Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
DA
DA
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Del III.10 af bilag I til forordning (EF) nr. 794/2004 erstattes af teksten i bilaget til
nærværende forordning.
DA
1
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0003.png
BILAG
Del III.10
Supplerende informationsskema for statsstøtte til
miljøbeskyttelse
Dette supplerende informationsskema anvendes ved anmeldelse af al støtte, der er omfattet af
EF-rammebestemmelserne for statsstøtte til miljøbeskyttelse (i det følgende benævnt
"retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte")
1
. Det skal også benyttes for individuel støtte til
miljøbeskyttelse, når sådan støtte ikke falder ind under en gruppefritagelsesforordning eller
er omfattet af den individuelle anmeldelsespligt, fordi den overstiger de tærskler for
individuel anmeldelse, der er fastlagt i gruppefritagelsesforordningen.
1.
2.
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
3.10
3.11
4.
GRUNDLÆGGENDE KARAKTERISTIKA VED DEN ANMELDTE ORDNING ...... 4
FORMÅLET MED STØTTEN .......................................................................................... 7
STØTTENS FORENELIGHED I HENHOLD TIL EF-TRAKTATENS ARTIKEL 87,
STK. 3, LITRA C) ....................................................................................................... 9
Støtte til virksomheder, der går videre end EF-standarderne eller øger
miljøbeskyttelsesniveauet i fravær af EF-standarder .
Error! Bookmark not defined.
Støtte til tidlig tilpasning til nye EF-standarder .........
Error! Bookmark not defined.
Støtte til miljøundersøgelser ......................................
Error! Bookmark not defined.
Støtte til energibesparelser .........................................
Error! Bookmark not defined.
Støtte til vedvarende energikilder ................................................................................ 9
Støtte til kraftvarmeproduktion ..................................
Error! Bookmark not defined.
Støtte til energieffektiv fjernvarme ............................
Error! Bookmark not defined.
Støtte til affaldshåndtering .........................................
Error! Bookmark not defined.
Støtte til rensning af forurenede industrigrunde.........
Error! Bookmark not defined.
Støtte til flytning af virksomheder .............................
Error! Bookmark not defined.
Støtte i form af ordninger for handel med emissionsrettigheder ......
Error! Bookmark
not defined.
STØTTENS TILSKYNDELSESVIRKNING OG NØDVENDIGHED ......................... 14
1
EUT C 82 af 1.4.2008, s. 1. Nærmere oplysninger om skemaets brug inden for landbrug og fiskeri
findes i afsnit 2.1 (punkt 59 og 61) i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
DA
2
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
7.
8.
8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
9.
10.
10.1
10.2
11.
Almindelige betingelser ............................................................................................. 14
Vurdering af tilskyndelsesvirkningen ........................................................................ 14
STØTTENS FORENELIGHED I HENHOLD TIL EF-TRAKTATENS ARTIKEL 87,
STK. 3, LITRA B) ......................................................
Error! Bookmark not defined.
Almindelige betingelser (kumuleres) .........................
Error! Bookmark not defined.
Beskrivelse af projektet ..............................................
Error! Bookmark not defined.
STØTTE I FORM AF AFGIFTSLEMPELSER ELLER AFGIFTSFRITAGELSER
.....................................................................................
Error! Bookmark not defined.
Almindelige betingelser .............................................
Error! Bookmark not defined.
KRITERIER, DER UDLØSER EN DETALJERET VURDERING ............................... 17
YDERLIGERE OPLYSNINGER BEREGNET FOR DEN DETALJEREDE
VURDERING .............................................................
Error! Bookmark not defined.
Generelle bemærkninger ............................................
Error! Bookmark not defined.
Markedssvigt ..............................................................
Error! Bookmark not defined.
Egnet instrument ........................................................
Error! Bookmark not defined.
Støttens tilskyndelsesvirkning og nødvendighed .......
Error! Bookmark not defined.
Støttens proportionalitet .............................................
Error! Bookmark not defined.
KUMULERING ............................................................................................................... 19
RAPPORTERING OG OVERVÅGNING .................................................................. 20
Årlige rapporter .......................................................................................................... 20
Overvågning og evaluering ........................................................................................ 21
ANDRE OPLYSNINGER .......................................................................................... 22
DA
3
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0005.png
1.
