Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2246600_0001.png
NOTAT
Dato: 27. september 2019
Sag: 19/05289-4
Teknisk baggrundsnotat: Metode for opgørelse af effektiviseringer i
vandsektoren
Dette notat redegør for, hvordan effektiviseringer i vandsektoren opgøres.
Denne metode er anvendt siden indførelsen af den økonomiske regulering,
dvs. både under den tidligere prisloftregulering fra 2010-2016 og under den
nuværende indtægtsrammeregulering fra og med 2017.
Effektiviseringer i vandsektoren opgøres som summen af de effektivise-
ringskrav, der årligt er stillet til vandselskabernes økonomiske
rammer
(ikke omkostninger) ved hjælp af både det generelle og det individuelle
effektiviseringskrav.
Hvordan stilles effektiviseringskrav til vandselskaberne?
Der stilles et generelt og et individuelt effektiviseringskrav.
Alle selskaber får et
generelt
krav, så hele sektoren følger den produktivi-
tetsudvikling, som kunne forventes, hvis vandmarkedet var kendetegnet
ved konkurrence
1
, samt for at tilskynde de mest effektive selskaber (de så-
kaldte frontselskaber) til kontinuerligt at blive mere effektive. Kravet er
politisk fastsat.
Det
individuelle
effektiviseringskrav fastsættes på baggrund af de årlige
benchmarkingresultater for selskaber med en debiteret vandmængde over
800.000 m
3
. Det individuelle krav kan maksimalt udgøre 2 pct. af en samlet
indtægtsramme om året ekskl. ikke-påvirkelige omkostninger. Det bench-
markingbaserede krav skal tilskynde de mindre effektive vandselskaber til
at blive lige så effektive som de mest effektive i sektoren (fronten).
Indtægtsrammerne er i udgangspunktet fastlagt på baggrund af selskaber-
nes historiske omkostninger. Formålet med effektiviseringskravene er
hvert år at bringe hvert enkelt selskabs indtægtsramme ned mod det effek-
tive niveau for selskabets samlede omkostninger. Et fuldt effektivt niveau
svarer til et effektiviseringspotentiale på 0 kr. Derfor sættes effektivise-
ringskravene til
indtægtsrammerne.
Rammerne afspejler den pris, selska-
berne har ret til at opkræve hos forbrugerne.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET
Har selskabet en debiteret vandmængde under 800.000 m
3
, er det generelle krav 1,7
pct. årligt af deres samlede indtægtsramme ekskl. ikke-påvirkelige omkostninger. Dette
niveau er politisk fastsat. Er den debiterede vandmængde over 800.000 m
3
, er kravet 2
pct. årligt af driftsomkostningerne samt en procentdel af deres anlægsomkostninger sva-
rende til gennemsnittet af de seneste fem års timeproduktivitetsudvikling vægtet som
udviklingen i bygge- og anlægsbranchen (70 pct.) og hele økonomien (30 pct.). Kravet
om de 2 pct. er ligeledes politisk fastsat i ”Aftale om en ny og forbedret regulering af den
danske vandsektor” fra 2015.
1
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om kommentar til materiale fra DANVA ifm. foretræde for udvalget den 20/8-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2246600_0002.png
Hvor store effektiviseringskrav er der stillet indtil nu?
Figur 1 og 2 redegør for allerede stillede effektiviseringskrav 2010-2019.
Figur 1 Effektiviseringskrav i løbende priser fordelt på drikkevand og spildevand (venstre akse)
og akkumulerede krav i perioden 2011-2019 (højre akse) (løbende priser)
Figur 2 Generelt og individuelt effektiviseringskrav i perioden 2011-2019 (løbende priser).
Det ses af figur 1, at krav til spildevandselskaberne udgør en beløbsmæs
-
sigt større andel af de samlede effektiviseringskrav, end krav stillet til drik
-
kevandsselskaberne. Det afspejler forskellen i rammernes samlede stør
-
relse mellem de to sektorer, idet kravene stilles på samme måde.
