Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2233207_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. august 2020
J nr.
2020-3192
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. juli 2020 stillet mig følgende
spørgsmål 422 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 422
Nordsjælland har store problemer med ikkedækkende eller meget ringe mobildæk-
ning. Det skaber dårligere muligheder for virksomheders it-udbygning, giver turister
og borgere en dårlig oplevelse og fører også til, at offentlige serviceudbydere som
politi og ambulancefolk og andre oplever at blive afbrudt i deres kommunikation,
når de eksempelvis kører mellem de nordsjællandske kommuner. Problemet gør
sig med sikkerhed også gældende i store øvrige dele af landet. Vil ministeren med
særlig fokus på Nordsjælland besvare følgende:
a. Bredbåndspuljen, der skal understøtte målsætningen om forbindelser på mini-
mum 100Mbit/s, 30 Mbit/s til alle, har vist sig som et godt værktøj, der har sikret
indendørs dækning til en række adresser, hvor markedskræfterne ikke slog til.
Kommunerne oplever helt konkret og på daglig basis, hvor mobilhullerne er i deres
område. Kan man overveje at indføre en tilsvarende pulje målrettet kommuner og
regioner, så de i dialog med leverandørerne får mulighed for at sikre mobildækning
til borgerne i hele landet?
b. Der har været store udfordringer med meget lang sagsbehandlingstid i Plankla-
ge-nævnet for bl.a. mastesager grundet
”mange sager” og ”få ressourcer”. Der blev
afsat flere penge på finansloven til bl.a. Planklagenævnet, men har det en effekt?
Og hvornår?
c. Hvordan vil ministeren sikre, at udrulningen af 5G kommer alle til gode, og her-
under sikre fuld dækning i forbindelse med frekvensudbud?
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne fastslå, at regeringen lægger vægt på, at der skal være
god mobil- og bredbåndsdækning i hele landet. Det er vigtigt for vækst og udvikling,
og det er vigtigt for den grønne omstilling.
Selvom Danmark ligger i toppen i EU, når det kommer til dækning med mobilt
bredbånd, er der stadig lokalområder, hvor dækningen ikke er tilfredsstillende. Dis-
se områder ligger spredt rundt om i landet, herunder i Nordsjælland. Det er en prio-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ringe mobildækning i Nordsjælland, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2233207_0002.png
ritet at få en bedre mobildækning i disse lokalområder. I det følgende vil jeg svare
på de forskellige elementer i det stillede spørgsmål.
a. Bredbåndspuljen og mobilt bredbånd
Bredbåndspuljen forudsætter, at man lokalt går sammen og organiserer et projekt
med henblik på at få etableret hurtigt bredbånd til de adresser, der deltager i pro-
jektet. Der er blandt andet krav om, at de deltagende adresser skal bidrage øko-
nomisk til udrulningen med en gennemsnitlig egenbetaling på mindst 4.000 kr. pr.
deltagende adresse. Denne model vil ikke virke i forhold til at etablere mobilmaster
i et område, da der ikke vil være en 1-til-1 sammenhæng mellem adresserne i et
område og dem, som får glæde af bedre dækning i det givne område. Det vil derfor
være svært at finde nogle til at medfinansiere mobilmasten.
I forhold til mere generelt at få forbedret mobildækningen i dårligt dækkede lokal-
områder synes jeg, at det vil være mere relevant at se på værktøjer som fx dæk-
ningskrav i forbindelse med auktioner over frekvensbånd til mobilkommunikation.
Endvidere vil det være relevant at se på de muligheder, som kommunerne har for
at understøtte mobildækningen i områder, hvor der ikke er udsigt til, at mobilopera-
tørerne af egen drift vil sørge for bedre dækning.
Dækningskrav
I de seneste frekvensauktioner er der stillet dækningskrav i en række lokalområder
med dårlig mobildækning i hele landet, herunder i Nordsjælland. 1800 MHz-
dækningskravet skulle opfyldes i december 2019, mens 700- og 900 MHz-
dækningskravet skal være opfyldt til april 2022. Disse dækningskrav har således
allerede forbedret dækningen rundt om i Danmark, eller vil gøre det i løbet af de
næste par år.
