Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2214481_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. juni 2020
J nr.
2020-2518
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget har i brev af 25. maj stillet mig følgende
spørgsmål 368 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 368
I KEF alm. del
svar på spm. 315 afviser ministeren, at overskudsvarme forventes
at erstatte flere fossile brændsler i fjernvarmeproduktionen eftersom overskuds-
varme ikke antages yderligere fremmet, jf. Basisfremskrivningen. Kan ministeren
bekræfte, at Basisfremskrivningen baserer sig på en såkaldt frozen policy-tilgang til
energiområdet, og at fremskrivningen derfor ikke kan lægges til grund for en besva-
relse af et spørgsmål, der forudsætter ”yderligere” fremme af overskudsvarme (jf.
KEF alm. del - svar på spm. 315 og svar på spm. nr. S 1156)? På den baggrund
kan ministeren så bekræfte, at yderligere fremme af overskudsvarme må forventes
at fortrænge mere fossil energi end forudsat i Basisfremskrivningen?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig.
”Energistyrelsen
kan bekræfte, at basisfremskrivningen er baseret på en frozen
policy tilgang. Frozen policy betyder, at udviklingen er betinget af et fravær af nye
tiltag. Basisfremskrivningen er med andre ord Energistyrelsens bedste bud på,
hvordan fremtiden vil tegne sig, hvis der ikke besluttes andre tiltag på klima- og
energiområdet end dem, som Folketinget har besluttet pr. 1. maj 2020.
Ifølge Basisfremskrivningen 2020 forventes maksimalt 15 pct. af fjernvarmeproduk-
tionen at være fossil i 2030. Den fossile produktion forventes at være begrænset til
affaldsforbrænding (ca. 10 pct.) samt spids- og reservelast (ca. 4 til 5 pct). Det be-
mærkes, at spids- og reservelast typisk kun vanskeligt kan erstattes af overskuds-
varme pga. den ofte konstante produktion af overskudsvarme og det situationsaf-
hængige behov for spids- og reservelast. Dermed vil den fossile del af fjernvarmen
i 2030 primært bestå af affald og fossil spids- og reservelast.
Energistyrelsen vurderer derfor, at basisfremskrivningen godt kan lægges til grund
for besvarelse af et specifikt spørgsmål, der forudsætter yderligere fremme af over-
skudsvarme i fjernvarmen, når man forholder sig til den forventelige udvikling frem
mod 2030. Det skyldes, at basisfremskrivningen viser, at den del af fjernvarmefor-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvorvidt Basisfremskrivningen baserer sig på en såkaldt frozen policy-tilgang til energiområdet, og at fremskrivningen derfor ikke kan lægges til grund for en besvarelse af et spørgsmål, der forudsætter yderligere fremme af overskudsvarme, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2214481_0002.png
syningen, der kan erstattes af overskudsvarme vil blive omstillet til VE uafhængigt
af implementeringen af nye tiltag.
Fjernvarmeselskaberne har allerede i dag gode muligheder for at investere i billige
VE alternativer som fx eldrevne varmepumper. Øges anvendelsen af overskuds-
varme i fjernvarmesektoren, vil det derfor primært erstatte forskellige typer af VE-
baseret varmeproduktion, herunder eldrevne varmepumper og forskellige typer af
biomasse. Øget udnyttelse af overskudsvarme kan dog fortrænge fossile brændsler
på kortere sigt og kan også påvirke anvendelsen af forskellige typer VE, fx biomas-
se.
På den baggrund forventer Energistyrelsen, at yderligere fremme af overskudsvar-
me kun vil fortrænge fossile brændsler i begrænset omfang, og derfor ikke vil æn-
dre forventningerne i basisfremskrivningen i større omfang.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2