GRUNDLÆGGENDE KARAKTERISTIKA VED
DEN ANMELDTE ORDNING
Udfyld venligst de af anmeldelsesskemaets dele, der svarer til den anmeldte foranstaltnings
karakteristika. Nedenfor gives en kortfattet vejledning.
A)
Støttetypen anføres og de relevante underafsnit i
afdeling 3
("Støttens forenelighed
med EF-traktatens artikel 87, stk. 3, litra c)") i dette supplerende informationsskema
udfyldes:
Støtte til virksomheder, der går videre end EF-standarderne eller
øger miljøbeskyttelsesniveauet i fravær af EF-standarder,
underafsnit 3.1 udfyldes
Støtte til erhvervelse af nye transportmidler, der går videre end
EF-standarderne eller øger miljøbeskyttelsesniveauet i fravær af
EF-standarder,
underafsnit 3.1 udfyldes
Støtte til SMV's tidlige tilpasning til nye EF-standarder,
underafsnit 3.2 udfyldes
Støtte til miljøundersøgelser,
underafsnit 3.3 udfyldes
Støtte til energibesparelser,
underafsnit 3.4 udfyldes
x
Støtte til vedvarende energikilder,
underafsnit 3.5 udfyldes
Støtte til kraftvarmeproduktion,
underafsnit 3.6 udfyldes
Støtte til fjernvarme,
underafsnit 3.7 udfyldes
Støtte til affaldshåndtering,
underafsnit 3.8 udfyldes
Støtte til rensning af forurenede industrigrunde,
underafsnit 3.9
udfyldes
Støtte til flytning af virksomheder,
underafsnit 3.10 udfyldes
Støtte i form af ordninger for handel med emissionsrettigheder,
underafsnit 3.11 udfyldes
Støtte i form af afgiftslempelser eller afgiftsfritagelser,
afdeling 6 udfyldes.
Endvidere udfyldes
afdeling 4
("Støttens tilskyndelsesvirkning og nødvendighed"),
afdeling 7
("Kriterier, der udløser en detaljeret vurdering"),
afdeling 8
("Yderligere
DA
4
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0006.png
oplysninger til den detaljerede vurdering")
2
og
afdeling 10
("Rapportering og
overvågning").
B)
Forklar venligst den anmeldte foranstaltnings vigtigste karakteristika (formål,
sandsynlige
virkninger
af
støtten,
støtteinstrument,
støtteintensitet,
modtagervirksomheder, budget osv.).
De danske myndigheder henviser til bilag 1, som ledsager notifikationen.
C)
Kan støtten kombineres med anden støtte?
ja
X
nej
Hvis ja, udfyldes
afdeling 9
("Kumulering") i dette supplerende informationsskema.
D)
Tildeles støtten for at fremme virkeliggørelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk
interesse?
ja
X
nej
Hvis ja, udfyldes
afdeling 5
("Støttens forenelighed ifølge EF-traktatens artikel 87,
stk. 3, litra b)") på dette supplerende informationsskema.
E)
Ifald den anmeldte individuelle støtte vedrører en godkendt støtteordning, anføres
nærmere oplysninger om ordningen (sagsnummer, ordningens betegnelse, dato for
Kommissionens godkendelse):
Statsstøttesag N 356/2008-Danmark.
Ændring af ordningen ”støtte til
miljøvenlig
elproduktion” (N. 602/2004), pristillæg til elektricitet fremstillet på grundlag af
biogas
F)
Bekræft venligst, at hvis den specifikke støtte/forhøjelse for små virksomheder
tildeles, svarer modtagerne til den definition på små virksomheder, der er fastlagt i
fællesskabsretten:
X
ja
G)
Bekræft venligst, at hvis den specifikke støtte/forhøjelse for mellemstore
virksomheder tildeles, svarer modtagerne til den definition på mellemstore
virksomheder, der er fastlagt i fællesskabsretten:
2
Afdeling 4, 7 og 8 skal ikke udfyldes, hvis det drejer sig afgiftslempelser eller -fritagelser, der hører
under kapitel 4 i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
DA
5
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
X
ja
H)
Anfør i givet fald den vekselkurs, der er anvendt i forbindelse med anmeldelsen:
Alle beløb er i DKK.
I)
Alle de dokumenter, som medlemsstaterne vedlægger anmeldelsesformularen som
bilag, skal nummereres, og dokumentnumrene anføres i de dertil hørende dele af dette
supplerende informationsskema.
Bilag 1) Notat fra Energistyrelsen af 27. 9 om støtte til al biogasanvendelse
DA
6
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0008.png
2.
FORMÅLET MED STØTTEN
A)
I lyset af de mål af fælles interesse, som retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte
skal fremme (afsnit 1.2), anføres de tilsigtede miljøformål for den anmeldte
foranstaltning. Der fremlægges en detaljeret beskrivelse for hver enkelt type støtte, der
kan tildeles i henhold til den anmeldte foranstaltning:
Formålet med støtteforanstaltningen er at fremme anvendelsen af biogas til
elproduktion og til alle andre anvendelser med henblik på forbedring af miljøet ved
fortrængning af fossile brændsler.
Regeringen har en målsætning om, at Danmarks energiforsyning i 2050 skal dækkes af
vedvarende energi i 2050, hvorfor det er nødvendigt med en grøn omstilling alle steder,
hvor det er muligt. For at nå denne målsætning er der behov for en lang vifte af grønne
initiativer, hvor en ambitiøs udbygning af biogas udgør et element i denne målsætning.
Regeringen ønsker en langt større udbredelse af biogas både indenfor, men også
udenfor kraftvarmesektoren. Herved nedbringes Danmark afhængighed af fossile
brændsler.
Denne politik er helt i tråd med den fælles europæiske energistrategi, som betyder, at
der skal indfases 20 pct. vedvarende energi inden 2020, nedbringe energiforbruget med
20 pct. samt nedsætte CO2-emmissionerne med 20 pct. inden 2020. I VE-direktivet fra
2009 er Danmarks forpligtelse fastsat til 30 pct. af det endelige energiforbrug.
Anvendelse af biogas, alle steder, hvor det er muligt, er et konkret virkemiddel til at nå
dette mål.
De nye biogasstøtteforanstaltninger, som er indeholdt i de nye lovregler, som notificeres,
gennemfører dele af energiaftalen af 22. marts 2012, som er vedtaget af et stort flertal af
partier i Folketinget. Der henvises til L. 182 om forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om
energinet.dk, fremsat d. 2. maj 2012. Endvidere henvises til Lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om
energinet.dk er vedtaget d. 18. juni 2012, jf. lov nr. 576 af 18. juni 2012.
Om de enkelte støtteelementer, støttesatser og støtteberegninger henvises til vedlagte
bilag 1.
B)
Hvis den anmeldte foranstaltning allerede tidligere er blevet anvendt, anføres de
resultater for så vidt angår miljøbeskyttelse, der er opnået (der anføres det pågældende
sagsnummer og datoen for Kommissionens godkendelse, og hvis muligt vedlægges
nationale evalueringsrapporter om foranstaltningen):
DA
7
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Der henvises til Statsstøttesag N 356/2008-Danmark.
Ændring af ordningen ”støtte til
miljøvenlig elproduktion” (N. 602/2004), pristillæg til elektricitet fremstillet på grundlag
af biogas.
Samtidig har det vist sig, at de hidtidige støttesatser i virkeligheden har været utilstrækkelige
til at fremme anvendelsen af biogas til elproduktion. Således er biogasproduktionen i 2011
faldet i forhold til de tidligere år og er kun marginalt større end i 2006.
C)
Drejer det sig om en ny foranstaltning, anføres de forventede resultater og den
tidsramme, inden for hvilken de forventes opnået:
De nye støtteforanstaltninger til al biogasanvendelse forventes at øge anvendelsen af
biogas fra ca. 4 PJ til ca. 17 PJ i 2020. Udbygningen med biogas skønnes at øge
elproduktionen på vedvarende energi med op til ca. 1 TWh, ligesom der skønnes en
fortrængning på ca. 12 PJ fossil brændsel, primært fra naturgas.
DA
8
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0010.png
3.
