Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2232980_0001.png
19. august 2020
J.nr. 2020 - 6378
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 420 af 7. juli 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om provenueffekterne ved at forhøje virksomhedernes afskrivningsgrundlag ved investeringer i nye klimaløsninger, der bidrager til at nedbringe drivhusgasudledningen, til skatteministeren
2232980_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren estimere provenueffekterne ved at forhøje virksomhedernes afskrivnings-
grundlag i 2020 og i hvert af årene frem mod 2025 med henholdsvis 10, 15, 20, 25 eller 50
pct. ved investeringer i nye klimaløsninger, der bidrager til at nedbringe drivhusgasudled-
ningen?
Svar
Investeringer i form af fx maskiner, transportmidler og infrastrukturanlæg afskrives typisk
skattemæssigt over en længere årrække. Det har til formål at sikre, at omkostninger til ak-
tiverne kan fradrages i takt med, at aktiverne anvendes i værdiskabelsen, hvilket er hen-
sigtsmæssigt set fra et samfundsøkonomisk perspektiv.
Der er også lagt vægt på, at afskrivningsreglerne i skattelovgivningen er overskuelige og
administrerbare for både erhvervslivet og skattemyndighederne. De forskellige typer inve-
steringsaktiver er derfor inddelt i nogle overordnede kategorier i afskrivningsloven. Nor-
male driftsmidler som fx maskiner, IT-udstyr og biler kan afskrives med op til 25 pct. år-
ligt, mens driftsmidler med en lang levetid kan afskrives med 15 pct. årligt. Infrastruktur-
anlæg kan afskrives med 7 pct. om året.
Hvis afskrivningsgrundlaget for klimaløsninger skal forhøjes, vil det kræve en klar juridisk
afgrænsning af, hvilke aktiver der vil skulle omfattes. Det vil i den forbindelse skulle fast-
lægges nærmere, hvad der kan siges at udgøre en klimaløsning, der bidrager til at ned-
bringe drivhusgasudledningen. En afgrænsning vil således skulle sikre, at det objektivt kan
konstateres om et givent aktiv er omfattet af det forhøjede afskrivningsgrundlag eller ej.
Skatteministeriet har desværre ikke umiddelbart grundlag for at foretage denne afgræns-
ning, og det er derfor ikke muligt at vurdere de provenumæssige effekter.
Side 2 af 2