.517
4.919
4.622
4.767
4.736
4.840
4.661
4.941
-
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om indfriede omkostningsreduktioner på baggrund af effektiviseringskrav i forsyningssektoren fra 2009 til 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2253499_0002.png
Fortsat fra side 1
Effektiviseringskrav
Realiserede
driftsomkostninger
Spildevand
Økonomisk ramme
Omsætning
Effektiviseringskrav
Realiserede
driftsomkostninger
Affaldsforbrænding
Omsætning
Affaldsindsamling og genan-
vendeligt affald
1.224
2.042
1.964
1.824
1.858
1.896
1.931
1.890
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3.222
9.209
-
5
2.934
9.787
-
229*
2.811
10.112
-
125
2.645
10.052
8.689
111
2.517
10.055
8.769
145
2.576
10.151
8.856
85
2.579
10.373
9.322
160
2.469
10.372
9.885
233
-
10.112
9.681
232
-
9.957
-
296
-
-
-
-
1.518
2
1.418
242*
1.349
44
1.297
49
1.227
54
1.267
39
1.261
65
1.254
65
-
66
-
67
-
Gasdistribution
Økonomisk ramme
Omsætning
Effektiviseringskrav
Energinet
Omsætning
4.648
4.555
4.019
4.157
3.627
3.389
3.661
3.810
3.794
3.867
3.980
-
1.814
1.718
25
1.744
2.182
3
1.517
1.712
5
1.541
1.582
8
1.316
1.310
11
1.236
1.196
4
1.345
1.294
9
1.326
1.405
13
1.313
1.395
18
1.276
1.359
5
1.243**
1.276**
7**
1.245**
1.276**
11**
Anm.: Priserne angives i løbende priser.
*I 2012 var effektiviseringskravene ikke på niveau med de øvrige år som følge af en overgangsfase til den økonomiske regulering. De høje krav i 2012 skyldtes en
ekstraordinær korrektion af niveauet for driftsomkostningerne i rammerne som led i implementeringen af benchmarking i vandsektoren.
** Foreløbige tal.
Kilde: Energistyrelsen, Forsyningstilsynet og Forsyningssekretariatet.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om indfriede omkostningsreduktioner på baggrund af effektiviseringskrav i forsyningssektoren fra 2009 til 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2253499_0003.png
Bemærkninger til variabler og sektorer
Tabel 2
Variabelforklaring
Økonomisk ramme
Omsætning
Effektiviseringskrav
Realiserede
driftsomkostninger
Økonomisk ramme er en fælles betegnelse for de indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer, der fastsættes på hvert forsyningsområde.
Nøgletallet angives i løbende priser givet ved året for den økonomiske ramme.
Driftsmæssige indtægter fra reguleringsregnskaber (regulatoriske indtægter).
Effektiviseringskrav er en fælles betegnelse for det generelle og det individuelle effektiviseringskrav, som løbende stilles til de økonomiske rammer.
Det er et beløb, som de økonomiske rammer bliver justeret med.
De realiserede driftsomkostninger omfatter omkostninger til den samlede drift, herunder også driftsomkostninger til nye opgaver.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om indfriede omkostningsreduktioner på baggrund af effektiviseringskrav i forsyningssektoren fra 2009 til 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2253499_0004.png
Tabel 3
Bemærkninger: Sektorer
Eldistribution
Effektiviseringskravet er det samlede årlige krav, der er fratrukket den økonomiske ramme netvirksomhederne i det pågældende år. Beregning af det
udmøntede effektiviseringskrav varierer på tværs af årene. Det bemærkes, at begrebet
omsætning
her er fortolket som
driftsindtægter,
der stammer
fra elnetvirksomhedernes reguleringsregnskaber. Det bemærkes, at det er disse indtægter, som reguleres med indtægtsrammen.
Fjernvarme
Kilde: ENAO-databasen. Omsætning er Indtægter i alt fratrukket overdækning til indregning i næste regnskabsperiode samt varmekøb. 520 observa-
tioner. Data er opdelt på baggrund af dato for afsluttet regnskabsår. Bemærk, at der for affaldsforbrændingsanlæg kan der være overlab ift. omsæt-
ningen i affaldssektoren
Frem til og med 2016 stilledes effektiviseringskrav kun til driftsomkostninger. Fra 2017 og frem stilles effektiviseringskrav til både drifts- og anlægs-
omkostninger. Tallene for realiserede driftsomkostninger indikerer en nedadgående trend i
driftsomkostninger
i samme størrelsesorden som de stil-
lede effektiviseringskrav til disse omkostninger. Dette kan imidlertid skyldes flere faktorer, og tallene siger derfor ikke noget om udviklingen i de
sam-
lede
totalomkostninger. Data er opgjort for drikkevands- og spildevandssektoren i perioden 2010 til 2017. De realiserede driftsomkostninger er op-
gjort for de samme 193 drikkevandsselskaber og 96 spildevandsselskaber i alle år for sammenlignelighed.
Inklusiv omsætning fra forbrænding af affald, salg af el, samt CO2- og tillægsafgift. Ekskl. omsætning fra salg af affaldsvarme, samt affaldsvarme-,
Nox- og Sox-afgift, da disse til brug for besvarelsen af dette spørgsmål regnes med under fjernevarmsektoren. Det bemærkes, at indberetningen af
data var frivillig for forbrændingsanlæggene i 2009. Omsætningsdata for dette år er derfor mangelfuld. Tillige omfatter omsætningen for dette år ikke
statslige afgifter. Affaldsforbrændingsanlæggene er underlagt 'hvile-i-sig-selv'-regulering og der er ikke fastsat effektiviseringskrav og økonomiske
rammer for sektoren.
Det bemærkes, at begrebet omsætning her er fortolket som driftsindtægter, der stammer fra gasdistributionsvirksomhedernes reguleringsregnskaber.
Det bemærkes, at det er disse indtægter, som reguleres med indtægtsrammen.
Sektoren er delvist konkurrenceudsat og ’hvile-i-sig-selv’. Der fastsættes derfor ikke effektiviseringskrav eller økonomiske rammer i sektoren. Der
forligger ikke data om sektorens samlede omsætning.
Effektiviseringskravet er det samlede årlige krav, der er fratrukket den økonomiske ramme netvirksomhederne i det pågældende år. Beregning af det
udmøntede effektiviseringskrav varierer på tværs af årene. Det bemærkes, at begrebet
omsætning
her er fortolket som
driftsindtægter,
der stammer
fra elnetvirksomhedernes reguleringsregnskaber. Det bemærkes, at det er disse indtægter, som reguleres med indtægtsrammen.
Drikkevand og spilde-
vand
Affaldsforbrænding
Gasdistribution
Affaldsindsamling og
genanvendeligt affald
Energinet
Side 4/4