TRANSPORTMINISTEREN
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. september 2020
2020-6430
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. juli 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 415:
Hvad vil konsekvenserne og mindreprovenuet for staten være ved at lade hen-
holdsvis eldrevne biler isoleret set og både eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler benytte broer og færger med henholdsvis 50 pct. og
100 pct. rabat i hvert af årene 2021, 2022, 2023, 2024 og 2025?
Svar:
Besvarelsen er baseret på Energistyrelsens Basisfremskrivning. Det er i sagens
natur forbundet med usikkerhed, hvor hurtigt personbiler bliver udskiftet til
elbiler mv. Basisfremskrivningen kan i sagens natur ikke tage hensyn til kom-
mende initiativer, f.eks. i forlængelse af Bilkommissionen, som kan accelerere
omlægningen til en fossilfri bilpark. Hvis udskiftningen sker hurtigere, end
basisfremskrivningen forudser, vil det beregnede indtægtstab for Storebælts-
forbindelsen og Fjordforbindelsen Frederikssund og de beregnede merudgifter
til de analyserede færgeruter derfor blive større.
På baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning og Transport- og Boligmi-
nisteriets transportøkonomiske enhedspriser har Sund & Bælt Holding A/S
beregnet indtægtstabet for A/S Storebælt, jf. tabel 1.
Tabel 1. Beregnet indtægtstab for Storebæltsforbindelsen
Mio. kr., 2020-
priser
Elbiler,
50 pct. rabat
Elbiler,
100 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
50 pct. rabat
El- og pluginhy-
bridbiler,
100 pct. rabat
38,0
47,7
60,0
75,4
94,8
19,0
23,9
30,0
37,7
47,4
23,3
29,3
36,9
46,4
58,4
11,6
14,7
18,4
23,2
29,2
2021
2022
2023
2024
2025