Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2095329_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9496
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 3. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at gøre brug af biogas i den tunge transport billigere ved at sænke afgiften, til skatteministeren
2095329_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren indstillet på at gøre brug af biogas i den tunge transport billigere ved at
sænke afgiften, så den pr. kørt kilometer svarer til afgiften på diesel
og i benægtende
fald, hvorfor ikke?
Svar
Afgiftsniveauet for energiafgifterne for biogas, naturgas, diesel og biodiesel til transport er
fastsat ud fra brændstoffernes energiindhold, så satsen er ens pr. GJ. Det giver incitament
til at vælge de mest energiøkonomiske transportformer. Hvis afgiften på biogas til biogas-
køretøjer fastsættes, så den pr. kørt kilometer svarer til afgiften på diesel og biodiesel pr.
kilometer for dieselkøretøjer, vil det ikke være teknologineutralt, men indebære en fordel
for en af de mindre energieffektive transportformer.
Hertil kommer, at afgifterne på biogas skal ses i sammenhæng med den meget betydelige,
støtte der gives til biogas. Denne støtte kommer også forbrugerne af biogas til gode i
form af lavere priser.
På den baggrund er der ikke planer om at ændre afgiften på biogas til vejtransport.
Side 2 af 2