Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2235454_0001.png
27. august 2020
J.nr. 2020 - 6375
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 417 af 7. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra udvalget.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvad provenueffekten er ved at nedsætte elafgiften med henholdsvis 1, 5, 10, 15 og 20 øre pr. kWh pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2235454_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren estimere, hvad provenueffekten er ved at nedsætte elafgiften med hen-
holdsvis 1, 5, 10, 15 og 20 øre pr. kWh pr. 1. januar 2021? Ministeren bedes opgøre både
den umiddelbare virkning, virkningen efter tilbageløb og adfærd, arbejdsudbudseffekt,
BNP-effekt, besparelser for forskellige familietyper og for virksomheder generelt.
Svar
I 2021 udgør den almindelige elafgift 89,2 øre/kWh (i 2020-priser). Som en del af
Energi-
aftale 2018
lempes den almindelige elafgift gradvist frem mod 2025 til 78,9 øre/kWh (i
2020-priser).
En reduktion af den almindelige elafgift med hhv. 1, 5, 10, 15, og 20 øre/kWh i 2020-pri-
ser pr. 1. januar 2021 skønnes at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på
hhv. 90, 460, 930, 1.400 og 1.870 mio. kr. i 2021
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekter ved lempelse af alm. Elafgift
Mio. kr. (2020-niveau)
Lempelse på 1 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. ar-
bejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud
Lempelse på 5 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. ar-
bejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud
Lempelse på 10 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. ar-
bejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud
Lempelse på 15 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. ar-
bejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud
Lempelse på 20 øre/kWh
- Umiddelbart
- Efter tilbageløb og adfærd (inkl. ar-
bejdsudbud)
- Heraf arbejdsudbud
2021
-120
-90
0
2022
-120
-80
0
2023
-120
-70
0
2024
-120
-70
0
2025
-120
-60
0
-620
-460
5
-610
-410
5
-580
-360
5
-580
-320
5
-580
-300
5
-1.240
-930
10
-1.220
-850
10
-1.170
-740
10
-1.150
-670
10
-1.150
-640
10
-1.860
-1.400
15
-1.830
-1.280
15
-1.750
-1.130
15
-1.730
-1.030
15
-1.730
-980
15
-2.480
-1.870
20
-2.440
-1.720
20
-2.330
-1.530
20
-2.300
-1.400
20
-2.310
-1.340
20
Anm.: Det er lagt til grund, at den almindelige elafgift lempes med virkning fra 1. januar 2021.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvad provenueffekten er ved at nedsætte elafgiften med henholdsvis 1, 5, 10, 15 og 20 øre pr. kWh pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2235454_0003.png
En lempelse af den almindelige elafgift med hhv. 1, 5, 10, 15, og 20 øre/kWh i 2020-pri-
ser skønnes at indebære varige strukturelle BNP-effekter på hhv. 0-0,5 mia. kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2. Varige effekter på strukturelt BNP ved lempelse af alm. elafgift
Mia. kr. (2020-niveau)
Lempelse på 1 øre/kWh
Lempelse på 5 øre/kWh
Lempelse på 10 øre/kWh
Lempelse på 15 øre/kWh
Lempelse på 20 øre/kWh
Effekter
0
0,1
0,2
0,4
0,5
Anm.: Det er lagt til grund, at den almindelige elafgift lempes med virkning fra 1. januar 2021. Den beregnede BNP-virkning
afspejler den skønnede effekt på strukturelt BNP afledt af dels en arbejdsudbudseffekt, dels en produktivitetseffekt.
Kilde: Finansministeriet
Den normalt anvendte familietypemodel (Finansministeriets familietypemodel) omfatter
ikke forudsætninger om de enkelte familietypers konkrete elforbrug. Der kræves således
særskilte antagelser om familietypernes elforbrug for at kunne omsætte nedsættelsen af
elafgiften til virkninger for de enkelte familietyper. De resulterende virkninger vil i sagens
natur være stærkt afhængige af de gjorte forudsætninger om elforbruget.
I de nedenstående beregninger er der beregningsteknisk forudsat et elforbrug for en
række familietyper baseret på Energistyrelsens beregningsprincipper for et typisk elfor-
brug
givet boligformen (lejlighed eller parcelhus), boligarealet samt antallet af voksne og
børn i familien. Det herved forudsatte elforbrug,
jf. tabel 3,
afspejler antagelserne i familie-
typemodellen om de enkelte familietypers boligforhold og sammensætning, men afhænger
ikke direkte af familiens forudsatte indkomst. Med denne metode forudsættes fx en funk-
tionærfamilie med 2 børn i ejerbolig at have et årligt elforbrug på 4.400 kWh, mens en en-
lig arbejder i lejebolig forudsættes at have et elforbrug på 2.010 kWh om året.
