Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2236713_0001.png
31. august 2020
J.nr. 2020 - 6372
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 414 af 7. juli 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om mindreprovenuet for beskatningen af hhv. eldrevne biler isoleret set og af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, til skatteministeren
2236713_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for mindreprovenuet i hvert af nedenstående scenarier for be-
skatningen henholdsvis af eldrevne biler isoleret set og af eldrevne biler, pluginhybridbiler
og brændselscelledrevne biler i hvert af årene 2021, 2022, 2023, 2024 og 2025:
Registreringsafgiften fastholdes på 20 pct., mens bundfradraget, som afgiftsfritager biler
under 400.000 kr., bortfalder.
Registreringsafgiften fastholdes på 20 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager biler
under 400.000 kr., fastholdes.
Registreringsafgiften stiger til 40 pct., mens bundfradraget, som afgiftsfritager biler un-
der 400.000 kr., bortfalder.
Registreringsafgiften stiger til 40 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager biler under
400.000 kr., fastholdes.
Registreringsafgiften stiger til 65 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager biler under
400.000 kr., fastholdes?
Svar
Ved gældende regler udgør registreringsafgiften 65 pct. af den samlede afgift for el- og
plug-in hybridbiler i 2021, stigende til 90 pct. i 2022 og fuld indfaset fra 2023 og frem.
Derudover gives der et fradrag for batterikapacitet i registreringsafgiften for el- og plug-in
hybridbiler i perioden 2017-2022. Der er forudsat i beregningen af de provenumæssige
konsekvenser, at fradraget videreføres til og med 2025.
De provenumæssige konsekvenser ved de efterspurgte ændringer fremgår af
tabel 1.
Det
bemærkes, at der er stor usikkerhed forbundet ved skønnene, bl.a. fordi den teknologiske
udvikling for grønne biler er vanskelig at forudsige. Jo længere frem i tid der skønnes, de-
sto større vil den forbundne usikkerhed være.
Det kan bemærkes, at ændringer i registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler ind-
går i regeringens overvejelser om mulige fremtidige ændringer af bilbeskatningen i en
mere grøn retning. Disse overvejelser vil ske på baggrund af anbefalingerne fra Kommis-
sionen for grøn omstilling af personbiler, der i 2020 skal komme med forslag til en samlet
omlægning af bilafgifterne til fremme af grønne biler og fastholdelse af statens provenu
på længere sigt. Regeringen afventer således kommissionens anbefalinger inden, der tages
politisk stilling til ændringer af afgiftssystemet.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om mindreprovenuet for beskatningen af hhv. eldrevne biler isoleret set og af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, til skatteministeren
2236713_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ændringer i registreringsafgiften for el- og plug-in hy-
bridbiler 2021-2025
Mia. kr. (2021-niveau)
2021
2022
2023
2024
2025
Afgiften fastholdes på 20 pct., og bundfradraget
1)
bortfalder
Kun for elbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
For el- og plug-in hybridbiler
Umiddelbart
-0,5
-0,9
-0,9
-1,2
-1,2
-1,5
-1,5
-1,8
-1,8
-0,4
-0,5
-0,8
-0,8
-1,1
-1,1
-1,4
-1,4
-1,7
-1,7
Efter tilbageløb og adfærd
-0,5
Afgiften fastholdes på 20 pct., og bundfradraget
1)
fast-
holdes
Kun for elbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
For el- og plug-in hybridbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
Afgiften fastholdes på 40 pct., og bundfradraget
1)
bortfalder
Kun for elbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
For el- og plug-in hybridbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
1)
-0,6
-0,7
-0,9
-1,0
-1,2
-1,4
-1,6
-1,7
-1,9
-2,0
-0,7
-0,8
-1,0
-1,1
-1,4
-1,5
-1,7
-1,8
-2,0
-2,2
-0,2
-0,2
-0,6
-0,5
-0,9
-0,8
-1,2
-1,1
-1,5
-1,4
-0,3
-0,2
-0,6
-0,5
-0,9
-0,8
-1,3
-1,1
-1,6
-1,4
Afgiften fastholdes på 40 pct., og bundfradraget fastholdes
Kun for elbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
For el- og plug-in hybridbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
1)
-0,4
-0,5
-0,8
-0,8
-1,1
-1,2
-1,4
-1,5
-1,8
-1,8
-0,6
-0,6
-0,9
-0,9
-1,2
-1,3
-1,6
-1,6
-1,9
-2,0
Afgiften fastholdes på 65 pct., og bundfradraget fastholdes
Kun for elbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
For el- og plug-in hybridbiler
Umiddelbart
Efter tilbageløb og adfærd
-0,4
-0,5
-0,8
-0,8
-1,1
-1,1
-1,5
-1,5
-1,8
-1,8
-0,3
-0,3
-0,6
-0,7
-1,0
-1,0
-1,3
-1,4
-1,7
-1,7
1) Der er regnet med et bundfradrag på 40.000 kr. ved en afgift på 20 pct., 53.000 ved 40 pct. og 86.000 ved 65 pct. Bund-
fradraget ved 40 og 65 pct. er skønnet ud fra, at en elbil til omkring 400.000 kr. inkl. moms betaler 0 kr. i registreringsafgift i
2021 ved de forskellige andele af den samlede afgift.
Anm.: Der er i beregningerne ikke taget højde for brændselscelledrevne biler grundet den begrænsede udbredelse af disse.
Det er er forudsat, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre en større andel af nyregistreringerne frem mod 2025. Det er desu-
den forudsat, at prisen på el- og plug-in hybridbiler falder med hhv. 3 og 1,5 pct. om året, mens konventionelle biler stiger
med 1,8 pct. om året.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 3