De samlede, akkumulerede effektiviseringskrav 2011-2019 beløber sig til
1,9 mia. kr.
2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om kommentar til materiale fra DANVA ifm. foretræde for udvalget den 20/8-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2246600_0003.png
Af figur 2 fremgår det, at det individuelle krav fyldte mest, indtil den æn-
drede regulering trådte i kraft i 2016. Det skyldes metoden, som kravene
fastættes ud fra
2
.
Ændret regulering i 2016 – hvilken betydning har den for effektiviserin-
gerne?
Fra Folketingets vedtagelse af indførelse af økonomisk regulering i vand-
sektoren i 2009 og frem til og med 2016, hvor der blev indført en ændret
økonomisk regulering, blev prislofterne i udgangspunktet fastsat ud fra sel-
skabernes
indtægter
i perioden 2003-2005 som et estimat for omkostnings-
niveauet. Prislofterne blev udmeldt første gang i 2010 med virkning fra
2011. Effektiviseringskrav til prislofterne blev dengang kun fastsat til
driftsomkostningerne. Det betød, at selskaberne frem til 2016 kunne fore-
tage anlægsinvesteringer uden et loft og uden effektiviseringskrav.
Da den ændrede regulering trådte i kraft i 2016 med virkning for rammerne
i 2017, indebar den blandt andet, at anlægsinvesteringer nu også skulle ind
i indtægtsrammerne og underlægges effektiviseringskrav.
3
I forbindelse med overgangen til denne nye regulering blev det politisk
besluttet at foretage en såkaldt luftkorrektion. ”Luft” er forskellen mellem
et selskabs ramme og dets faktiske omkostningsniveau. Denne forskel blev
i 2016 ikke fjernet som følge af effektiviseringskrav.
Den oparbejdede luft i selskabernes indtægtsrammer før 2017 var udeluk-
kende baseret på driftsomkostninger. I praksis havde luften således funge-
ret som en slags opsparing for selskaberne, idet selskaberne før 2016 uden
begrænsninger havde kunnet opkræve anlægsomkostninger fra forbru-
gerne.
Hvorfor medregnes korrektioner af rammerne ikke?
Mange selskaber har højere indtægtsrammer end omkostninger og har der-
for mulighed for at sætte tariffer over for kunderne, som overstiger om-
kostningerne. Den positive forskel mellem rammer og faktiske driftsom-
kostninger betyder, at effektiviseringskrav - mod de politiske hensigter -
ikke nødvendigvis fører til effektiviseringer af omkostningerne i selska-
https://www.kfst.dk/vandtilsyn/benchmarking/
og
https://www.kfst.dk/vandtil-
syn/analyser/
3
Den ændrede regulering var en TOTEX-regulering med indtægtsrammer. TOTEX er et
udtryk for de samlede omkostninger, dvs. summen af driftsomkostninger (OPEX) og ka-
pitalomkostninger (CAPEX).
2
3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om kommentar til materiale fra DANVA ifm. foretræde for udvalget den 20/8-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2246600_0004.png
berne, da effektiviseringskrav kan imødekommes ved at nedsætte indtæg-
terne uden at reducere omkostningerne
4
. To tidligere korrektioner af denne
forskel i hhv. 2012 og 2016 – dvs. at rammerne blev bragt ned til de fakti-
ske omkostningsniveauer - pressede derfor ikke nødvendigvis omkost-
ningsniveauet nedad via effektiviseringer i selskaberne.
En sådan korrektion påvirker ikke nævneværdigt effektiviseringspotentia-
let i sektoren. Effektiviseringspotentialet kan inddeles i et effektiviserings-
potentiale som følge af generel produktivitetsudvikling i sektoren, som
indhentes gennem det generelle effektiviseringskrav, og et effektivise-
ringspotentiale som følge af en
catch up-effekt
i sektoren, hvor de mindre
effektive selskaber indhenter de mest effektive, hvilket indhentes gennem
det benchmarkingbaserede effektiviseringskrav.