STØTTENS FORENELIGHED I HENHOLD
TIL EF-TRAKTATENS ARTIKEL 87, STK. 3,
LITRA C)
3.5
Støtte til vedvarende energikilder
3
3.5.1 Grundlæggende betingelser
A)
Bekræft, at støtte udelukkende ydes til fremme af energi fra vedvarende energikilder
som defineret i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte
4
:
X
ja
nej
B)
Hvis der er tale om fremme af biobrændstoffer bekræftes, at støtten udelukkende ydes
til fremme af bæredygtige biobrændsler i henhold til rammebestemmelserne.
X
ja
nej
C)
Beskriv nærmere de former for vedvarende energikilder
5
, der støttes under den
anmeldte foranstaltning:
Al anvendelse af biogas. Der henvises til vedlagte bilag 1.
3.5.3 Driftsstøtte
Alt efter valg af vurderingsmetode
6
for driftsstøtte udfyldes den dertil hørende del af afsnittet
nedenfor.
3.5.3.1
3
4
5
6
Valgmulighed 1
Se retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte, afsnit 3.1.6.
Se punkt 70 (5)-(9) i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
Bemærk, at støtte til investeringer og/eller driftsstøtte til produktion af biobrændstoffer kun er tilladt,
hvis der er tale om bæredygtige biobrændstoffer.
Nærmere oplysninger om valgmulighed 1 findes punkt 109 i retningslinjerne for
miljøbeskyttelsesstøtte, om valgmulighed 2 i punkt 110 og om valgmulighed 3 i punkt 111.
DA
9
Error! Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0011.png
A)
Anfør for den anmeldte foranstaltnings varighed følgende oplysninger, der påviser, at
driftsstøtten ydes for at dække forskellen mellem omkostningerne ved produktion af
energi fra vedvarende energikilder og markedsprisen for den pågældende energiform:
-
detaljeret analyse af omkostningerne ved produktion af energi fra vedvarende
energikilder
7
:
De danske myndigheder har vurderet, at støtteintensiteten ved
foranstaltningen højst vil være omkring 60%, jf. vedlagte bilag 1.
Støtteintensiteten er beregnet som støtteandelen af ekstraomkostningerne
ved anvendelse af biogas i forhold til fortsat anvendelse af naturgas.
-
detaljeret analyse af markedsprisen for den pågældende energiform:
Der eksisterer ikke en markedspris for biogas. Der anvendes derfor en
biogaspris svarende til omkostningerne ved anlæg og drift af et nyt stort
biogasanlæg.
B)
Det skal her påvises, at støtten kun ydes, indtil anlægget er fuldt afskrevet ifølge de
almindelige regnskabsregler
8
, og der opstilles en detaljeret analyse af afskrivningen
for hver type
9
miljøbeskyttelsesinvestering:
Støtten ydes til dem der anvender biogassen. Støtten er som udgangspunkt ikke
tidsbegrænset, da det forventes at for biogasanlæg løbende foretages
reinvesteringer og levetidsforlængelser, således at anlægget i princippet kan
holdes i drift tidsubegrænset.
Ved støtteordninger anføres nærmere oplysninger om, hvordan dette sikres overholdt i
praksis:
De danske myndigheder vil generelt følge om udviklingen i driftsøkonomien i de
støtteberettigede kategorier er ændret, for at sikre, at der ikke sker overkompensation.
Ministeren har endvidere mulighed for at træffe beslutning om at nedsætte eller helt
lade støtten bortfalde. Denne beføjelse kan tænkes anvendt i en situation, hvor
eksempelvis prisudviklingen i biogasbranchen ændrer sig radikalt og man vil forhindre
overkompensation.
Der henvises til vedlagte bilag 1 hvor der nærmere er redegjort for beregningsmetoden
for de enkelte støttekategorier.
7
8
9
Ved støtteordninger kan oplysningerne anføres i form af et (teoretisk) beregningseksempel (helst med
beløb i nettonutidsværdi). Produktionsomkostningerne bør i det mindste anføres særskilt for hver type
af vedvarende energikilde. Det kan også være nyttigt at anføre særlige oplysninger om forskellige
kraftværkskapaciteter og om forskellige former for produktionsanlæg, når omkostningsstrukturen er
meget forskellig (f.eks. for landbaseret og/eller havbaseret vindkraft).
Bemærk, at der ikke kan ydes støtte for den energi, som anlægget producerer derudover. Støtten kan
dog også dække normal kapitalforrentning.
Afskrivningen bør i det mindste anføres særskilt for hver type af vedvarende energikilde (helst med
beløb i nettonutidsværdi). Det kan også være nyttigt at anføre særlige oplysninger om forskellige
kraftværkskapaciteter og om forskellige former for landbaserede og/eller havbaserede vindkraftanlæg.
DA
10Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0012.png
Ved individuel støtte opstilles en detaljeret analyse, der påviser, at betingelsen er
opfyldt:
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
C)
Ved fastsættelsen af driftsstøtten påvises det, hvordan en eventuel investeringsstøtte til
den pågældende virksomhed i relation til det nye anlæg fratrækkes i
produktionsomkostningerne.
Dækker støtten også normal forrentning af anlægget?
X
ja
nej
D)
Hvis ja, angives nærmere oplysninger og de beregninger, der viser afkastgraden, og
hensigtsmæssigheden af den valgte sats begrundes:
Der anvendes en kapitalforrentning på 10% ud fra overvejelser om generelt
forekommende forrentningsniveau.
E)
Ved støtte til produktion af vedvarende energi fra biomasse, hvor driftsstøtten
overstiger investeringsomkostningerne, anføres data/dokumentation (på grundlag af
beregningseksempler for støtteordninger eller en detaljeret beregning for individuel
støtte), der påviser, at virksomhedernes samlede omkostninger efter afskrivning af
anlæg fortsat overstiger markedsprisen for energien:
Biogasanlæg har relativt lave investeringsomkostninger, men høje
driftsomkostninger. Derfor er produktionsomkostningerne for biogas også efter
at anlægget er afskrevet stadig højere end markedsprisen på naturgas.
F)
Redegør nærmere for tildelingskriterierne (under hensyntagen til ovennævnte krav) og
navnlig beregningsmetoden for støttebeløbet:
-
for støtteordninger på grundlag af et (teoretisk) eksempel på et støtteberettiget
projekt:
Der foretages ikke noget skøn eller individuel vurdering ned på den enkelte
virksomheds niveau. Støtten tildeles for leveret kWh ved elproduktion og for
leveret GJ biogas ved opgradering af biogas til naturgas- og bygasnettet,
biogas til procesvirksomheder, biogas til transport og al øvrig
energianvendelse. Støtten består af forskellige elementer og er
standardiserede alt efter, hvilken anvendelse, der er tale om. Der henvises til
vedlagte bilag 1.
Bekræft tillige, at den beregningsmetode, der er beskrevet ovenfor, vil blive
anvendt for alle individuelle støttetildelinger i henhold til den anmeldte
ordning:
DA
11Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0013.png
ja
-
ved individuel støtte anføres en detaljeret beregning af støttebeløbet (under
hensyntagen til ovennævnte krav):
………………………………………………………………………………………
………………………………...
G)
Hvad er den anmeldte foranstaltnings varighed?
X
ja
nej
Ja, idet ordningen ikke er tidsbegrænset
Det er Kommissionens praksis at begrænse sin godkendelse til 10 år. Hvis ja,
bekræftes forpligtelsen til at genanmelde foranstaltningen inden udløbet af 10-
årsperioden:
X
ja
nej
3.5.3.2
Valgmulighed 2
A)
Giv en detaljeret beskrivelse af det grønne certifikat eller udbudsproceduren (herunder
bl.a. oplysninger om omfanget af skønsmæssige beføjelser, administrators rolle,
prisfastsættelsesmekanismen, finansieringsmekanismen, sanktionsmulighederne og
omfordelingsmekanismen):
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
B)
Hvad er den anmeldte foranstaltnings varighed?
10
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
C)
Angiv nærmere oplysninger/beregninger, der viser, at støtten er afgørende for at sikre
de pågældende vedvarende energikilders levedygtighed:
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
D)
Angiv nærmere oplysninger/beregninger, der viser, at støtten ikke samlet set medfører
overkompensation for vedvarende energi:
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
10
Bemærk, at Kommissionen kan godkende sådanne anmeldte foranstaltninger for en periode på 10 år.
DA
12Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0014.png
E)
Angiv nærmere oplysninger/beregninger, der viser, at støtten ikke afholder
producenterne af vedvarende energi fra at øge deres konkurrenceevne:
…………………………………………………………………………………………
……………………………...
3.5.3.3
A)
B)
Valgmulighed 3
11
Hvad er driftsstøtteforanstaltningens varighed?
12
…………………………………
Anfør for den anmeldte foranstaltnings varighed følgende oplysninger, der påviser, at
driftsstøtten ydes for at kompensere for forskellen mellem omkostningerne ved
produktion af energi fra vedvarende energikilder og markedsprisen for den
pågældende energiform:
-
detaljeret analyse af omkostningerne ved produktion af energi fra vedvarende
energikilder
13
:
…………………………………………………………………………………
……………………………………...
detaljeret analyse af markedsprisen for den pågældende energiform:
…………………………………………………………………………………
……………………………………...
-
C)
Er støtten degressiv?
ja
Hvad er støtteintensiteten for:
-
-
degressiv støtte (anfør de degressive satser for hvert år)
14
:
…………………………………………..
ikke-degressiv støtte
15
: ……………………………………. .
nej
11
12
13
14
15
Medlemsstaterne kan tildele driftsstøtte i overensstemmelse med bestemmelserne i punkt 100 i
retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
Bemærk, at varigheden ikke må overstige 5 år.
Ved støtteordninger kan oplysningerne anføres i form af et (teoretisk) beregningseksempel (helst med
beløb i nettonutidsværdi). Produktionsomkostningerne bør i det mindste anføres særskilt for hver type
af vedvarende energikilde. Det kan også være nyttigt at anføre særlige oplysninger om forskellige
kraftværkskapaciteter og om forskellige former for landbaserede og/eller havbaserede vindkraftanlæg.
Støtteintensiteten må ikke overstige 100 % af meromkostningerne det første år, men skal derefter
lineært nedsættes til en nulsats ved udgangen af det femte år.
Den maksimale støtteintensitet udgør 50 % af meromkostningerne.
DA
13Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0015.png
4.
STØTTENS TILSKYNDELSESVIRKNING OG
NØDVENDIGHED
16
4.1
A)
Almindelige betingelser
Er det/de støttede projekt(er) påbegyndt, inden støttemodtager(ne) har ansøgt om støtte
hos de nationale myndigheder?
ja
X
nej
at
støtte
ikke
har
nogen
Hvis ja, er det Kommissionens opfattelse,
tilskyndelsesvirkning for modtageren
17
.
B)
Hvis ikke, anføres de relevante tidspunkter:
-
-
Miljøbeskyttelsesprojektet blev påbegyndt den: …………………………………
Modtagerens støtteansøgning blev indgivet til de nationale myndigheder den:
………………………..
Vedlæg relevant understøttende dokumentation.
AD A og B. Det skal bemærkes, at støtteforanstaltningerne har til formål at
fremme al anvendelse af biogas ved at yde støtte til dem, der aftager biogassen og
dermed skabe grundlag for, at der dels foretages nyinvesteringer i biogasanlæg
og dels foretages udbygning, renovering og levetidsforlængelser heraf.
4.2
Vurdering af tilskyndelsesvirkningen
Hvis støtten tildeles:
-
-
virksomheder, undtagen små og mellemstore virksomheder,
SMV, men skal underlægges den detaljerede vurdering,
ønsker Kommissionen tilskyndelsesvirkningen påvist ved en ex ante-evaluering. Gå til næste
spørgsmål. I andre tilfælde er det Kommissionens opfattelse, at kriteriet om
tilskyndelsesvirkning er automatisk opfyldt på forhånd.
16
17
Se retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte, afsnit 3.2.
Se punkt 143 i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
DA
14Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0016.png
4.2.1 Almindelige betingelser
Hvis det er nødvendigt at påvise tilskyndelsesvirkningen for flere støttemodtagere, der
deltager i det anmeldte projekt, anføres nedenstående oplysninger for hver af dem.
For at påvise en tilskyndelsesvirkning kræver Kommission, at den pågældende medlemsstat
godtgør, at uden støtte, dvs. i den kontrafaktiske situation, ville det mest miljøvenlige
alternativ ikke være blevet valgt. Anfør oplysningerne nedenfor
Eftersom biogas er langt dyrere end eksempelvis naturgas er der behov for at give støtte til
anvendelse af biogas, hvis der skal komme en reel fremdrift i udvikling i brugen af biogas.
Hidtil har det med den nuværende støtte til biogas ikke resulterer i nogen særlig udbygning
med biogas, men med den nye støtte til alle anvendelser forventes en udbygning fra nu ca. 4
PJ til ca. 17 PJ i 2020.
4.2.2 Kriterier
A)
Redegør for den kontrafaktiske situations troværdighed:
Der henvises til vedlagte bilag 1 og punkt 4.2.1.
B)
Er de støtteberettigede omkostninger beregnet i overensstemmelse med den metode, der
er anført i punkt 81, 82 og 83 i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte?
X
ja
nej
Anfør nærmere oplysninger og dokumentation vedrørende den anvendte metode:
Der henvises til vedlagte bilag 1.
C)
Ville investeringen have været tilstrækkelig rentabel uden støtten?
ja
X
nej
DA
15Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0017.png
Anfør nærmere oplysninger og dokumentation vedrørende den pågældende
rentabilitet
18
:
Der henvises til vedlagte bilag 1.
18
Under behørig hensyntagen til det overskud, der er knyttet til investeringen uden støtte, herunder
værdien af omsættelige tilladelser, som den pågældende virksomhed kan få adgang til som følge af den
miljøvenlige investering.
DA
16Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0018.png
7.
KRITERIER, DER UDLØSER EN
DETALJERET VURDERING
19
Anfør, om den anmeldte foranstaltning falder ind under følgende støttekategorier:
for foranstaltninger omfattet af en gruppefritagelsesforordning, blev
sagen anmeldt til Kommissionen på grund af pligten til at anmelde
støtte individuelt i henhold til gruppefritagelsesforordningen
investeringsstøtte, når støtten overstiger 7,5 mio. EUR til én
virksomhed (selv om støtten er led i en allerede godkendt
støtteordning)
driftsstøtte til energibesparelse, når støtten overstiger 5 mio. EUR til én
virksomhed i en femårig periode
driftsstøtte til produktion af elektricitet fra vedvarende energikilder
og/eller kombineret produktion af varme fra vedvarende energikilder,
når støtten ydes til elværker baseret på vedvarende energikilder, hvor
kapaciteten til produktion af elektricitet baseret på vedvarende
energikilder overstiger 125 MW
driftsstøtte til produktion af biobrændstof, når støtten ydes til
biobrændselsanlæg, hvor produktionen overstiger 150 000 t pr. år
driftsstøtte til kraftvarmeproduktion, når støtten ydes til
kraftvarmeanlæg med en deraf følgende elkapacitet baseret på
kraftvarme, der overstiger 200 MW
20
driftsstøtte til nye anlæg, der fremstiller vedvarende energi, på grundlag
af en beregning af de eksterne omkostninger, der spares
21
.
I så tilfælde fremlægges en begrundet og kvantificeret komparativ
omkostningsanalyse med en vurdering af konkurrerende energiproducenters
eksterne omkostninger, så det kan påvises, at støtten faktisk udgør en
kompensation for de sparede eksterne omkostninger
22
.
19
20
21
22
Se retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte, afsnit 5.1.
Bemærk, at støtte til varmeproduktion i kraftvarmeværker vil blive vurderet i forbindelse med
anmeldelsen baseret på elkapacitet.
Nærmere oplysninger findes i punkt 161 i retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
Bemærk, at for at beregne sparede eksterne omkostninger skal beregningsmetoden være internationalt
anerkendt og valideret af Kommissionen. Bemærk endvidere, at under alle omstændigheder skal
støttebeløb til producenter, som overstiger det støttebeløb, der følger af valgmulighed 1 (se punkt 109 i
DA
17Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0019.png
Hvis den anmeldte foranstaltning falder ind under mindst en af disse støttekategorier, vil den
blive genstand for en detaljeret vurdering, og der skal fremlægges yderligere oplysninger for
at sætte Kommissionen i stand til at foretage en detaljeret vurdering (afdeling 8 i dette
supplerende informationsskema).
retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte) for driftsstøtte til vedvarende energikilder, geninvesteres af
virksomhederne i vedvarende energikilder i overensstemmelse med afsnit 3.1.6.1.
