Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2244510_0001.png
15. september 2020
J.nr. 2020 - 6376
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 418 af 7. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra udvalget.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om provenueffekterne ved at sænke kilowatttimegrænsen for elvarme til husstande på 4.000 kWh, til skatteministeren
2244510_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren estimere provenueffekterne ved at sænke kilowatttimegrænsen for elvarme
til husstande på 4.000 kWh til henholdsvis 0, 500, 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000 og
3.500 kWh?
Svar
Den almindelige elafgift udgør 89,2 øre/kWh for husholdninger i 2021 (2020-priser). Som
en del af
Energiaftalen 2018
lempes den almindelige elafgift gradvist til 78,9 øre/kWh i 2025
(2020-priser).
Elopvarmede helårsboliger såvel som sommerhuse kan opnå en nedsat elvarmeafgift for
alt elforbrug, der overstiger 4.000 kWh, hvis boligenheden er registreret i BBR. Elektricitet
leveret til rumvarme i momsregistrerede erhverv er også omfattet af elvarmeafgiften. For
momsregistrerede erhverv er det dog al elektricitet, der er omfattet af en lavere elvarmesats,
og de påvirkes således ikke af en lempelse af 4.000 kWh-grænsen.
Med
Klimaftale for energi og industri mv. af juni 2020
lempes elvarmesatsen til hhv. 0,8 øre/kWh
for husholdninger og 0,4 øre/kWh for momsregistrerede erhverv pr. 1. januar 2021.
Grænsen på 4.000 kWh for husholdningers elforbrug omfattet af elvarmesatsen er fastsat
som en administrativ simpel måde at differentiere mellem el anvendt til henholdsvis varme
og til almindeligt elforbrug såsom lys og elektronik. Grænsen er fastsat til at svare til en
gennemsnitlig husholdnings årlige forbrug af el til andet end varme. En lempelse af grænsen
på 4.000 vil dermed også gøre almindeligt elforbrug billigere.
En reduktion af grænsen for elforbrug, der er berettiget til den lavere elvarmesats til hhv.
0, 500, 1.000, 1.500, 2.000, 2.500, 3.000 og 3.500 kWh, skønnes med betydelig usikkerhed,
at indebære et umiddelbart mindreprovenu på op til ca. 1,1 mia. kr. i 2021
jf. tabel 1.
I
skønnet er inkluderet, at der som følge af lempelse af elvarmeafgiften
jf. Klimaftale for energi
og industri mv. af juni 2020
er en stigende tendens i antallet af elopvarmede boliger.
En reduktion af kWh-grænsen for elforbrug svarer til et årligt tilskud til husholdninger for
at skifte over til en elopvarmet bolig. For eksempel vil en reduktion af grænsen til 2.000
kWh i 2021 medføre en årlig besparelse på ca. 1.800 kr. for en husstand med elvarme.
Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud) er større end det umid-
delbare mindreprovenu. En nedsættelse af kWh-grænsen skønnes at medføre et begrænset
merprovenu fra et øget elforbrug. Modsatrettet vil et øget antal af boliger med elvarme dog
medføre et markant afledt afgiftstab fra fossile opvarmningsformer. Mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud) ved en lempelse af grænsen til hhv. 0, 500, 1.000,
1.500, 2.000, 2.500, 3.000 og 3.500 kWh skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre op til
ca. 1,4 mia. kr. i 2021
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om provenueffekterne ved at sænke kilowatttimegrænsen for elvarme til husstande på 4.000 kWh, til skatteministeren
2244510_0003.png
Som udgangspunkt vurderes det, at energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv
2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskat-
ning af energiprodukter og elektricitet) ikke umiddelbart vil være til hinder for en ændring
af grænsen for elforbrug, der er omfattet af elvarmesatsen.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af kWh-grænse for elvarmesats
Mia. kr. (2021-niveau)
Grænse på 3.500 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 3.000 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 2.500 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 2.000 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 1.500 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 1.000 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 500 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Grænse på 0 kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
Kilde: Egne beregninger
2021
2022
2023
2024
2025
- 0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,4
-0,5
-0,4
-0,5
-0,4
-0,5
-0,4
-0,5
-0,4
-0,5
-0,5
-0,6
-0,5
-0,6
-0,5
-0,6
-0,5
-0,6
-0,5
-0,6
-0,6
-0,8
-0,7
-0,8
-0,7
-0,8
-0,7
-0,8
-0,7
-0,8
-0,8
-1,0
-0,9
-1,1
-0,9
-1,1
-1,0
-1,2
-1,0
-1,2
-0,9
-1,2
-1,0
-1,2
-1,0
-1,2
-1,0
-1,2
-1,0
-1,2
-1,1
-1,4
-1,2
-1,4
-1,2
-1,4
-1,2
-1,5
-1,2
-1,5
Side 3 af 3