Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2238737_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. september 2020
2020-6430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juli 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 415:
Hvad vil konsekvenserne og mindreprovenuet for staten være ved at lade hen-
holdsvis eldrevne biler isoleret set og både eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler benytte broer og færger med henholdsvis 50 pct. og
100 pct. rabat i hvert af årene 2021, 2022, 2023, 2024 og 2025?
Svar:
Besvarelsen er baseret på Energistyrelsens Basisfremskrivning. Det er i sagens
natur forbundet med usikkerhed, hvor hurtigt personbiler bliver udskiftet til
elbiler mv. Basisfremskrivningen kan i sagens natur ikke tage hensyn til kom-
mende initiativer, f.eks. i forlængelse af Bilkommissionen, som kan accelerere
omlægningen til en fossilfri bilpark. Hvis udskiftningen sker hurtigere, end
basisfremskrivningen forudser, vil det beregnede indtægtstab for Storebælts-
forbindelsen og Fjordforbindelsen Frederikssund og de beregnede merudgifter
til de analyserede færgeruter derfor blive større.
På baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning og Transport- og Boligmi-
nisteriets transportøkonomiske enhedspriser har Sund & Bælt Holding A/S
beregnet indtægtstabet for A/S Storebælt, jf. tabel 1.
Tabel 1. Beregnet indtægtstab for Storebæltsforbindelsen
Mio. kr., 2020-
priser
Elbiler,
50 pct. rabat
Elbiler,
100 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
50 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
100 pct. rabat
38,0
47,7
60,0
75,4
94,8
19,0
23,9
30,0
37,7
47,4
23,3
29,3
36,9
46,4
58,4
11,6
14,7
18,4
23,2
29,2
2021
2022
2023
2024
2025
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om konsekvenserne og mindreprovenuet for staten ved at lade hhv. eldrevne biler isoleret set og både eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler benytte broer og færger med rabat, til transportministeren
2238737_0002.png
Side 2/4
Sund & Bælt Holding A/S understreger, at udviklingen i udskiftning af benzin-
og dieselbiler til eldrevne biler mv. er usikker, og det vanskeliggør ifølge selska-
bet fastsættelsen af den vækstrate, der skal ligge til grund for beregning af pro-
venutab som følge af målrettede indsatser i form af reducerede takster for elbi-
ler mv. Sund & Bælt Holding A/S har beregnet, at indtægtstabet vil betyde en
forlængelse af tilbagebetalingstiden på mellem 0,4 og 1,4 måneder for gælden i
A/S Storebælt, der aktuelt forventes at være gældfri i 2032.
I henhold til § 2, stk. 5, i lov om færgefart er A/S Storebælt forpligtet til at op-
retholde færgefarten på Spodsbjerg-Tårs. Selskabet yder på den baggrund et
årligt driftstilskud til færgefarten. Dette driftstilskud forventes at skulle forhø-
jes ved rabat til elbiler og pluginhybridbiler. Sund & Bælt Holding A/S har be-
regnet den årlige merudgift til kompensation til færgeoverfarten i faste 2020-
gennemsnitspriser, jf. tabel 2.
Tabel 2. Beregnet merudgift til Spodsbjerg-Tårs
Mio. kr., 2020-
priser
Elbiler,
50 pct. rabat
Elbiler,
100 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
50 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
100 pct. rabat
0,9
1,1
1,4
1,8
2,2
0,4
0,6
0,7
0,9
1,1
0,5
0,7
0,9
1,1
1,4
0,3
0,3
0,4
0,5
0,7
2021
2022
2023
2024
2025
Vejdirektoratet har beregnet det forventede indtægtstab for Fjordforbindelsen
Frederikssund, jf. tabel 3.
Tabel 3. Beregnet indtægtstab for Fjordforbindelsen Frederikssund
Mio. kr., 2020-
priser
Elbiler,
50 pct. rabat
Elbiler,
100 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
50 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
0,2
0,3
0,4
0,6
0,9
0,1
0,1
0,2
0,3
0,4
0,1
0,2
0,3
0,5
0,7
0,1
0,1
0,2
0,2
0,4
2021
2022
2023
2024
2025
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om konsekvenserne og mindreprovenuet for staten ved at lade hhv. eldrevne biler isoleret set og både eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler benytte broer og færger med rabat, til transportministeren
2238737_0003.png
Side 3/4
100 pct. rabat
Indtægtstabet i perioden 2021-2025 vil kun have en marginal effekt på tilbage-
betalingstiden for Fjordforbindelsen Frederikssund. Rabatter til elbiler eller el-
og pluginhybridbiler vil kunne få flere af bilisterne, der bruger Kronprinsesse
Marys Bro til at anskaffe en el- eller pluginhybridbil. Det vil kunne forøge ind-
tægtstabet tilsvarende. Endvidere vil det kunne få flere til at benytte Kronprin-
sesse Marys Bro i en el- eller pluginhybridbil i stedet for Kronprins Frederiks
Bro, men dette vil ikke påvirke Fjordforbindelsen Frederikssunds indtægter ved
gratis passage af Kronprinsesse Marys Bro.
For så vidt angår færger, er der alene foretaget beregninger på de færgeruter,
som Transport- og Boligministeriet har kontrakt med. Det vil sige Rønne-
Ystad, Rønne-Køge, Samsø-Kalundborg og Bøjden-Fynshav.
Der er taget udgangspunkt i de maksimale gennemsnitspriser for en almindelig
personbil i henhold til Transport- og Boligministeriets færgekontrakter. Det
gælder dog ikke for Bøjden-Fynshav, hvor der er anvendt et gennemsnit af de
maksimale billetpriser i henholdsvis højsæson og lavsæson, da kontrakten på
denne overfart ikke regulerer en maksimal gennemsnitspris.
Da ministeriet ikke har adgang til fremskrivninger i trafikudviklingen på disse
fire ruter, er beregningerne baseret på en forudsætning om en konstant trafik i
perioden 2021-2025 svarende til trafikken på overfarterne i 2019. Kompensati-
onsbehovet vil dermed med stor sandsynlighed være større end det beregnede
årlige kompensationsbehov. Den beregnede, direkte kompensation til operatø-
rerne på de fire færgeruter som følge af mistede billetindtægter ved rabatter til
elbiler og pluginhybridbiler fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Beregnet årlig kompensation til fire færgeruter
Mio. kr., 2020-
priser
Elbiler,
50 pct. rabat
Elbiler,
100 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
50 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
100 pct. rabat
2,8
3,1
3,5
4,1
5,1
1,4
1,6
1,8
2,1
2,6
1,6
1,9
2,3
2,9
3,9
0,8
1,0
1,2
1,5
1,9
2021
2022
2023
2024
2025
Der foreligger ikke data for brændselscelledrevne biler. De foretagne beregnin-
ger er baseret på en forudsætning om, at lavere takster og overfartspriser ikke
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om konsekvenserne og mindreprovenuet for staten ved at lade hhv. eldrevne biler isoleret set og både eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler benytte broer og færger med rabat, til transportministeren
2238737_0004.png
Side 4/4
har afledte adfærdsmæssige effekter og dermed skaber mertrafik på broer og
færger. Beregningerne har ikke taget hensyn til eventuelle COVID-19-effekter.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht