Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2232136_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. august 2020
J nr.
2020 - 3339
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. juli stillet mig følgende
spørgsmål 435 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 435
Vil ministeren kommentere artiklen ”Stor undren over placering af solcelleanlæg”
bragt i Østvendsyssel Folkeblad onsdag den 29. juli 2020? Endvidere bedes mini-
steren besvare følgende spørgsmål:
- Hvilke afstandskrav til eksisterende bebyggelser findes der ved opstilling af
solcelleanlæg, og tager eventuelle afstandskrav nok højde for beboere tæt
på?
- Finder ministeren det rimeligt, at en kommune planlægger et solcelleanlæg
til placering tæt på og rundt om eksisterende bebyggelse?
- Hvilke muligheder for kompensation/erstatning findes der i tilfælde af, at
kommunen beslutter at opføre solcelleanlægget tæt på de i artiklen nævnte
bebyggelser?
Svar
Det er kommunernes opgave at planlægge med solcelleanlæg og andre vedvaren-
de energiprojekter på land. Dermed har kommunerne en vigtig rolle i den grønne
omstilling, også når det kommer til inddragelse af borgerne.
Energistyrelsen har oplyst mig om, at den er bekendt med det projekt, som omtales
i vedlagte artikel fra Østvendsyssel Folkeblad. Energistyrelsen oplyser, at projektet
fortsat er på et tidligt stadie i godkendelsesprocessen. Størrelsen på projektet og
tidspunktets for dets realisering er derfor fortsat usikkert, da solcelleprojekter ofte
justeres løbende fra ansøgning og frem til endelig realisering.
Der gælder i planloven ikke et generelt krav om, hvor langt et solcelleanlæg skal
placeres fra eksisterende bebyggelse. Det er således kommunerne, der har kom-
petencen til at beslutte, hvorvidt de vil godkende placeringen for et solcelleanlæg.
Set i lyset af, at det er naboerne, som er bekymrede for placeringen af solcellean-
lægget, virker det rimeligt, at det er kommunen, som afvejer de forskellige lokale
hensyn.
Jeg vil derfor ikke blande mig i, hvordan kommunerne planlægger i konkrete sager.
Jeg kan dog godt forstå, at det kan være til gene at blive nabo til et stort solcellean-
læg, hvor man før havde udsigt til natur.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen Stor undren over placering af solcelleanlæg bragt i Østvendsyssel Folkeblad onsdag den 29. juli 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2232136_0002.png
Det er bl.a. derfor, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget i november 2019
blev enige om at forbedre forhold for naboerne til sol- og vindmølleprojekter. Der
gælder således nu en salgsoptionsordning, der giver boligejere i tæt afstand til
vindmøller eller solcelleparker mulighed for at sælge deres bolig til den virksomhed,
der opstiller projektet. Med salgsoptionen gives borgerne et valg ift. om de gerne vil
blive boende ved siden af vindmøllerne eller solcellerne. Der blev desuden aftalt
mindre justeringer til den eksisterende værditabsordning.
Der er også oprettet en
”VE-bonus”,
så naboer fremover får en årlig kontant og
skattefri bonus fra energianlægget. For at sikre at noget af værdien fra anlægget
bliver i nærområdet, er der også blevet oprettet en Grøn Pulje for kommuner, der
lægger jord til nye projekter. Det er regeringens forventning, at der med de nye
ordninger kan skabes større lokal opbakning til vindmøller og solceller, hvor også
de lokale borgere får nytte af anlæggene og den værdi, de skaber.
Med klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 blev regeringen og par-
tierne bag aftalen enige om at forbedre de nævnte ordninger. Derfor øges
”VE-
bonussen”
til et beløb, der fastlægges
af aftalepartierne. Desuden øges indbetalin-
gen til Grøn Pulje.
De nye ordninger evalueres i 2024 for at vurdere, om de har haft den ønskede ef-
fekt for fremme af lokal og kommunal opbakning til vedvarende energiprojekter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2