Tabel 3. Forudsætninger for de udvalgte familietyper
Brutto
Indkomst
1)
Disponibel
indkomst
Boligareal
kvm
45
70
70
100
130
150
Energiforbrug
kWh
1.580
2.010
2.010
3.410
4.100
4.400
Kr. (2020-niveau)
Enlig kontanthjælpsmodtager (lejer)
Enlig pensionist med ATP (lejer)
Enlig arbejder (lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, ejer)
Funktionærfamilie (2 børn, ejer)
142.100
229.100
376.800
753.400
753.400
1.083.600
108.600
173.200
244.300
515.400
567.000
769.500
Anm.: De skønnede elforbrug stammer fra Energistyrelsen og er bestemt ud fra familietypernes boligtype, antal voksne og
børn samt boligareal.
1) Eksklusive fradragsberettigede pensionsindbetalinger.
Kilde: Indkomst og huslejeforudsætninger fra Finansministeriets familietypemodel og Energistyrelsen (https://spar-
energi.dk/forbruger/el/dit-elforbrug).
Side 3 af 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvad provenueffekten er ved at nedsætte elafgiften med henholdsvis 1, 5, 10, 15 og 20 øre pr. kWh pr. 1. januar 2021, til skatteministeren
2235454_0004.png
Med udgangspunkt i det forudsatte elforbrug skønnes en enlig kontanthjælpsmodtager i
lejebolig umiddelbart at opnå en gevinst på ca. 400 kr. (inkl. moms) ved en nedsættelse af
elafgiften med 20 øre i 2021, svarende til 0,36 pct. af den disponible indkomst. En funkti-
onærfamilie med 2 børn i ejerbolig skønnes tilsvarende at opnå en gevinst på ca. 1.100 kr.
ved en nedsættelse af elafgiften på 20 øre i 2021, svarende til 0,14 pct. af den disponible
indkomst,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Virkning for udvalgte familietype i 2021 ved lempelse af alm. elafgift
Reducering af afgiftssats med
1 øre
5 øre
10 øre
15 øre
20 øre
Besparelse i kr. inkl. moms (2020-niveau)
Enlig kontanthjælpsmodtager (lejer)
Enlig pensionist med ATP (lejer)
Enlig arbejder (lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, ejer)
Funktionærfamilie (2 børn, ejer)
Enlig kontanthjælpsmodtager (lejer)
Enlig pensionist med ATP (lejer)
Enlig arbejder (lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, lejer)
Arbejderfamilie (2 børn, ejer)
Funktionærfamilie (2 børn, ejer)
0
0
0
0
100
100
0,02
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
100
100
100
200
300
300
0,09
0,07
0,05
0,04
0,05
0,04
200
300
300
400
500
600
0,18
0,15
0,10
0,08
0,09
0,07
300
400
400
600
800
800
0,27
0,22
0,15
0,12
0,14
0,11
400
500
500
900
1.000
1.100
0,36
0,29
0,21
0,17
0,18
0,14
Besparelse som andel af disponibel indkomst, pct.
Anm.: Forudsætninger for familietyperne ses i
tabel 3.
Det er beregningsteknisk forudsat, at ”lejeboliger” er lejligheder og
”ejerboliger” er parcelhuse.
Besparelsen er opgjort inkl. moms. Den disponible indkomst opgøres ekskl. afgifter, idet afgifter
først betales sammen med det valgte forbrug.
Kilde: Indkomst og huslejeforudsætninger fra Finansministeriets familietypemodel, Energistyrelsen (https://spar-
energi.dk/forbruger/el/dit-elforbrug) samt egne beregninger.
Det er kun ikke-momsregistrerede virksomheder, der er omfattet af den almindelige elaf-
gift, hvilket primært omfatter virksomheder i transportbrancher, den finansielle sektor og
foreninger mv. En lempelse af den almindelige elafgift på 20 øre/kWh skønnes at inde-
bære en umiddelbar årlig besparelse for ikke-momsregistrerede virksomheder på ca. 20
mio. kr. i 2021-2025,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Umiddelbar besparelse for ikke-momsregistrerede virksomheder ved lempelse af
alm. elafgift
Mio. kr. (2020-niveau)
Lempelse på 1 øre/kWh
Lempelse på 5 øre/kWh
Lempelse på 10 øre/kWh
Lempelse på 15 øre/kWh
Lempelse på 20 øre/kWh
2021
0
5
10
15
20
2022
0
5
10
15
20
2023
0
5
10
15
20
2024
0
5
10
15
20
2025
0
5
10
15
20
Anm.: Det er lagt til grund, at den almindelige elafgift lempes med virkning fra 1. januar 2021
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 4