Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-15318
Den 4. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 443 (KEF alm. del).
Spørgsmål nr. 443
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang direktivet om fremme af renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransporten (Clean Vehicle Directive) indgår i Basisfremskrivningen 2020, da
direktivet må antages at medføre en betydelig indfasning af elkøretøjer i Europa, herunder Danmark?
Vil ministeren herunder oversende et skøn over, hvor meget direktivet forventes at påvirke bestanden
af elkøretøjer i 2030?”
Svar
I Basisfremskrivningen medregnes konkrete initiativer og virkemidler, når de er vedtaget. Mere
overordnede målsætninger medregnes derimod normalt ikke i Basisfremskrivningen. Målene i
direktivet om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransporten har netop karakter
af overordnede målsætninger, og er derfor ikke medregnet i basisfremskrivningen. I det omfang der
iværksættes nationale tiltag med henblik på at sikre, at målene bliver nået, vil effekten af disse blive
indregnet i Basisfremskrivningen.
Direktivet omfatter busdrift, lastbiler og personbiler og fastsætter minimumsmål for andelen af renere
køretøjer i udbud og indkøb. I Danmark er der allerede iværksat en lang række kommunale tiltag med
henblik på at udbrede nul- og lavemissionskøretøjer, heriblandt busser samt kommunale personbiler.
Eksempelvis har København-, Aarhus- og Frederiksberg-kommune, forpligtiget sig til, at alle nye
udbud af bybusser fra 2021 vil være nulemissionsbusser. Disse aftaler er først blevet indgået ultimo
juni 2020, og derved er de heller ikke indarbejdet i basisfremskrivningen 2020. Dermed er det
vanskeligt at afklare, hvor stor en selvstændig effekt direktivet vil få frem mod 2030.
For lastbiler er målsætningen meget begrænset. Der sættes en minimumsandel på 10 pct. af udbud og
indkøb frem til 2025 og 15 pct. for perioden 2026-2030. Målsætningen vurderes således ikke at ville få
den store effekt, dels da målet er begrænset, dels er antallet af omfattede køretøjer meget lavt. I
Danmark er kun ca. 1 pct. af den samlede bilpark offentlige køretøjer. Dette indbefatter både
personbiler, busser, varebiler og lastbiler.
For personbiler er der et mål om 37,4 pct. lavemissionsbiler i den første periode fra 2021-2025. I den
anden periode vil målsætningen også gælde nulemissionsbiler. Effekten af direktivet er dog vanskelig
at afklare, da der som nævnt oven for allerede er indgået kommunale aftaler, som vil udbrede
anskaffelsen af kommunale nul- og lavemissionsbiler.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk