Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2210436_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. juni 2020
J nr.
2020 - 2562
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. maj 2020 stillet mig følgen-
de spørgsmål 358 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Spørgsmål 358
Vil ministeren beregne CO2-reduktionerne af Klimarådets forslag til henholdsvis en
akutpakke
som beskrevet i rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents re-
duktion”, marts 2020, s. 17 og en genopretningspakke som beskrevet i notatet
”Grøn omstilling i en genopretningstid” fra 7. maj 2020?
Svar
Klimarådet har fremsat en række forslag til klimatiltag i den såkaldte akutpakke i
rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion”
fra marts 2020 og i
den såkaldte genopretningspakke i
notatet ”Grøn omstilling i en genopretningstid”
fra maj 2020.
Jeg har bedt Energistyrelsen om at vurdere CO
2
-reduktioner af Klimarådets fore-
slåede tiltag. Der er et væsentligt overlap mellem tiltagene i de to pakker, og i vur-
deringen af effekterne af tiltagene er så vidt muligt taget højde for evt. samspil mel-
lem tiltag gennem passende grupperinger. Klimarådets forslag til genopretnings- og
akutpakke er gengivet i Tabel 1, som også angiver Energistyrelsens gruppering og
skøn for CO
2
-reduktion.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om beregning af CO2-reduktionerne af Klimarådets forslag til hhv. en akutpakke og en genopretningspakke, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2210436_0002.png
Tabel 1
Tiltag i Klimarådets foreslåede genopretnings- og akutpakke og skøn for CO
2
-reduktion
Klimarådets
genopret-
ningspakke
(maj 2020)
Klimarådets
akutpakke
(marts 2020)
Tiltag
Skøn for på CO
2
-
reduktionseffekt i 2030
Ca. 0,5 mio. t./år
Effektivisering og konvertering af bygninger og deres opvarmning
Sænkelse af elvarmeafgiften
Ophævelse af regler, der binder kunder til
naturgas
Opjustering af prisen i samfundsøkonomi-
ske beregningsforudsætninger
Tiltag til fremme af energirenovering af
bygninger
Pulje til at udskifte olie- og naturgasfyr
Fremrykket kulstop
Fremskynde Energiaftale 2018’s kulstop i
2030 til senest 2025
Fremrykket og øget vind- og soludbygning
Fremrykning af havvindmølleparker
Udbud af landvind og solceller
Biogas
Udbud af biogas (svarende til 7 PJ/år i
2030)
Øget genanvendelse af affald
Øget genanvendelse af affald
Afskaffelse af afgift på overskudsvarme
Afskaffelse af afgift på certificeret over-
skudsvarme
Analyser og øvrige
Udbygning af investeringer i ladeinfrastruk-
tur
Annoncering af grøn afgiftsreform
Fremme af grønne offentlige indkøb
Analysearbejde, der kan lede til en strategi
for CCS i Danmark
Opprioritering af arbejdet med udarbejdelse
og implementering af model for landbrugets
bedriftsregnskaber
Udmelding om, at der fra 2030 iværksættes
initiativer, så der reelt ikke længere sælges
personbiler, som helt eller delvist drives af
benzin eller diesel
X
X
X
X
X
X**
X
X
X
X
X
X*
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Ingen effekt i 2030, men redu-
ceret udledning årene inden
Ingen effekt i 2030, men
understøtter grøn elektrifice-
ring
Ca. 0,4 mio. t./år
Ikke vurderet/
virkemidler ukonkrete
Ingen effekt i 2030, men redu-
ceret udledning årene inden
Ikke vurderet/understøttende
X
Anm.:
* Fremrykning af udbud af Energiaftalen 2018’s anden havvindmøllepark.
** Strategi og
plan for udrulning af ladeinfrastruktur.
Kilde: Energistyrelsen.
Regeringens udspil på en klimaplan for energi, industri og affald, som samlet set
skønnes at reducere drivhusgasudledningerne med 2 mio. t. CO
2
e i 2030, har et
stort overlap til tiltagene i Klimarådets foreslåede pakker:
For at sikre mere grøn varme til danskerne foreslår regeringen, at elvarmeaf-
giften sænkes, forbrugerbindingerne til naturgas ophæves, at der afsættes 2,3
mia. kr. til bl.a. at udskifte olie- og naturgasfyr med grøn varme og at afgifterne
på fossil rumvarme øges. Når afgifterne for elvarme og el til proces er ens, vil
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om beregning af CO2-reduktionerne af Klimarådets forslag til hhv. en akutpakke og en genopretningspakke, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2210436_0003.png
der ikke længere være en afgift på elbaseret overskudsvarme. Derudover fo-
reslår regeringen en række initiativer til at gøre det nemmere for fjernvarmen
at overgå til grønne løsninger, og at der stilles ambitiøse lovkrav til bæredyg-
tigheden af den træbiomasse, der anvendes i Danmark. Samlet set skønnes,
at disse tiltag vil reducere drivhusgasudledningerne med 0,7 mio. t. CO
2
e i
2030.
For at sikre at Danmark er verdensførende inden for grøn energi så elektrifice-
ringen af samfundet dækkes af grøn strøm foreslår regeringen, at der etable-
res to energiøer inden 2030 - ved en kunstig Ø i Nordsøen og ved udnyttelse
af Bornholm i Østersøen. Derudover foreslår regeringen bl.a. at udbud af
landvind, sol og andre grønne teknologier fortsættes frem til 2021. Den grøn-
ne strøm som dette resulterer i, er med til at sikre, at der kan ske en grøn
elektrificering af samfundet, som bidrager til drivhusgasreduktioner i andre
sektorer.
For at sikre en grøn affaldssektor foreslår regeringen et paradigmeskifte, hvor
vi i langt højere grad genanvender affald frem for at brænde det af. Konkret fo-
reslår regeringen fx at sorteringen strømlines og at behandlingen af hushold-
ningers genanvendelige affald udbydes, så genanvendelsesvirksomheder i
Danmark kan få adgang til affaldet. Samlet set vurderer vi, at disse tiltag vil
reducere drivhusgasudledningerne med 0,7 mio. t. CO
2
e i 2030.
For at sikre en grøn omstilling i industrien foreslår regeringen, at der afsættes
en tilskudspulje på 900 mio. kr. målrettet elektrificering og energieffektivitet i
produktionserhvervene, og at der afsættes 95 mio. kr. årligt i 2024 stigende til
230 mio. kr. fra 2025 til udbud af biogas og andre grønne gasser. Samlet set
skønnes disse tiltag at reducere drivhusgasudledningen med 0,3 mio. t. CO
2
e
i 2030.
For at udvikle de nye grønne teknologier som vi skal bruge i fremtiden, fore-
slår regeringen, at der etableres en markedsbaseret pulje til køb og lagring af
fangst og lagring af CO
2
(såkaldt CCS) på 400 mio. kr., at der etableres et
partnerskab med eksterne aktører omkring Power-to-X, at forskningen heri
understøttes og at der udarbejdes en samlet strategi for CCUS. Det skønnes,
at den markedsbaserede pulje til CCS vil reducere drivhusgasudledningen
med 0,3 mio. t. CO
2
e i 2030.
For at fremme energieffektivisering i bygninger og industrien har regeringen
sammen med en række partier for nylig indgået en aftale om, at der afsættes
30 mia. kr. fra Landsbyggefonden til renoveringer af almene boliger (”Grøn bo-
ligaftale 2020”). Derudover foreslår
regeringen i regeringens udspil, at der
sættes nye krav om energibesparelser i statslige bygninger frem mod 2030,
og at der igangsættes en digital renoveringsindsats. Det skønnes, at den
grønne boligaftale og kravet til statslige bygninger vil reducere drivhusgasud-
ledningen med hhv. 47.000 og 10.000 t. CO
2
e i 2030.
Ud over initiativer i regeringens udspil er der i regeringens øvrige arbejde et overlap
til Klimarådets foreslåede initiativer. Sammen med en række partier indgik regerin-
gen en aftale om udmøntning af pulje til grøn transport (den 3. april 2020), som
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om beregning af CO2-reduktionerne af Klimarådets forslag til hhv. en akutpakke og en genopretningspakke, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2210436_0004.png
siger, at puljen skal understøtte udbygningen af primært ladeinfrastrukturen til elbi-
ler og til omstillingen af erhvervstransporten. Derudover glæder det mig, at Fjern-
varme Fyn har annonceret, at de udfaser kul allerede i 2022.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4