I den kommende frekvensauktion er det forventningen, at der vil blive stillet dæk-
ningskrav i 2100 MHz-frekvensbåndet med det formål at skabe bedre dækning i
områder, hvor der er dårlig dækning. Dækningskravet vil blive fastlagt med inddra-
gelse af teleforligskredsen forud for auktionen.
Kommunernes muligheder
Ud over gennem dækningskrav er der også i visse tilfælde mulighed for, at den
enkelte kommune kan hjælpe til, at der bliver skabt bedre dækning i områder, hvor
der er dårlig dækning. Kommunerne har således hjemmel i erhvervsfremmeloven
(Erhvervsministeriets ressort) til at etablere kommunalt ejede mobilmaster og udleje
plads til antenner i disse til markedspris. Muligheden indebærer, at kommuner kan
friholde telebranchen for at skulle afholde større engangsinvesteringer i forbindelse
med etableringen af en mast i et kommercielt uattraktivt område. Kommunen kan
herefter ad åre tjene sin investering hjem via lejeindtægter fra mobilselskaberne.
Som følge af teleforligets initiativ om klare rammer for kommunernes dækningsind-
satser har Energistyrelsen den 10. juli 2020 sendt et forslag til en ny bestemmelse i
telelovens § 60 f i høring, som viderefører og flytter denne hjemmel til teleloven.
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ringe mobildækning i Nordsjælland, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2233207_0003.png
Kommunerne har i erhvervsfremmeloven også mulighed for at yde støtte til udrul-
ning af bredbånd, såfremt de sikrer overholdelse
af EU’s statsstøtteregler. Det vur-
deres dog i praksis vanskeligt at udnytte denne mulighed mhp. etablering af offent-
lige mobilnet.
b. Planklagenævnet
Fra erhvervsministeren har jeg modtaget følgende svar til dette underspørgsmål:
”Regeringen
er optaget af at sikre rimelige sagsbehandlingstider i Nævnenes Hus.
Der er derfor løbende sat midler af til nye initiativer, der skal nedbringe sagsbe-
handlingstiden.
Der er således bl.a. afsat 42 mio. kr. til Nævnenes Hus, fordelt over perioden
2019–2022, til at afvikle en sagspukkel på 1.921 sager modtaget før 1. juli 2018 i
Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet, herunder en række sager fra
det tidligere Natur- og Miljøklagenævn og Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
Herudover har aftaleparterne bag finansloven for 2020 afsat 5 mio. kr. årligt i 2020
og 2021 til hurtigere sagsbehandling af sager om vedvarende energi i Nævnenes
Hus.
Der er ligeledes med klimaaftalen for energi og industri mv., som blev indgået den
22. juni 2020, afsat 15 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at etablere et loft på seks må-
neder for sagsbehandlingstiden på klager over VE-projekter (vedvarende energi) i
Nævnenes Hus.
Det overvejes løbende, om der kan tilføres yderligere ressourcer til nedbringelse af
sagsbehandlingstiderne i Nævnenes Hus.”
c. 5G
I teleforliget fra 2018 slog aftalepartierne fast, at etableringen af digital infrastruktur
som altovervejende udgangspunkt er markedsbaseret. Infrastrukturen udbygges af
teleudbyderene på baggrund af efterspørgslen i markedet. Dette er også udgangs-
punktet i forhold til 5G, hvor mobiloperatørerne forventes at opgradere deres eksi-
sterende 4G-net til 5G efterhånden, som behovet er til stede.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forventer dog, at fremtidens nye 5G-
baserede tjenester i nogen grad først vil udvikles, når 5G er til rådighed. Derfor
ønsker regeringen at understøtte udrulningen af 5G-infrastruktur gennem dæk-
ningskrav i den kommende auktion af 3,5 GHz-frekvensbåndet. De konkrete dæk-
ningskrav vil blive fastsat efter inddragelse af teleforligskredsen.
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ringe mobildækning i Nordsjælland, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2233207_0004.png
Jeg kan derudover pege på de initiativer, der er igangsat som led i den nationale
5G-handlingsplan fra 2019. Initiativerne er samlet under fire overordnede temaer:
(1) Frekvenser, (2) Udrulning, (3) Regulering, og (4) Anvendelse. Formålet med
initiativerne er at understøtte, at vi hurtigt får de 5G-baserede teknologier og tjene-
ster i spil til gavn for det danske samfund.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4