Det generelle effektiviseringskrav skal afspejle den teknologiudvikling,
som kan forventes, hvis vandsektoren var underlagt konkurrence. Denne
udvikling vil korrektion af positive forskelle mellem rammer og omkost-
ninger kun i lille grad påvirke størrelsen på. Det skyldes, at forskellen kun
udgør en lille andel af sektorens samlede indtægtsrammer. Derfor er for-
ventningen til teknologiudviklingen – og dermed det generelle effektivi-
tetspotentiale – næsten uændret.
Det individuelle effektiviseringspotentiale kan påvirkes, hvis sektoren som
helhed bevæger sig tættere på de mest effektive selskaber. Derfor ændrer
potentialet i forhold til benchmarkingen sig ikke som følge af korrektion
af rammer ned til omkostningsniveauet.
Dette betyder, at der ikke er faglig grund til at ændre på det potentiale, som
kan nås i 2025 gennem effektiviseringskrav. En korrektion af rammer ned
til omkostningsniveauet har altså ikke effekt på det effektiviseringspoten-
tiale, som skal indhentes.
Fortsat potentiale for effektiviseringer i vandsektoren
Det er politisk besluttet, at der skal indhentes 2,5 mia. kr. i effektiviseringer
i vandsektoren i 2025 i forhold til 2014 til gavn for forbrugere og virksom-
heder. Dette politisk fastsatte mål skal ses i sammenhæng med de allerede
stillede effektiviseringskrav på 1,9 mia. kr.– og med det fortsatte effektivi-
seringspotentiale i sektoren. De 2,5 mia. kr. stammer fra en undersøgelse
I reguleringen før 2016 var intentionen med, at indtægtsrammerne kun dækkede
driftsomkostninger, at selskaberne kunne finansiere deres anlægsinvesteringer på an-
den vis. Da et vandselskab har mange anlægsaktiver, kunne dette give anledning til, at
vandselskaberne fik et element af usikkerhed i deres økonomi, og man valgte derfor
kun at lade rammene omfatte driften. Da selskaberne ikke har behov for opsparing til
driften, idet de har været en del af rammen, og heller ikke har haft behov for at spare
op til anlægsinvesteringer, har en opsparing ikke været nødvendig.
4
4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om kommentar til materiale fra DANVA ifm. foretræde for udvalget den 20/8-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2246600_0005.png
gennemført af McKinsey og Struensee (2016)
5
. Det er værd at bemærke,
at McKinsey og Struensee angiver et spænd for sektorens effektiviserings-
potentiale. De 2,5 mia. kr. ligger i den lave ende af spændet.
Ud over effektiviseringspotentialet, som kan indhentes ved hjælp af gene-
relle og individuelle krav, viser McKinsey og Struensee, at der også er et
effektiviseringspotentiale ved konsolidering i sektoren. Dette potentiale
blev i 2016 estimeret til 1,4 mia. kr. Det er Forsyningssekretariatets vurde-
ring, at kun en mindre del af dette konsolideringspotentiale er realiseret.
Forsyningssekretariatets benchmarkingmodeller viser hvert år, at der fort-
sat er et effektiviseringspotentiale i sektoren, dvs. at der stadig er mange
selskaber, som ikke har indhentet de såkaldte front-selskaber i sektoren.
Mange selskaber er med andre ord stadig ikke omkostningseffektive. Hertil
kommer, at også frontselskaberne kontinuerligt bliver mere effektive –
bl.a. på grund af god ledelse med fokus på bl.a. omkostninger, teknologi-
udvikling og det generelle effektiviseringskrav.
5
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/forsyningssektorens_effektiviseringspoten-
tiale_endelig_afrapportering_aug2016.pdf
5