Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2251103_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-17480
Den 24. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 466 (KEF alm. del) stillet 31. august efter ønske fra
Ruben Kidde (RV).
Spørgsmål nr. 466
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget CO2-udledningen vil falde i 2025 og 2030, hvis man indfører
miljøzoner for personbiler, Euronorm V og bedre, fra henholdsvis 2021 og 2022, forudsat at
miljøzonerne for personbiler følger de nugældende miljøzoner?”
Svar
Miljøzoner er sammenhængende byområder, hvor der opnås en forbedring af luftkvaliteten ved at
forbyde adgang for ældre dieselkøretøjer, der ikke har et partikelfilter. I Danmark er der i dag
miljøzoner i Frederiksberg, Københavns, Odense, Aalborg og Århus Kommune. Reglerne omfatter
dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler.
Generelt er CO2-gevinsten ved miljøzoner efter de nugældende regler begrænset. Miljøzoner
understøtter fornyelse af bilparken generelt, men begrænser ikke den samlede trafik nævneværdigt.
Der kan forventes et lille fald i andelen af dieselpersonbiler, hvis der indføres krav til disse i
forbindelse med miljøzoner. Der er således en lille CO2-gevinst ved, at der skiftes til nyere biler, da de i
gennemsnit er mere brændstoføkonomiske. Dette antages modsvaret af en nogenlunde tilsvarende
negativ CO2-effekt ved, at dieselandelen falder og andelen af benzinbiler stiger tilsvarende.
DCE (Nationalt Center for Energi og Miljø under Aarhus Universitet) har lavet en analyse for
Københavns Kommune, hvor beregning af CO2-effekten er medtaget. For scenarie 2, der minder mest
om kravene angivet af spørgeren, er der et fald på 0,2 til 0,3 pct. i CO2-udledningen frem til 2027 og
derefter en stigning. Der er således tale om små ændringer.
Regeringen har indgået en frivillig aftale med Københavns Kommune om klimasamarbejde. Et af
elementerne, som parterne vil undersøge nærmere, er nul-emissionszoner. Dette kunne være områder
på linje med miljøzonerne, hvor der vil blive stillet særlige krav til køretøjers CO2-udledning. Sådanne
tiltag kan forventes at have en væsentlig CO2-effekt, men der er endnu ikke gennemført analyser af
konkrete modeller, og den potentielle effekt kendes derfor ikke endnu.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk