Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2218729_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2020
J nr.
2020-2930
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget har i brev af 19. juni stillet mig følgende
spørgsmål 404 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 404
Blokvarmecentralers aftag af fjernvarme er både et teknisk og økonomisk funda-
mentet under et hvert fjernvarmeområde, både nu og i fremtiden. I den forbindelse
bedes ministeren besvare følgende:
a) Kan ministeren oplyse, hvad grundlaget er, når ministeren vurderer det uproble-
matisk at fjerne denne sikkerhed både for foretagne og fremtidige investeringer?
b) Kan ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvor stort beløb denne fjernelse
vil give i strandede omkostninger rundt i landet, og hvem der skal finansiere dette?
c) Er ministeren enig i, at hvis blokvarmecentralen og fjernvarmeselskabet er enige
om, at blokvarmecentralen bør forsynes med andet end fjernvarme, er der ingen
lovmæssige hindringer for, at dette kan ske allerede på det nuværende regelgrund-
lag?
d) Er ministeren enig i, at blokvarmecentraler i dag som storkunder er med til at
betale en væsentlig andel af fællesomkostningerne ved den etablerede fjernvarme,
og at det derfor vil medføre prisstigninger for de resterende fjernvarmekunder, som
enten ikke har adgang til andre forsyningsformer eller ligeledes vil vælge at afkoble
sig fjernvarmeforsyningen, hvorved en økonomisk negativ spiral er startet?
e) Kan ministeren oplyse, om ministeren er enig i de advarsler, som fremgår af
rapporten ”Tarifudvalgets analyse af mulighederne for energibesparelser ved for-
skellige modeller for tarifpraksis i el-, naturgas-
og varmeforsyningen” (side 46 og
frem), om hvor alvorlig en negativ spiral kan være for det samlede fjernvarmenet,
når kunderne afvandrer?
Svar
På baggrund af energiaftalen 2018 blev muligheden for at pålægge nye forbruger-
bindinger til fjernvarme, herunder aftagepligten, ophævet. Den gældende aftage-
pligt til fjernvarme omfatter de ca. 3.000 såkaldte blokvarmcentraler, der findes i
områder udlagt til fjernvarme før 1. januar 2019. Blokvarmecentraler er store fjern-
varmeforbrugere med en effekt over 0,25 MW, fx boligblokke, skoler og hospitaler.
Blokvarmecentralerne er pålagt at være tilsluttet og aftage fjernvarme og kan ikke
vælge at supplere eller erstatte fjernvarmen med en anden varmeforsyning, fx egen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om blokvarmecentralers aftag af fjernvarme, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2218729_0002.png
varmeproduktion i form af en varmepumpe eller udnyttelse af egen overskudsvar-
me.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet har d. 22. juni 2020 indgået en klimaaftale for energi og industri mv.
Med aftalen er der bl.a. enighed om, at aftagepligten til fjernvarme skal modernise-
res for at muliggøre en øget udnyttelse af egen overskudsvarme og egen VE-
produktion. Generelt forventes ingen væsentlig påvirkning på ikke-afskrevne inve-
steringer med den netop indgåede klimaaftale.
Ad a)
Regeringen har ikke foreslået at fjerne aftagepligten til fjernvarme. Regerin-
gens forslag om at modernisere aftagepligten indebærer, at kommunerne får mu-
lighed for at ophæve aftagepligten, hvorved det bliver kommunernes og fjernvar-
meselskabernes rolle at tage hensyn til afledte økonomiske effekter i deres eventu-
elle overvejelser om ophævelser af aftagepligt. Formålet med forslaget er bl.a. at
muliggøre en øget udnyttelse af egen overskudsvarme og VE-produktion for blok-
varmecentraler, fx hvis et hospital vil og kan udnytte overskudsvarme fra eget køle-
anlæg til opvarmning, såfremt det er samfundsøkonomisk optimalt. Dette er ikke
tilladt i dag, medmindre der opnås en dispensation fra Energistyrelsen i særlige
tilfælde. Jeg ser frem til at drøfte den konkrete implementering af reguleringen med
aftaleparterne efter sommerferien.
Ad b)
Regeringen har ikke foreslået at fjerne aftagepligten til fjernvarme. Med den
netop indgåede klimaaftale forventes ingen væsentlig påvirkning på ikke-afskrevne
investeringer.
Ad c)
Jeg har forelagt spørgsmålet til Energistyrelsen, som har oplyst, at aftageplig-
ten er et statsligt påbud udmøntet i projektbekendtgørelsen til varmeforsyningslo-
ven. I dag er det alene Energistyrelsen, der kan meddele dispensation fra reglerne i
projektbekendtgørelsen, herunder aftagepligten. En blokvarmecentral og et fjern-
varmeselskab kan derfor ikke selv beslutte, at aftagepligten ikke skal gælde den
pågældende blokvarmecentral.
Ad d og e)
Jeg er enig i, at det er uhensigtsmæssigt at have en regulering, der kan
starte en økonomisk negativ spiral. Med den netop indgåede klimaaftale forventes
ingen væsentlig påvirkning på ikke-afskrevne investeringer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2