Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2218432_0001.png
29. juni 2020
J.nr: 2020 - 6078
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 406 af 23. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (RV).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om, hvad regeringens overvejelser er i relation til at ændre ejendomsvurderingslovens § 28, stk. 2, til også at omfatte jord med VE-anlæg for ad den vej at understøtte politiske målsætninger inden for klima- og miljøområdet, til skatteministeren
2218432_0002.png
Spørgsmål
Hvad er regeringens overvejelser i relation til at ændre ejendomsvurderingslovens § 28,
stk. 2, til også at omfatte jord med VE-anlæg for ad den vej at understøtte politiske mål-
sætninger inden for klima- og miljøområdet? Hvilken provenueffekt ville det have for sta-
ten? Og hvilken klimaeffekt kunne det tænkes at have, eksempelvis i forbindelse med ud-
tagning af lavbundsjorde, hvor også afbrydning af dræn til hævning af vandstanden og
følgelig reduktion af drivhusgasser indtænkes?
Svar
Efter ejendomsvurderingslovens § 28 forstås ved produktionsjord arealer i landzone til-
hørende landbrugsejendomme eller skovejendomme, hvis sådanne arealer anvendes til
landbrugsmæssige formål eller er undergivet fredskovspligt og ikke efter forskrifter ud-
stedt i medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering kan anvendes til andre
formål.
Gældende ret indebærer, at produktionsjord vurderes til en værdi, der ligger under han-
delsprisen og dermed, at landbrug og skovbrug beskattes af en lavere værdi end andre ty-
per ejendomme. Endvidere beskattes produktionsjorden med en særligt lav grundskylds-
sats. Den lempeligere beskatning af produktionsjord har til formål at tage hensyn til, at
jorden er en central produktionsfaktor for landbrugs- og skovdriften.
Da produktionsjord således er beskattet af en værdi, at der ligger betydeligt under han-
delsprisen, vil det umiddelbart medføre et mindreprovenu, hvis jord til VE-formål beskat-
tes ligeså lempeligt som produktionsjord. Hertil må forventes en betydelig adfærdseffekt i
form af, at det vil blive mere attraktivt at anvende jord til VE-formål.
Det er imidlertid ikke muligt at give et robust estimat på de provenumæssige konsekven-
ser af forslaget, da der pt. pågår et arbejde med at udvikle og implementere nye modeller
for vurderinger af produktionsjord og erhvervsejendomme. Derfor er det heller ikke mu-
ligt, at give et robust estimat på den tilsvarende klimaeffekt.
Herudover bemærkes, at det generelt ikke er hensigtsmæssigt at støtte specifikke sektorer
via jordbeskatningen, da jordejerne så ikke længere vil være tilskyndet til at anvende jor-
den efter bedste økonomiske anvendelse. Det vil medføre et markant brud med tænknin-
gen bag den danske jordbeskatning, hvor jord generelt vurderes ud fra handelsværdien
ved bedste økonomiske anvendelse.
Endvidere bemærkes, at anvendelse af jord til VE-formål allerede indirekte er støttet via
eksisterende tilskuds- og støtteordninger til VE-formål.
Det skal endeligt bemærkes, at den foreslåede udvidelse af definitionen af produktions-
jord
vurderes at kunne indebære statsstøtte efter EU’s statsstøtteregler.
Det skyldes, at en
sådan udvidelse vil udgøre en selektiv fordel for de virksomheder, der gives mulighed for
at opnå en særligt lempelig beskatning ved opsætning af VE-anlæg på denne jord set i for-
hold til andre virksomheder, der opsætter VE-anlæg på andre typer erhvervsdomme. En
sådan forskelsbehandling synes endvidere ikke at kunne begrundes i beskatningssystemets
natur og logik.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om, hvad regeringens overvejelser er i relation til at ændre ejendomsvurderingslovens § 28, stk. 2, til også at omfatte jord med VE-anlæg for ad den vej at understøtte politiske målsætninger inden for klima- og miljøområdet, til skatteministeren
2218432_0003.png
På baggrund af EU-Kommissionens nugældende retningslinjer for statsstøtte til miljøbe-
skyttelse og energi vurderes det umiddelbart, at det ikke vil være muligt at opnå statsstøt-
tegodkendelse af en ordning som den foreslåede.
Side 3 af 3