Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2232954_0001.png
19. august 2020
J.nr. 2020 - 6636
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 413 af 6. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om kommentarer til artiklen "CO2-afgifter rammer folks grill-koteletter" i Politiken den 3/7-20, til skatteministeren
2232954_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen "CO2-afgifter rammer folks grill-koteletter" i Politi-
ken den 3. juli 2020 af Anne Lawaetz Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer,
og Ole Wehlast, Forbundsformand i Fødevareforbundet NNF, og herunder kommentere
de negative konsekvenser, som de opremser i relation til overvejelserne om en CO2-af-
gift?
Svar
I artiklen ”CO
2
-afgifter rammer folks grill-koteletter” i Politiken 3. juli 2020 er omtalt en
række forhold vedrørende indførelse af en CO
2e
-afgift.
Indledningsvist bemærkes det, at det fremgår af den politiske aftale om klimaloven fra de-
cember 2019, at den danske udledning af klimagasser skal være reduceret med 70 pct. i
2030. Opfyldelse af en så vidtgående målsætning forudsætter, at udledningerne af klima-
gasser reduceres bredt
herunder også i landbruget.
Det indgår i
Klimaaftale for energi og industri mv. fra juni 2020,
at regeringen skal udarbejde et
forslag til en grøn skattereform, der via en generel prissætning skal nedbringe udledningen
af klimagasser i alle dele af det danske samfund, som præsenteres for aftalepartierne i ef-
teråret 2020. En skattereform, der opfylder disse krav, vil i sagens natur påvirke dansk er-
hvervsliv bredt.
Der foreligger endnu ikke en konkret model herfor, hvorfor det ikke er muligt at foretage
en nærmere vurdering af virkninger for enkelte erhverv. Det er imidlertid muligt at gøre
rede for nogle overordnede forhold med hensyn til strukturen i og virkninger af en ensar-
tet afgift på klimagasser.
Opfyldelse af målsætningen vil indebære omkostninger for Danmark. En ensartet CO
2e
-
afgift vil betyde, at de samfundsøkonomisk billigste reduktioner realiseres, og at målsæt-
ningen derfor opfyldes uden unødvendige omkostninger.
Samtidig vil de erhverv og virksomheder, som i dag udleder flest klimagasser, umiddelbart
belastes mest, mens de emissionslette erhverv og virksomheder umiddelbart belastes
mindst. Det vil tilskynde til en omstilling bort fra emissionstunge erhverv og aktiviteter
over mod emissionslette erhverv og aktiviteter. Indførelse af en CO
2e
-afgift vil umiddel-
bart påvirke erhvervenes konkurrenceevne. På længere sigt vil konkurrenceevnen for
dansk erhvervsliv set under et blive genetableret via lidt langsommere reallønstigninger
end ellers, og den samlede beskæftigelse vil på sigt være omtrent uændret. Men beskæfti-
gelsens sammensætning vil ændres som resultat af den nævnte omstilling mod emissions-
lette erhverv.
70 pct. målsætningen er defineret med udgangspunkt i FN’s principper for opgørelse af
udledningen af klimagasser. I denne opgørelse indregnes de udledninger, der er forbundet
med bl.a. dansk anvendelse af fossil energi i husholdninger og erhverv, ligesom udlednin-
gerne af andre klimagasser end CO
2
fra landbrugets produktion af fødevarer indgår. Det
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om kommentarer til artiklen "CO2-afgifter rammer folks grill-koteletter" i Politiken den 3/7-20, til skatteministeren
2232954_0003.png
er derfor bl.a. disse udledninger, der skal reduceres for at opfylde målsætningen, og som
en ensartet og generel CO
2e
-afgift vil skulle omfatte.
I sammenhæng hermed fremgår der af de nævnte politiske aftaler en række bindinger og
hensyn, som den fremtidige klimaregulering
herunder via afgifter
skal opfylde. Disse
vil blive afspejlet i det forslag til en grøn skattereform, som regeringen skal præsentere for
aftaleparterne i efteråret 2020.
Side 3 af 3