Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2216360_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. juni 2020
J nr.
2020-2791
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. maj 2020 stillet mig følgen-
de spørgsmål 374 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 367
”Forsyningssektoren
anbefaler, at elnetselskabernes fremtidige økonomiske ram-
mer løbende og automatisk justeres med en såkaldt indikator for at undgå, at lange
sagsbehandlingstider i Forsyningstilsynet bliver en stopklods for de nødvendige
grønne investeringer i at sikre, at elnettet kan understøtte 70 pct. klimamålsætnin-
gen i 2030. I den sammenhæng bedes ministeren svare på følgende spørgsmål
relateret til Forsyningstilsynets sagsbehandlingstider:
a) Hvor stor en andel af elnetselskaberne fik udmeldt afgørelser om deres færdig-
behandlede indtægtsrammer for 2017 inden for seks måneder efter elnetselska-
bernes aflæggelse af reguleringsregnskaberne for samme år, som den nuværende
bekendtgørelse foreskriver?
b) Hvor stor en andel af elnetselskaberne fik udmeldt afgørelser om deres færdig-
behandlede indtægtsrammer for 2018 inden for seks måneder efter elnetselska-
bernes aflæggelse af reguleringsregnskaberne for samme år, som bekendtgørel-
sen foreskriver, at tilsynet skal?
c) Hvor mange af de 137 ansøgninger om justering af indtægtsrammer, der er
kommet ind i forbindelse med reguleringsregnskaberne for 2018, havde tilsynet
truffet afgørelse om inden for seks måneder, som den nuværende bekendtgørelse
foreskriver, at tilsynet skal?
d) Hvor mange gange har Forsyningstilsynet fået udskudt fristen for de endelige
afgørelser om indtægtsrammer for 2018, som fremgår af bekendtgørelsen?
e) Vil ministeren gøre noget for at sikre hurtigere sagsbehandling i Forsyningstilsy-
net, så sagsbehandlingen lever op til gældende bekendtgørelse?”
Svar
Ellinfrastrukturen skal kunne følge med den ønskede elektrificering af samfundet.
Der er behov for at afdække, om netvirksomhederne har de rette regulatoriske
rammer til at håndtere transporten af den efterspurgte mængde el i distributionsnet-
tet. En hensigtsmæssig økonomisk regulering af netvirksomhederne skal balancere
flere forskellige hensyn, bl.a. netvirksomhedernes tilskyndelser til at foretage for-
nødne investeringer i distributionsnettet, høj forbrugerbeskyttelse og administrer-
barhed.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om Forsyningstilsynets sagsbehandlingstider, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2216360_0002.png
Der er indhentet bidrag fra Forsyningstilsynet i forhold til besvarelsen af spørgsmål
a
d.
Forsyningstilsynet kan generelt oplyse, at netvirksomhederne i dag kan foretage
investeringer i distributionsnettet, selvom Forsyningstilsynet ikke har truffet endelig
afgørelse om netvirksomhedernes indtægtsrammer for det relevante år. Det skyl-
des, at Forsyningstilsynet ultimo året før et reguleringsår udmelder en foreløbig og
vejledende indtægtsramme. Det vil fx sige, at den foreløbige indtægtsamme for
2018 er udmeldt i 2017. Netvirksomhederne træffer på den baggrund investerings-
beslutninger for reguleringsåret, inden de i det følgende reguleringsår aflægger
reguleringsregnskab for det pågældende reguleringsår. Eksempelvis vil regule-
ringsregnskabet for 2018 aflægges i 2019. Dermed vil der altid være en regulato-
risk usikkerhed for godtgørelse af en investering ved tidspunktet for investeringsbe-
slutningen, mens længere sagsbehandlingstid ikke ændrer på usikkerheden, men
vil udskyde tidspunktet for, at netvirksomheden får økonomisk sikkerhed for den
gennemførte investering.
Forsyningstilsynets sagsbehandling af netvirksomhedernes ansøgninger om forhø-
jelse af netvirksomhedernes indtægtsrammer har alene betydning for, om netvirk-
somhederne kan få forhøjet deres indtægtsramme inden for den pågældende fem-
årige reguleringsperiode. Med den nuværende regulering vil der automatisk blive
taget højde for netvirksomhedernes øgede nødvendige omkostninger i den efter-
følgende reguleringsperiode, hvor netvirksomhedernes indtægtsramme fastlægges
på baggrund af de gennemsnitlige nødvendige omkostninger i den foregående
reguleringsperiode.