DA
18Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0020.png
9.
KUMULERING
23
A)
Kombineres den støtte, der ydes under den anmeldte foranstaltning, med anden
støtte
24
?
ja
X
nej
Støtten gives til de virksomheder, der anvender biogassen og der
ydes ikke anlægstilskud til disse.
B)
Hvis ja, beskrives de kumuleringsregler, der gælder for den anmeldte
støtteforanstaltning:
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
………………………..
Angiv nærmere oplysninger om, hvordan efterlevelsen af kumuleringsreglerne
kontrolleres under den anmeldte støtteforanstaltning:
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
………………………..
C)
23
24
Se retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte, afsnit 6.
Bemærk, at støtte til miljøbeskyttelse ikke kan kumuleres med
de minimis
støtte, hvad angår de samme
støtteberettigede omkostninger, hvis en sådan kumulering vil føre til en støtteintensitet, der er højere
end tilladt ifølge retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
DA
19Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0021.png
10.
RAPPORTERING OG OVERVÅGNING
25
10.1
Årlige rapporter
Bemærk, at denne indberetningspligt ikke berører indberetningspligten i henhold til
Kommissionens forordning (EF) nr. 794/2004 om gennemførelse af Rådets forordning (EF)
nr. 659/1999
26
.
Giv venligst tilsagn om at indsende årlige rapporter til Kommissionen om gennemførelsen af
den anmeldte miljøstøtteforanstaltning med samtlige nedenstående oplysninger for hver
godkendt ordning, for så vidt angår store virksomheder:
-
-
-
-
-
-
støttemodtagernes navne
støttebeløb pr. støttemodtager
støtteintensitet
detaljeret beskrivelse af foranstaltningens formål og den form for
miljøbeskyttelse, den skal fremme
de aktivitetssektorer, hvor de støttede projekter er iværksat
en forklaring på, hvordan tilskyndelsesvirkningen er overholdt
X
ja
Ved afgiftslempelser og -fritagelser giv tilsagn om at indsende årlige rapporter med
nedenstående oplysninger:
-
-
-
relevante lovgivningstekster om indførelse af støtten
præcisering af, hvilke kategorier af virksomheder der indrømmes
afgiftslempelser eller afgiftsfritagelser
præcisering af de økonomiske sektorer, der er mest påvirket af disse
afgiftslempelser eller afgiftsfritagelser
ja
25
26
Se retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte, afsnit 7.1, 7.2 og 7.3.
Kommissionens forordning (EF) nr. 794/2004 af 21. april 2004 om gennemførelse af Rådets forordning
(EF) nr. 659/1999 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af EF-traktatens artikel 93, EUT L 140 af
30.4.2004, s. 1.
DA
20Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0022.png
10.2
Overvågning og evaluering
A)
Giv venligst tilsagn om at føre detaljerede fortegnelser vedrørende støttetildelingen
med alle de oplysninger, der er nødvendige for at kunne afgøre, om de
støtteberettigede omkostninger og den maksimalt tilladte støtteintensitet er overholdt
X
ja
B)
Giv venligst tilsagn om, at de detaljerede fortegnelser nævnt under punkt A opbevares
i ti år fra datoen for tildelingen af støtten
X
ja
C)
Giv venligst tilsagn om, at fortegnelserne nævnt under punkt A fremsendes på
Kommissionens anmodning
X
ja
DA
21Error!
Unknown document property name.
DA
KEF, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 345: Spm. om oversende korrespondancen vedr. sagsbehandlingen af Danmarks ansøgning om statsstøtte til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369296_0023.png
-
11.
ANDRE OPLYSNINGER
Angiv alle andre oplysninger, som måtte anses for nødvendige for vurderingen af den/de
pågældende foranstaltninger i forhold til retningslinjerne for miljøbeskyttelsesstøtte.
DA
22Error!
Unknown document property name.
DA