Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2202058_0001.png
Tale
28. maj 2020
J.nr. 2020 - 4748
Samrådsspørgsmål S
- Tale til besvarelse af spørgsmål S den 28. maj 2020 kl. 14.00
Spørgsmål
efter aftale med KEFM og spørgerne
besvarer KEFM’en først
spørgsmål T, derefter besvarer
SKM’en
spørgsmål S.
Kontor:
Selskab, aktionær og
erhverv [SAE]
Initialer:
SEL
Samrådsspørgsmål T
(besvares af KEFM’n)
Vil ministeren forholde sig til, at den lave oliepris stiller olieprisfrem-
skrivningerne i et mere usikkert lys og dermed øger risikoen for, at til-
ladelsen til 8. udbudsrunde vil give et decideret tab til den danske stat?
Mener ministeren set i dette lys, at 8. udbudsrunde skal fortsætte som
tidligere planlagt?
Samrådsspørgsmål S
(besvares af SKM’n)
Covid-19 pandemien har medvirket til, at oliepriserne er historisk lave.
Vil ministeren redegøre for, hvordan det forventes at påvirke statens
indtægter fra olieproduktionen i Nordsøen i 2020 og 2021, og hvorvidt
det er muligt, at olieproduktionen vil give et decideret tab til den danske
stat i 2020 og 2021?
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens indtægter fra olieproduktionen i Nordsøen og om status for 8. udbudsrunde, til skatteministeren
2202058_0002.png
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at sige tak for invitationen til at deltage i
dette samråd sammen med klima-, energi-, forsyningsministeren.
Vi har
som det er fremgået
aftalt den fordeling, at klima-, energi-,
og forsyningsministeren besvarer spørgsmål T, mens jeg besvarer
spørgsmål S.
Og jeg er glad for muligheden for her i udvalget at redegøre for Skat-
teministeriets forventninger til de kommende års indtægter fra olie- og
gasproduktion i Nordsøen.
Statens indtægter fra Nordsøen i 2020 og 2021
Hvilken indtægt forventer staten at få fra olie- og gasproduktion i
Nordsøen i 2020 og 2021? Det kan beskrives meget kort
der forven-
tes ingen indtægt i de kommende to år. Dette er der overordnet to for-
klaringer på:
For det første
har Covid-19 pandemien ført til et historisk stort fald i ef-
terspørgslen på olie. Dette har
som klima-, energi-, og forsyningsmi-
Side 2 af 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens indtægter fra olieproduktionen i Nordsøen og om status for 8. udbudsrunde, til skatteministeren
2202058_0003.png
nisteren netop redegjorde for
naturligvis også resulteret i, at oliepri-
sen aktuelt er meget lav. Finansministeriet forventer, at olieprisen vil
forblive forholdsvis lav i resten af 2020, og i 2021 med. Under disse
forhold tjener olieselskaberne ikke mange penge på Nordsøolien, og
staten derfor heller ikke.
For det andet
så er store dele af infrastrukturen i Nordsøen for øjeblik-
ket under genopbygning
en genopbygning, som først forventes af-
sluttet i løbet af 2022. Blandt andet er produktionen i det store Tyra-
felt lukket midlertidigt ned, mens selskaberne foretager milliard-store
investeringer, for at sikre produktionen.
Derfor var det i forvejen ventet, at produktionen af olie og især gas i
2020 og 2021 ville være væsentligt mindre end den tidligere har været.
I december sidste år blev det derfor også
i forbindelse med Økono-
misk Redegørelse
skønnet, at Nordsøindtægterne i 2020 og 2021
blot ville være på sammenlagt ca. 700 mio. kr. Men med den seneste
udvikling i olieprisen forventes dette tal altså nedjusteret til 0 kr.
Side 3 af 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens indtægter fra olieproduktionen i Nordsøen og om status for 8. udbudsrunde, til skatteministeren
2202058_0004.png
Mulighed for deciderede tab
Med forventede indtægter på 0 kr., så er det oplagt at spørge, om det
er muligt, at staten kan tabe penge på Nordsøen i de kommende år.
Det forventer jeg ikke. Grundlæggende gælder det, at hvis Nordsøsel-
skaberne tjener penge, så tjener staten penge. Men hvis selskaberne li-
der tab, så betyder det ikke, at staten skal have penge op af lommen.
Staten har dog også det, man kunne kalde sit eget olieselskab, nemlig
Nordsøfonden. Her hæfter staten for fondens forpligtelser, hvis fon-
dens likviditet og lånemuligheder slipper op. Dette forventes ikke at
ske lige foreløbigt. Fonden vil i 2020 og 2021 optage lån i National-
banken for at sikre likviditet til at finansiere genopbygningen af Tyra-
feltet. Men det forventes, at fonden af egen kraft vil kunne afdrage lå-
nene i løbet af få år. Fondens låntagning vil derfor ikke føre til et tab
for staten. Fondens egenkapital var ved udgangen af 2019 på 2,1 mia.
kr.
efter i øvrigt at have overført 400 mio. kr. til statskassen i ud-
bytte, og betalt yderligere 800 mio. kr. i skat.
Her vil jeg også gerne bemærke, at Nordsøfonden altså ikke er sat i
verden for at opbygge egenkapital. Fonden har siden 2012 udbetalt 7,7
Side 4 af 5
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om oversendelse af talepapir fra åbent samråd den 28/5-20 om statens indtægter fra olieproduktionen i Nordsøen og om status for 8. udbudsrunde, til skatteministeren
2202058_0005.png
mia. kr. i udbytte til staten, hvilket har reduceret egenkapitalen tilsva-
rende.
Lad mig til slut advare imod, at man fokuserer for meget på, om
Nordsøen i enkelte år er en underskudsforretning for staten. På langt
sigt er det stadig forventningen, at staten vil tjene godt på olie og gas
fra Nordsøen. Det ændrer de markante prisfald, som Covid-19 pande-
mien har medført, ikke på.
Side 5 af 5