Ad a)
Forsyningstilsynet har oplyst, at ingen netvirksomheder fik færdigbehandlet deres
indtægtsrammer inden for seks måneder efter aflæggelse af reguleringsregnska-
bet. Forsyningstilsynet (tidligere Energitilsynet) modtog i 2015 en stor pulje ansøg-
ninger (over 200) fra netvirksomhederne om investeringer vedrørende forhold, som
gik tilbage til 2005. Det skyldtes, at elnetselskaber ikke havde ansøgt om tillæg til
investeringerne løbende, men i nogle tilfælde anmeldte dem med 9 års forsinkelse,
hvilket var tilladt med den daværende regulering frem til 2015. Da behandlingen af
ansøgningerne har betydning for størrelsen af en netvirksomhedernes indtægts-
rammer for 2017, har Forsyningstilsynet skullet sagsbehandle disse ansøgninger,
inden der blev truffet afgørelser om indtægtsrammer for 2017.
Ad b)
Forsyningstilsynet har oplyst, at ingen netvirksomheder fik udmeldt afgørelser om
deres færdigbehandlede indtægtsrammer for 2018 inden for seks måneder efter
aflæggelse af reguleringsregnskabet. Alle virksomheder har fået udmeldt en forelø-
big og vejledende indtægtsramme for 2018. Størrelsen af netvirksomhedernes ind-
tægtsrammer for 2017 har betydning for den afgørelse, som skal træffes om net-
virksomhedernes indtægtsrammer for 2018. Dermed har Forsyningstilsynet inden,
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om Forsyningstilsynets sagsbehandlingstider, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2216360_0003.png
der har kunnet træffes afgørelser om netvirksomhedernes færdigbehandlede ind-
tægtsrammer for 2018, skullet sagsbehandle en pulje af ansøgninger om investe-
ringer, som gik tilbage til 2005, samt udmelde færdigbehandlede indtægtsrammer
for 2017, jf. også svar på spørgsmål a. Endvidere fører det til yderligere forsinkelse,
når 20 pct. af netvirksomhederne har ansøgt om at få korrigeret deres regnskabs-
oplysninger i allerede aflagte reguleringsregnskaber for 2018.
Ad c)
Forsyningstilsynet har oplyst, at der ikke er truffet afgørelse i ansøgninger om juste-
ring af netvirksomhedernes indtægtsrammer inden for seks måneder efter, at an-
søgningerne er indkommet i forbindelse med netvirksomhedernes aflæggelse af
reguleringsregnskaberne for 2018. Sagsoplysningen af netvirksomhedernes an-
søgninger om forhøjelse af deres indtægtsrammer har vist sig at være ressource-
krævende, og Forsyningstilsynet har i mange sager måttet indhente yderligere op-
lysninger efter det tidspunkt, hvor netvirksomheden har fremsendt ansøgningen til
Forsyningstilsynet. I enkelte tilfælde har netvirksomhederne aflagt forkerte regule-
ringsregnskaber eller søgt om forhøjelse for investeringer der allerede er dækket af
indtægtsrammen, eller ikke kunnet dokumentere de ansøgte beløb. Det er alle for-
hold, der har krævet længere sagsbehandlingstid.
Ad d)
Forsyningstilsynet har oplyst, at fristen for afgørelser om indtægtsrammer for 2018
er den 31. december 2019 for rettidigt aflagte reguleringsregnskaber,
jf. indtægts-
rammebekendtgørelsen.
Energistyrelsen har på anmodning fra Forsyningstilsynet
dispenseret fra denne frist og forlænget den til den 31. maj 2020. Forsyningstilsynet
har den 21. april 2020 anmodet om yderligere fristforlængelse til den 30. september
2020. Dispensationsanmodningen er fortsat under behandling.
Ad e)
Effektiv sagsbehandling i Forsyningstilsynet er allerede i dag et fokusområde. I
Forsyningstilsynets mål- og resultatplan for 2020 indgår et delmål om korte sags-
behandlingstider. Delmålet omhandler bl.a. frister for afgørelse eller lukning af sa-
ger, samt mål for gennemsnitlige behandlingstider for de respektive sagstyper.
Forsyningstilsynets mål- og resultatplan drøftes kvartalsvist med Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets departement. Der er således allerede iværksat foranstalt-
ninger, som skal være med til at nedbringe sagsbehandlingstiden af elnetvirksom-
hedernes indtægtsrammer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3